November 28th, 2018

Penyanyi Fynn Jamal sering berkongsi kehidupannya sekeluarga menerusi akaun Instagramnya, namun bukan semua orang suka melihat kebahagiaan beliau.

Ada satu isu yang sudah lama diperkatakan dan menjadi bualan dimana ada pihak mengatakan suaminya ibarat ‘biawak hidup’, hanya duduk di rumah tidak bekerja dan mengharapkan Fynn sahaja berusaha keras mencari nafkah untuk mereka sekeluarga.

Menjelaskan perkara sebenar, Fynn berkata tidak adil untuk masyarakat terus menjatuhkan hukum tanpa mengetahui kisah sebenar keluarganya.

Bagi yang tidak memahami pastinya mereka akan melemparkan tohmahan dan mencetuskan spekulasi. Namun, jangan terlalu fikirkan segala komen negatif itu.  Biarlah Fynn dengan caranya sendiri asalkan bahagia bersama suami tercinta dan anak-anak.

Advertisement
November 30th, 2015

Menerusi muat naik terbaru di Instagram penyanyi  Fynn Jamal beliau bersama suami, anak mereka Arjuna dan ibu mertuanya kini berada di Mekah bagi menunaikan ibadah Umrah.

Ia merupakan saat yang paling indah buat diri Fynn apabila dapat menjejakkan kaki di tanah suci.

Hambamu datang, Ya Allah, atas izin dan belasmu. hambamu datang penuh rindu. Janganlah kau serik menerima aku, Ya Allah. Akan aku manfaatkan setiapnya demi menyebar cintamu.

Aku sudah tiba, wahai Nabiku Ibrahim as, meneruskan apa yang telah engkau ajarkan. Aku telah sampai, wahai kekasihku rasulku muhammad saw. Yang aku rindu dan mengharap akan bertemu di suatu hari nanti.  Aku datang membawa dosa2 yang membeban. Moga2 diizinkan agar tercuci. Harap2 diredhakan untuk disuci.

Ash-hadu al-laailaaha illallaah. Wa ash-hadu anna muhammadar rasuulullaah. Labbaikallaahumma labbaik.

This is among the reasons why i love Makkah Madinah. Semua orang sama. Serba hitam. No one cares what you look like. No one cares what bag you have. What shoes. What brand. Tak ada orang peduli langsung.

Setiap orang yang berpeluang untuk ke tanah suci Mekah pasti akan merasa nikmatnya berada di sana. Segala hal dunia itu ibarat sudah hilang di fikiran dan hati juga akan merasa tenang di sana.

Berikut kami sertakan beberapa lagi foto Fynn Jamal dan keluarga menunaikan ibadah Umrah dengan membaca artikel ini sepenuhnya.

Advertisement
August 24th, 2015

Fynn Jamal bukan sahaja terkenal sebagai penyanyi tetapi ramai sebenarnya yang mula mengenali beliau menerusi beberapa nukilan di blognya beberapa tahun.

Kata orang,  segala tulisan serta puisi yang ditulis oleh Fynn mempunyai jiwanya tersendiri dan cukup kena dengan keadaan kehidupan seharian yang dilalui oleh manusia setiap hari. Memang mendalam betul maksud dalam karyanya itu.

Kali ini, nukilan Fynn mengenai kewujudan seekor binatang iaitu babi telah menjadi viral di media sosial dan mendapat pelbagai reaksi oleh mereka yang membacanya.

Nak tahu apa yang di tulis oleh Fynn? Jom baca hasil nukilan beliau dibawah:-

Ketika aku di tingkatan 4, aku pernah bertanya pada guru agama kelas aku: kalau allah itu tidak pernah sia2 dan mensia2kan, kenapa dia ciptakan babi?

nak dimakan tak boleh. nak dipegang tak boleh. nak dijadikan tunggangan tak boleh. nak dibuat pakaian tak boleh.

ok boleh je sertu. but you know what i mean. jawapan yang aku dapatkan memang best. sampai sekarang aku takkan lupa.

cikgu aku jawab: sebab nak jadi bukti betapa manusia itu memang fitrah suka melawan. degil. betul, kan?

babi adalah satu simbolism kepada kedegilan kita manusia. kalau tidak kepada kita individu– kepada manusia secara general. kita memang suka saja2 nak benda yang tak boleh pada kita.

sama konsepnya dengan adam as dengan pokok quldi. Allah menghalalkan SEMUANYA kecuali satu. yang satu jugalah yang menjadi sebab tercampaknya baginda ke bumi. of course– dengan tipu helah iblis. tapi itu sudah memang kerja dia. nak marah pun tak boleh. allah dah lama bersumpah memang iblis akan kena di akhirat nanti.

kita ni. kenapa masih degil?

sebanyak2 perempuan dalam dunia– kenapa nak yang isteri orang? sebanyak2 harta dalam dunia– kenapa nak mencuri untuk kaya? sebanyak2 kerja dalam dunia– kenapa tetap nak pilih kerja yang haram?

sebab kita degil. frown emoticon dan bila kita dah pilih utk jadi degil, kita persembahkan 500 helai kertas kajang untuk menjustifikasi kedegilan yang kita memang tau salahnya.

haih.
babi cuma sejenis simbolism tentang kedegilan manusia. yang kalau benda boleh dipegang dinampak pun kita ingkar– apa lagi perkara2 yang hanya mampu ditaakul akal yang berfikir.

  1. rata2 kita semua tak pernah makan babi. tak ingin sentuh babi. tapi segala perkara2 yang tidak boleh yang lain? yang tak terjelas? Macam mana…?

kita bukan main risau kalau datang bab babi. bukan main jaga2. tahap nak lafaz perkataan babi pun rasa berdosa. tapi fitnah, keji, rasuah, aniaya, adu domba, rompak, tipu daya? itu semua macammana…?

haih la jiwa raga. sebanyak2 lubuk pahala dalam dunia– kenapalah kau masih selesa untuk tak risau dengan dosa2? benda yang tak boleh juga yang dikehendakkannya.

Allah itu tidak sia2. dari babi pun kita patut cari diri kita. semua benda– mesti ada sebabnya.

Sumber : Facebook Fynn Jamal

Advertisement
April 1st, 2015

Fynn Jamal adalah nama yang menjadi topik hangat dalam minggu ini dek kerana beberapa peminat tidak setuju dengan kenyataan Damian VE yang berpendapat Fynn tidak boleh menyanyi meskipun beliau seorang penulis yang baik.

Selepas kenyataan itu keluar,  haters Fynn turut menggunakan peluang tersebut untuk mengkritik cara beliau menyanyi termasuklah juga dari segi kehidupan peribadinya. Walaubagaimanapun, penyanyi tersebut tidak cepat melatah dan tidak ingin memberikan sebarang komen mengenai isu tersebut.

Terbaru, Fynn telah  memberitahu bahawa beliau akan berangkat untuk mengerjakan ibadah Umrah pada hari ini. Dikesempatan tersebut, beliau ingin memohon maaf kepada semua pihak juga telah memaafkan segala salah silap orang lain terhadap dirinya serta keluarga.

Mengambil kesempatan ini, izinkanlah saya memanjangkan salam pada semua dari kami sekeluarga. minta halal semua salah dan silap. Andai ada hutang piutang yang tidak kami sedar, lekas2lah diingatkan kepada kami. insyaAllah dalam beberapa jam ini, sempat lagi kami langsaikan. segala salah silap ke atas kami, telah kami lepaskan. kalau2 ada di bahagian kami yang masih belum sudi dimaafkan, di bila2 masa satu hari nanti, redhakanlah agar semua kita aman bila dicabut nyawa nanti.

Cita2 dunia saya adalah disolatjenazahkan di kaabah. kalaulah diizinkan yang kuasa, ketahuilah saya cukup bahagia dengan kesempatan nyawa yang dibagi, dan betapa saya berterimakasih kepada setiap kalian– yang buruk dan yang baik– kerana tidak mungkin ada satu2 kejadian itu terjadi tanpa izin ar-rahmaan. Saya manusia biasa, penuh cela, penuh dosa. apa2 dari saya, tapislah ambil yang elok dan tangguklah buang yang buruk.

 

Meskipun ada salah silap Fynn Jamal yang mungkin buat kita rasa menyampah dan sebagainya, doakan sahaja beliau selamat pergi dan selamat pulang daripada mengerjakan ibadah Umrah.

Sumber Berita&Foto: Instagram Fynn Jamal

 

Advertisement