May 28th, 2020

Biarpun tidak mempunyai latar belakang dalam industi seni, pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) yang baharu, Zakaria Abd Hamid yakin mampu menerajui badan itu.

tony eusoff finas oscar

Menurutnya, keyakinan lebih tinggi apabila pasukan yang dilantik bersamanya mempunyai kepakaran untuk membantunya membuat keputusan.

Menerusi laporan mStar, berkuat kuasa 23 Mei 2020 Zakaria dilantik sebagai pengerusi Finas menggantikan Datuk Hans Isaac.

Dalam pada itu, Zakaria difahamkan sedia bertemu penggiat industri seni bagi memperkasa pembangunan industri kreatif negara dan hala tju dalam masa terdekat.

Beliau juga dikhabarkan komited dapat meningkatkan industri itu ke tahap yang lebih baik.

“Kami yakin akan dapat meletakkan tapak kukuh industri ini untuk ke tahap anatarabangsa.”

Namun begitu, Pelakon Tony Eusoff dilihat seakan kurang senang dengan kenyataan  (FINAS) yang memasang impian untuk melihat filem tempatan diangkat ke peringkat antarabangsa termasuklah dicalonkan ke Anugerah Akademi atau Anugerah Oscar.

Perkara itu diluahkan Tony menerusi platform Twitternya malah beranggapan banyak lagi masalah filem dan televisyen perlu ditangani terlebih dahulu.

oscar finas

“Jangan la asyik cakap nak menang Oscar je. Kita ni kat kampung pun tak tentu jaguh lagi.

Menurut Tony, jika mahu menang Oscar sekali pun, apakah langkah-langah yang dicadangkan?

finas oscar

finas oscar finas oscar

“Banyak lagi masalah filem/tv yang perlu ditangani. Pastikan pelakon tak perlu bawak baju sendiri untuk shooting. Wig pun masih jelas nampak palsu.”

Hal ini kerana, dari segi bajet sekalipun, filem tempatan adalah jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan pemenang oscar sebelum ini.

Malah menyeru pihak berkenaan supaya tidak memperlekehkan cabaran pekerja filem tanah air dengan niat hanya mahu menang anugerah antarabangsa.

zakaria abd hamid

Menerusi sidang media yang sama, Zakaria mengumumkan senarai Ahli Perbadanan yang dilantik iaitu Datuk Prof Dr Abd Razak Mohaideen, Datuk Norhyati Ismail, Mohammad Diah Wahari, Siti Juriani Jalaluddin, Denes Kumar Regupathy, Dr Rose Patsy Tibok, Ku Muhammad haris Ku Sulong dan Lina Tan Suan Jeu.

Sumber: mStar

Advertisement
April 10th, 2019

Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo hari ini mengumumkan pelakon dan pengarah, Datuk Hans Isaac dilantik sebagai Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) bagi tempoh dua tahun berkuat kuasa 8 April.

Pelantikan itu sesuai dengan pengalaman Hans yang sudah berpuluh tahun dalam industri hiburan dan perfileman tempatna. Berita itu juga turut dikongsikan oleh Hans sendiri menerusi akaun Instagramnya.

Menerusi satu kenyataan di Harian Metro, Hans berkata beliau akan berusaha membangkitkan industri dan akan melaksanakan semua perancangan pembangunan. Tidak mahu cakap lebih tetapi akan berusaha mendapatkan hasil yang terbaik.

Hans pernah menerima pelbagai anugerah dalam industri perfileman tempatan dan Pengarah Urusan, Social 360 Sdn Bhd, sebuah syarikat yang terbabit dalam bidang keselamatan dan insurans. Terdahulu, beliau pernah menjadi Ahli Lembaga Penasihat FINAS dan Ahli Lembaga Persatuan Penerbit Filem Malaysia pada 2012.

Hans juga merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan dari Institute of Commerce, Singapura dan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Hotel dari Kolej Stanford, Malaysia.

Sumber Berita : Harian Metro

Advertisement
November 2nd, 2018

Selepas melalui episod putus tunang yang membuatkannya terluka, nampaknya pelakon popular Datuk Hans Isaac sudah kembali membuka pintu hatinya untuk bercinta lagi dan mengakui kini beliau sudah pun mempunyai teman istimewa.

Namun, beliau masih belum bersedia untuk untuk bercerita panjang mahupun mendedahkan identiti pasangannya itu.

Saya tidak bujang! Saya sudah memiliki teman wanita. Saya tidak akan menipu kepada anda semua. Saya sedang berpacaran dengan seseorang tetapi saya tidak akan bagitahu siapa dia. Macam dulu saya dah pernah janji, saya tetap dengan janji saya, kalau saya nak kahwin saya akan bagitahu.

Semoga Hans dan teman wanitanya itu dilimpahi dengan kebahagiaan berpanjangan dan siapa tahu mereka ada jodoh bersama.

Sumber Berita : Suria FM

Advertisement
March 7th, 2018

Bukan mudah untuk melupakan seseorang yang pernah kita mempunyai impian untuk hidup bersama, pelakon dan penerbit Datuk Hans Isaac akui beliau masih lagi terluka dengan kisah putus tunangnya.

Hans terlalu kecewa kerana beliau begitu komited dan menyerahkan sepenuh jiwa dan raganya dalam perhubungan tersebut sedangkan pihak di sana bersikap sebaliknya.

Sakit itu ada lagi. Saya kecewa kerana setelah saya membuka pintu hati untuk serius dalam hubungan tetapi perkara tersebut tidak menjadi. Saya terpaksa memutuskan hubungan kerana pihak sana tidak memberi seratus peratus komitmen seperti yang telah saya berikan.

Hans Isaac bersama bekas tunangnya Gabriella Robinson

Tidak mempunyai sebarang masalah untuk mengenali dan berkawan dengan mana-mana wanita, Hans bagaimanapun belum bersedia untuk kembali ke alam percintaan. Beliau memerlukan masa sekurang-kurangnya tiga tahun untuk memulihkan hati yang telah terluka.

Sumber Berita : Utusan Online

Advertisement