December 11th, 2011

Hi semua !

Harap hujung minggu penuh dengan keceriaan.

Pagi ini, Hani menjenguk akhbar Utusan Malaysia dan mata Hani pantas menyinggah di satu tulisan yang dikira sangat analitikal dan mahu dikongsi bersama pembaca blog paling awesome ini!

Sila baca sepenuhnya dan komen Hani di kaki artikel ini.

DALAM kebudayaan Barat, seni persembahan genre drama Greek menerapkan unsur tragedi sebagai asas penciptaan karya seni persembahan atau tulisan.

Merujuk karya ilmiah berjudul Makna Kebahagiaan dan Pengalamannya dalam Islam oleh Prof Muhammad Naquib Al-Attas, Tokoh Melayu Terbilang 2011 merumuskan unsur tragedi bukan lagi wujud dalam bentuk seni, malah ia wujud dalam pengalaman sebenar yang dialami oleh masyarakat Barat.

Menurut al-Attas, “Seakan-akan dalam pengalaman dan kesedaran itu diada-adakan berterusan rasa bersalah-durhaka yang menghantui mereka, yang diajarkan oleh agama sebagai dosa asal yang dilakukan bapa kepada segala insan, yang telah tersilap langkah terpikat oleh peluang yang disodori godaan si penghasut yang mahu menyaksikan kejatuhannya dari rahmat Tuhan.”

Selanjutnya, kejatuhan bapa segala manusia ke lurah kehinaan sebagai “Suatu sumpahan berterusan ke atas anak cucu dengan rundungan berterusan menyebabkan mereka merasa bersalah dan sentiasa menyakiti hati dan fikiran mereka sendiri sepanjang zaman.”

Selepas dibuang ke dunia, seperti pada babak pertengahan karya seni, peranan mereka tetap “Bertelagah dan melakukan keganasan”. Tambah al-Attas, “Ketagihan pada tragedi dan seni yang memperlakonkannya sedemikian laku sehingga agama sekalipun terpaksa ditempa dalam acuan tragedi.

Dunia bagaikan pentas besar di mana insan merekacipta, melakonkan dan menyaksikan drama (lakonan) hidupnya sendiri demi menghasilkan kelegaan diri mereka daripada rasa takut dan hiba akan kesengsaraan diri.” (khatarsis).

Al-Attas merumuskan, “Tragedi bukan lagi suatu bentuk seni, kerana ia telah memberi kesan nyata kepada kebudayaan dan kerohanian Barat pada semua zaman.”

Lebih jauh lagi, fahaman humanisme dan sekularisme yang muncul pada Zaman Pertengahan di Barat, “Beransur serempak dengan munculnya falsafah dan sains sekular yang telah menjadikan tragedi menggantikan agama sebagai jalan untuk memartabatkan keluhuran insan.”

Pengalaman tragedi dalam masyarakat Barat ini dijelaskan al-Attas dalam pengalaman Barat terhadap golongan gereja dan golongan pendeta Kristian yang sudah pastinya berbeza dengan pengalaman Islam.

Filem Ombak Rindu arahan Osman Ali bermula tragedi Ustazah Izzah dihantar bapa saudaranya Taha kepada Kelvin, pemilik kelab malam sebagai pelayan kelab dan pelacur sebelum dibeli oleh Hariz sebagai perempuan simpanannya. Babak awal memaparkan alam yang indah dan disusuli Ustazah Izzah membaca doa selesai membaca al Quran.

Di kelab malam, Ustazah Izzah dicengkam rahangnya oleh Kelvin dan orang-orangnya lalu dituangkan arak ke dalam mulut Ustazah Izzah. Baju kurung Ustazah Izzah dikoyak oleh Kelvin lalu pengsan. Apabila sedar, Izzah melihat Hariz menanggalkan bajunya dan meratah tubuhnya dengan mata nafsu haiwannya.

Ustazah Izzah bersikap “pasrah” untuk dirogol Hariz. Ustazah Izzah memaut kaki Hariz merayu-rayu meminta agar dirinya dibeli oleh Hariz. Ustazah Izzah diperlakukan sebagai wanita murahan, sehingga meminta Hariz menjadikannya sebagai isteri, namun sanggup dinafikan hak-hak sebagai isteri demi menikmati hubungan seks halal. Mereka menikah di Selatan Siam.

Tragedi identiti dan nilai merujuk pada sifat zahir dan batin diri sebagai watak penjahat yang dipenuhi nilai keji seperti khianat, penipuan, pura-pura, munafik dan penonjolan sifat haiwan. Pernikahan Hariz dan Izzah dirahsiakan daripada ibunya oleh Pak Dollah dan isterinya. Mila sebagai selebriti yang baharu pulang dari luar negeri bercakap rojak dan Datin Suffiah yang berambut warna mengerbang, mendedahkan pangkal dada merupakan watak yang dicengkam tragedi identiti dan nilai yang kronis.

Wafiah, sahabat Hariz tiba-tiba muncul memeluk Hariz kecewa akibat cinta, merupakan watak tragedi nilai dan identiti. Taha juga mewakili watak yang mengalami tragedi identiti dan nilai. Pak Dollah dan isterinya sebagai watak manusia beragama yang pasif sekadar pembantu rumah. Sehingga Pak Dollah muncul tiba-tiba menyatakan Hariz adalah anak kandungnya kepada Datin Suffiah sebagai suatu bentuk tragedi identiti dan nilai.

Kerangka

Berdasarkan hujah tersebut, nyatalah Ombak Rindu dibikin dalam kerangka pengalaman Barat dengan penerapan unsur tragedi secara meluas. Penonton sama ada sedar atau tidak disihir dengan tragedi untuk berasa simpati kepada Ustazah Izzah. Walaupun ada babak Ustazah Izzah membaca al-Quran dalam bilik diintai oleh Hariz semasa Ustazah Izzah masih perempuan simpanan Hariz, namun itu bukanlah bukti kuat menunjukkan Hariz bertaubat. Hariz hanya simpati pada Ustazah Izzah atas tabiat kemanusiaan dan nafsu badaniah sahaja.

Tiada langsung babak memperlihatkan Hariz menunaikan ibadat hatta solat. Agama hanya tempelan sahaja. Kemuncak cerita ini ialah pendedahan tragedi Pak Dollah-Datuk Suffiah, tragedi penceraian Mila-Hariz. Walaupun Hariz dan Ustazah Izzah menaiki kapal layar namun tiada babak menunjukkan Hariz berubah menjadi baik kerana agama, melainkan perubahan kerana simpati dan nafsu badaniah sahaja terhadap Ustazah Izzah.

Hal ini berbeza dengan pengalaman Islam dimana Adam a.s yang sedar lalu memohon ampun dosanya biarpun terlontar ke dunia. Allah menjanjikan kepada Adam a.s dan zuriatnya hidayat dan keselamatan bagi mereka yang ikhlas melaksanakan agama Allah. Merajalelanya watak Datuk Suffiah, ingkar dan kerasnya Mila dan ketiadaan babak Hariz pulang kepada Allah membuktikan filem ini adalah filem tragedi murahan semata-mata.

Manakala citra agama menerusi Ustazah Izzah dalam keadaan terhina, ketidakupayaan dan pasrah dalam lembah kehinaan. Agama pada Ustazah Izzah hanya pada tudung, kenaifan, mengajar dan membaca al-Quran. Agama pada Pak Dollah dan isterinya pada songkok dan pergi haji. Sampai bila kita hendak menyaksikan watak Melayu pincang dan keliru? Bilakah kita boleh berbangga pada filem kita yang mengangkat keunggulan identiti dan nilai jatidiri kita?

Usah tertipu aspek teknikal filem seperti sinematografi, pencahayaan, pengarahan dan lakonan sahaja, namun falsafahnya hancur mengaibkan orang Melayu dan Islam.

* * * *

Hani tahu ramai pembaca di sini bersifat analitikal dan memahami maksud yang cuba ditunjangi penulis dalam artikel di atas ini. Islam sebagai aspek pendukung dalam watak Ustazah Izzah, namun hakikinya ia tidak memaparkan elemen itu.

Hakikatnya, seperti Hani cuba, ya Hani cuba lemparkan di ruang ini sebelum ini, sesuatu yang sangat berat untuk diperbincangkan dan diberi perhatian pengeluar filem akan pentingnya penterjamahan citra agama dalam sesuatu karektor.

Jika pemurnian melalui kefahaman syariah tidak diberikan sedikit ruang mampu melahirkan pengabaian terhadap kekuatan agama itu sendiri untuk mencapai keinsafan kerohanian dan apa yang dipaparkan hanyalah keinsafan fizikal.

Ciri ciri seperti ilham William Shakespeare terus dizahirkan melalui karya kita seperti disebut penulis artikel

Kisah Rumi dan Juliet contoh tragedi dongeng antikuiti menjadikan pengorbanan nyawa sebagai pengukuh perhubungan antara dua nyawa.

Ciri ciri itu secara jelas bagai menjadi keperluan dalam menzahirkan watak walhal keperluan syariah untuk melihat sesuatu itu perlu menisabkan sekali akan tahu cara, dan bukan sekadar menwujudkan karektor seperti disebut penulis artikel – memakai tudung, pergi haji, membaca Al-Quran. Ia mesej yang jelas, cinta membawa keinsafan. Dan bukan Islam membawa kepada keinsafan kerohanian.

Jika diandaikan kerangka kerohanian Barat seperti kisah Shakespeare terus dijadikan asas, tidakkah ia nanti membiarkan penonton untuk mencontohi karektor karektor itu secara senyap? Itu persoalan untuk anda perbincangkan.

Hani tak mampu untuk mengupas luas akan isu ini, namun Hani yakin ramai di kalangan pembaca laman ini lebih bijak untuk memberikan akal kepada artikel ini.

Salam hujung minggu dari Hani (twitter: @HanyMarissa)

December 5th, 2011

Hi semua!

Macam mana dengan hujung minggu anda semua? Mungkin ramai yang bertandang ke majlis perkahwinan pada hujung minggu kan?

Hani kurang pasti tetapi kenapa kalau cuti sekolah, mesti berdedai-dedai orang nak buat majlis kahwin? Cuti lain tak boleh ke? Apapun, Hani ucapkan tahniah pada yang baru mendirikan mahligai rumahtangga! Sudah tentu seronok, dapatlah berjemaah berimamkan suami sendiri atau makan masakan isteri sendiri. Tapi awas! Jangan blurkan muka laki bila upload di Facebook tau! Nanti jadi isu.

Hani pun sibuk pada hujung minggu lepas ni. Yang peliknya, Ahad pun jalan di Kuala Lumpur ni sesak. Lelama botak kepala Hani ni dek menggaru bila jalan jammed!

Tapi Hani sempat jenguk tulisan pertama Hani dalam blog awesome Abang Nara ni, dan baca komen komen korang. Wah, melahar tul korang ni. Ingat tau, argument secara intelektual adalah sihat, tapi name-calling adalah satu benda yang sangat kebudakan, dan Hani pasti, semua di sini sangat dewasa, dah boleh jadik mak, bapak budak dah.

Apapun, apa yang Hani tulis itu adalah berasaskan ‘matter-of-fact’ maka ia bukanlah satu gosip.

Semalam juga, kalau tak silap waktu tengahari, Hani ada baca twitter Abang Nara dan Hani hanya mampu gelak sakan dalam kereta ketika tersangkut dalam jalan jammed di Ampang, KL. Rasa macam nak pindah dari KL jek dek jalan sesak ni! Kat Nilai jammed jugak tak?

fikrah artis kita

Itu retweet Abang Nara dari rakan twitter-nya bernama Hazrey. Jahat mulut kau ya Hazrey! Tapi tak pulak dia sebut siapa artis yang dimaksudkan.

Tapi kita jangan cepat memendekkan akal kita dengan apa yang ditulis tu. Read between the lines. Fahamkan apa yang disiratkan Hazrey tu.

RT @Hazrey: Aku suka statement artis: hanya tuhan saje yg tahu hati saya (sambil membetulkan baju sleeveless yg nampakkan celah tetek).

Hani pun setuju dengan pendapat dia.

Mungkin kita juga pernah terbaca dalam akhbar apabila artis yang kantul dek foto berpeluk dengan baju tak cukup ela kainnya, dipetik sebagai berkata “Alhamdulillah, saya tahu menjaga maruah saya.

Atau, berada di kelab malam dan bergambar depan botol arak, apabila keluar di internet, lekas lekas buat statement: “Saya berada di situ menemani rakan menyambut harijadi dan Alhamdulillah saya tidak mengambil arak.

Adakah ia bermaksud kesyukuran kerana berada di kelab malam itu yang secara terang terang, berada di situ juga adalah maksiat? Sudut mana yang menghalalkan perbuatan mereka?

Adakah ia bermaksud kesyukuran kerana mendedahkan aurat termasuk cleavage terjojol seperti nak melompat keluar walhal ia secara terang terang adalah mendedah aurat?

Artis perlu jadi role model. Adakah kita mahu esok lusa, bebudak lepasan SPM yang secara tetiba nak jadik artis akan bersiap sedia dengan jawapan seumpama itu?

Jangan pula cakap: “Ohh takkanlah bebudak tu tak boleh nak fikir benda yang baik dengan benda yang tak baik.” Rasanya ayat itu lebih sesuai untuk pengucapnya.

Ia membawa fikrah ke arah negatif secara jelas.

Hani ni tak mahulah nak bercakap panjang mengenainya tetapi melafazkan kesyukuran pada sesuatu perbuatan yang terang terang salah pada hukum syarak, bagaikan menjadi satu norma buat artis kita. Pada pendapat Hani, perlulah lebih berhati hati ya, takut disalahertikan anak anak kecil nanti.

Artis kita ni perlu bijak. Apa yang diucapkan akan dipetik media, termasuklah blog hiburan seperti portal Abang Nara yang awesome ni.

Nanti kena bantai, cakap kami jahat pulak. Terus tak comel. Kalau tak mahu dibantai, jangan jadi artis. Jadi seperti Hani. Duduk menung tengok KLCC yang tinggi melangit ni. :)

Salam sayang – Hani Marissa (Twitter: @HanyMarissa)