Suami Jangan Asyik Mengharap Kat Isteri Saja Menanggung Tanggungan Keluarga

Trending

Suami Jangan Asyik Mengharap Kat Isteri Saja Menanggung Tanggungan Keluarga

Hampir 100% wanita yang telah berkahwin terpaksa bekerja di zaman ini, bagi membantu menambah pendapatan keluarga terutamanya di kawasan bandar utama. Jika tidak, hidup rasa serba serbi tak cukup kerana akan dibebani kos sara hidup yang makin hari makin meningkat.

Advertisement

Disebalik pengorbanan golongan isteri yang bekerjaya ini, ada juga sesetengah golongan suami yang tidak berguna yang asyik mengambil kesempatan untuk bergoyang kaki di rumah dan membiarkan si isteri bekerja menanggung keluarga seorang diri.

Sebab itu, ramai isteri yang mengambil keputusan untuk lari kerana tidak mahu hidup dengan lelaki yang tidak bertanggungjawab seperti itu. Baca teguran dari Puan Nor Shazleen ini, khas buat golongan lelaki bergelar suami. Semoga bermanfaat.

Suami Jangan Asyik Harapkan Isteri Tanggung Keluarga

Shopping barang dapur dan barang anak sebegini saja kalau tak kena RM200/RM300 memang tak sah. Kalau sebulan dah berapa? Zaman sekarang, kalau setakat kerja endah tak endah, harap ada orang jaga, harap duit jatuh dari langit memang tak akan jadi apa.

Kalau yang spesis duduk di rumah tidur saja, tunggu nak jadi CEO. Suruh kerja di 7 Eleven pun tak nak, kerja di McDonald’s tak nak, sila mereput. Zaman sekarang jangan memilih kerja. Yang penting, tanggungjawab.

Lebih-lebih lagi lelaki yang sudah bergelar suami. Kalau asyik nak mengharapkan isteri saja yang menanggung keluarga, nanti jangan salahkan anak isteri kalau mereka lari.

Janganlah nak sebut istilah “tak boleh susah senang bersama”. Mende susah senang bersama kalau dah lari dari tanggungjawab?

Boleh dikatakan dalam Malaysia, peratusan perceraian adalah disebabkan duit. Orang cakap duit tak boleh dibawa mati.

Tetapi zaman sekarang rasa nak mati, bila tak ada duit. Rasa-rasa anak itu boleh hidup tanpa duit? Tanpa minum susu atau makan? Boleh hidup? Nak makan minum guna duit tak? Ke boleh makan pasir atau rumput-rumput di tepi jalan?

Bila sudah bercerai dan yang selalu berlaku ialah orang akan nampak salah perempuan. Perempuan ini mata duitan, kaki kikis bagai. Ini lawak dia boleh kalah Harith Iskandar.

Saya sendiri bukanlah jenis berharap 100% pada suami walaupun ini adalah perkahwinan kedua saya. Saya ada pilihan untuk tak nak bekerja tetapi saya masih perlu berkerja untuk diri dan anak perempuan saya.

Jangan lepas tanggungjawab kelaut. Kita cari buruk orang untuk tutup kesalahan sendiri. Ini bukan menyalak atau meroyan, ini adalah fakta zaman sekarang di mana jadilah manusia yang melihat kekurangan diri sendiri sebelum nak menjatuhkan orang lain ataupun memburukkan orang lain.

Yang penting jangan bagi alasan atau memburukkan orang untuk menutup aib sendiri. Allah Maha Mengetahui.

Sebab itu Allah memudahkan kerja saya. Anak saya tak ada masalah dengan susu ataupun pampers. Kau gasaklah susu atau pampers apa-apa, dia rileks sahaja serta sukar dijangkiti virus demam. Syukur rezeki yang Allah bagi pada saya tak putus-putus.

Kredit : Nor Shazleen

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

1 Comment

  1. Kudos

    December 22, 2016 at 9:58 am

    Selalu tulisan mcm ni…xabis2 kutuk minority berperangaibmacam ni… kenapa?kerana kaum lagi selalu xketengahkan masalah kaum hawa…zip jer…bodoh punya penulisan dan editor yg bodoh melepaskan penulisan yg mcm ni semata2 folower dia kaum hawa…blog yg murah mcm ni xlama..