August 16th, 2019

Sekarang ini tengah kecoh mengenai isu memperkenalkan pembelajaran tulisan khat Jawi di sekolah vernakular. Cadangan tersebut mendapat bantahan beberapa pihak yang meluahkan rasa tidak puas hati mereka tentang pelaksanaan tersebut.

michael ang

Isu ini turut mendapat perhatian pengarah, Michael Ang yang memberikan pandangannya mengenai perkara berkenaan.

Advertisement

Michael sama sekali tidak menolak pembelajaran tulisan Jawi kerana baginya ia tidak akan mengubah kepercayaan seseorang itu kepada sesuatu agama. Ia hanya sekadar mempelajari seni tulisan ataupun bahasa.

rasis? tulisan jawi tidak mengislamkan orang pun

Rata-rata netizen bersetuju dengan pendapat Michael dan menjelaskan sebenarnya tulisan Jawi adalah satu seni kaligrafi. Masih menggunakan Bahasa Melayu, bezanya ia ditulis dalam tulisan Jawi. Tiada apa yang salah pun.

tulisan jawimichael angmichael ang tulisan jawimichael angtulisan jawi sekolah vernakularApa pula pendapat anda tentang isu ini?

Sumber Berita : Forum CARI

Advertisement

41 responses to “Rasis? Belajar Tulisan Jawi Tak Mengislamkan Orang Pun – Michael Ang”

  1. anonymous says:

    hoiii cina babi diam la kimakkk kau la

  2. Anonymous says:

    Semoga ko dikecam dlm IG!

  3. Ketahuilah says:

    Alahh Cina..macam mana pon ttp sokong DAP. Paham2 je lah.
    Depan kite je baik woi. Sesame diaorang…kemain menikam!

  4. anonymous says:

    hoiiiiiiiiiii cina babi bangsat kau masuk islam pun bukan ikhlas sebab nak raih kprcayaan melayu nak kasi kau job,pendapat kau tak leh pakai la babi,kau tetap babiiii aku tau la klau kau teruss cina mendung la kau,,kimakk la

  5. Anonymous says:

    Pleasee…kalau dah tahu jawi itu bukan agama…habis kenapa ko menyalak??? Bro it will become more worse if you been like this,, me ain’t support any side but you make it more worse I hope you understand…stfu.

    • Anonymous says:

      ko ni bangang x fhm ape y dia ckp…dia kate sorg pelajar cina @ india y nk bljr jawi tidak akan menjadikan diorg tu islam pun…jawi tu umpama cam kaligrafi @ seni…sama laa dgn org y bljr byk bhs tidak menjadi seorg tu kristian ke buddha ke hindu ke…abis ko bljr bhs inggeris ko jd kristian x??? Xkann….org2 barat bljr bhs arab diorg tu jd islam ke??xkann..melainkan klu diorg bljr dan mendalami islam…fhm x??x fhm isu tp nk komen…terserlah kebangangan y komen2 ni…

    • Anonymous says:

      memang x jadi islam…habis ko bercakap tujuan nk suruh orang convert cam ko ke bengong lepas tu persoal kan benda2 dah terang2 dan dah lama ada kat msia…motif? ko pergi buat filem bodoh tu la…ajal lopak skali.

    • Anonymous says:

      ni lg sorg bangang x fhm isu…isu nye skrg ni kerajaan nk perkasa semula penggunaan jawi di sekolah…mmg laa jawi ni dh lme wujud tp rata2 pelajar melayu islam rmai y x reti baca or tulis jawi…ade jqaf kat skola pun time exam ade 2 pilihan boleh tulis jawi or rumi…sape y tulis rumi dpt full mark..sepatutnya y tulis jawi dpt full mark..sape y penah jd pemeriksa exam tau laa..aku yakin rmai je org melayu y bodoh x reti baca jawi…tulisan jawi skrg ni makin dilupakan dan dilupuskan…so tun nk perkasa semula tulisan jawi ni terus jadi satu budaya xkan lupa dan hilang…faham tak bangang sekalian??

    • Anonymous says:

      kalau cina tu cina jugak…bangsa diaorang je yg betul, hebat, boleh buat kerja, expert, rajin ..bla bla bla…. sudah la….muak perangai cina kt msia ni. halau lagi bagus!!!

Loading...