Seramai 266 Individu Membunuh Diri Sewaktu PKP

COVID-19

Seramai 266 Individu Membunuh Diri Sewaktu PKP

Pastinya, impak PKP dirasai oleh semua rakyat Malaysia, tidak kira golongan kaya atau kurang berkemampuan.

Namun apa yang lebih menyayat hati adalah berdasarkan statistik PDRM, seramai 266 kes bunuh diri yang dilaporkan sejak 18 Mac hingga 30 Oktober.

Advertisement

Bebanan hutang yang melambung naik akibat kehilangan pekerjaan menjadi antara punca seseorang mengambil nyawanya sendiri.

24% dari kes tersebut berlaku akibat masalah keluarga dan 23% berlaku akibat isu domestik atau rumah tangga.

Harus diingatkan juga bahawa kita tidak boleh menghukum atau menilai seseorang itu kerana mengambil nyawanya sendiri. Siapa tahu, masalah mereka, beban yang dipikul tidak mampu diteruskan akibat kehilangan sumber pekerjaan atau pendapatan.

Menurut WHO pula, satu kematian akibat bunuh diri berlaku setiap 40 saat, dan merupakan penyebab kedua kematian bagi mereka yang berusia 15 hingga 29 tahun.

Sumber

 

 

 

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...