“Rakam Kematian Dengan Niat Bersuka-Suka Di Media Sosial Adalah Haram” – Mufti Pulau Pinang

Kehidupan

“Rakam Kematian Dengan Niat Bersuka-Suka Di Media Sosial Adalah Haram” – Mufti Pulau Pinang

Sebelum ini tular di media sosial, tindakan tiga beradik ini yang dipercayai membuat rakaman video di sebelah jenazah bapa mereka telah mendapat kecaman dari orang ramai.

Mengulas berhubung video tersebut, Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr. Wan Salim Wan Mohd. Noor memaklumkan perbuatan merakam video detik-detik penghujung hayat seseorang dengan niat untuk bersuka-suka atau berjenaka adalah haram hukumnya.

Advertisement

Menurut laporan Kosmo, Datuk Seri Dr. Wan Salim berkata tindakan sebegitu sekiranya dilakukan merupakan perbuatan tercela, tidak sensitif dan amat tidak beretika.

mufti

Kematian tidak wajar dijadikan bahan jenaka atau gurauan.

Jelas Wan Salim, kematian adalah suatu kejadian yang amat serius di mana seorang yang dalam keadaan nazak sedang menghadapi detik-detik penentuan bagi nasib dirinya selepas itu di alam barzakh sementara menunggu hari pembalasan.

Mereka perlu membisikkan kalimah syahadah di telinganya supaya hayatnya diakhiri dengan kesudahan yang baik (husnul khatimah).

tiktok

Tambahnya lagi, sepatutnya ahli keluarga seseorang yang sedang berada dalam situasi sebegini membantu menenangkan hati mereka yang sedang nazak sebagaimana diajar oleh Rasulullah.

Ahli keluarga dan mereka yang hadir di sisi seorang yang nazak disarankan membaca surah-surah tertentu seperti surah Yasin bagi memudahkan rohnya keluar.

Selain itu, kami kongsikan artikel trending yang lain pada pautan di bawah.

3 beradik buat video sebelah jenazah bapa
4 bulan lalu

Demi 'Content', 3 Beradik Buat Video Trend TikTok Sebelah Jenazah Bapa

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Kosmo

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...