Petua Hilangkan Lendir ‘Degil’ Ikan Keli, Guna Hampas Kelapa Je!

Makanan

Petua Hilangkan Lendir ‘Degil’ Ikan Keli, Guna Hampas Kelapa Je!

Ikan keli adalah ikan air tawar yang banyak terdapat di negara-negara ASEAN, khususnya di Malaysia. Rakyat Malaysia amat menggemari ikan keli yang dimasak pelbagai jenis terutamanya ikan keli masak berlado yang banyak dijual di semua kedai makan.

Sesetengah orang suka makan ikan keli tetapi tidak tahu atau malas untuk menyiang dan membersihkan ikan dengan betul. Ini kerana ikan keli memang memerlukan kaedah pembersihan khas, tidak seperti ikan lain. Lendir yang terdapat pada ikan keli tidak dapat hilang dengan hanya membasuh menggunakan air biasa.

Advertisement

Tular di Tik Tok yang menunjukkan petua mudah untuk menghilangkan lendir ‘degil’ pada ikan keli agar ianya mudah dimasak. Petua yang diberikan amat senang dengan hanya menggunakan hampas kelapa.

Ramai tak tahu, hampas kelapa banyak kegunaannya dalam kehidupan seharian selain boleh digunakan untuk kecantikan. Jadi, lepas ni jangan buang hampas kelapa ya..

Petua bersihkan lendir ikan keli.

Video itu jelas menunjukkan hampas kelapa dilumur atau digaul bersama ikan keli yang masih hidup seterusnya dibiarkan selama beberapa minit supaya lendir itu melekat pada hampas kelapa. Menariknya, darah ikan keli juga tidak akan lekat pada tangan ketika proses menyiang ikan tersebut.

Jadi bagi anda peminat ikan keli, mungkin selepas ini anda boleh memasaknya sendiri dengan mencuba petua membasuh ikan keli menggunakan petua ini. Tonton video di bawah untuk lebih mudah faham.

SUMBER  

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...