Written by Bella | March 28th, 2019

Ramai selebriti tempatan terlibat dalam misi keamanan dan kemanusian di luar negara untuk membantu saudara segama Islam di Palestin dan Syria, salah seroang yang paling aktif adalah Heliza Helmi.

Setiap langkah beliau diakui penuh dengan cabaran. Apa sahaja boleh berlaku sehingga Heliza sentiasa mengingatkan dirinya bahawa kemungkinan untuk kembali ke tanah air dalam keadaan bernyawa sangat tipis.

Setiap kali pergi misi bantuan kemanusiaan, pasti Allah akan bagi pengalaman yang di mana kami berhadapan dengan nyawa di hujung tanduk. Tiket pergi ada, tiket kembali mungkin tidak ada. Terdapat satu pengalaman, kami diberitahu yang kawasan ini tidak selamat tetapi kami kami tiada pilihan. Kami hanya berselawat ketika ingin keluar.  Selepas beberapa minit, tempat yang kami lalui itu meletup (akibat dibom).

Heliza turut berkongsi pengalaman getir berhadapan dengan situasi dimana selaras senapang berada di bawah dagunya. Ketika itu, Heliza hanya mampu berdoa dan mengakui beliau mengimpikan untuk mati syahid.

Setiap kali berada di sana, saya mengimpikan mati syahid malah saya pernah berhadapan dengan selaras senapang yang berada di bawah dagu. Saya  berdoa ya Allah ambillah nyawaku. Wahai jiwa-jiwa yang tenang, pergilah mengadap Tuhanmu dalam keadaan kau reda dan diredai.

Bukan semua orang mempunyai keberanian untuk menjejakkan kaki ke Syria dan Palestin untuk menghulurkan bantuan kepada saudara Islam kita yang memerlukan. Kami respek dengan Heliza yang tidak henti menyertai misi keamanan dan kemanusian tersebut, semoga beliau dilimpahi dengan keberkatan.

Sumber Berita : Astro Awani

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

90 responses to Pernah Berdepan Situasi Senapang Di Bawah Dagu, Heliza Helmi Impi Mati Syahid

  1. Anonymous says:

    Contohi Ustaz Ebit Lew. Itu saya respect!

  2. Anon says:

    Itu mungkin kerja anda pula..anda buat apa?tpuk dada tanya iman..

  3. Noname says:

    Dia nk gambarkan betapa dahsyatnya zon perang ni..
    Keadaan di syria mmg sgt menyedihkn yet ada je kelas2 diwujudkn dlm kedaan sgt daif spt kelas bwh pokok…mkn rumput alas perut…kediaman hancur..nk mkn sekali sehari pn cm mimpi..berbanding kita ..dlm tv x de la tunjuk azab2 ni…
    Malaysia ni mmg dirahmati Allah sentiasa banding jiran2 yg kerap alami gempa yg musnahkn kehidupan senang lenang…mungkin sbb rakyat kita sentiasa beri bantuan kemanusiaa dari hal palestin..bosnia hingga kini,…Allah lindungi Malaysia sbb kebaikan yg sedikit ini…sgt x patut hina2kn heliza hingga fizikal dia yg Allah bagi tu salah pd kita..misi dia mohon bantuan kemanusiaan…x nak bagi its ok tapi sgt la hina kutuk2 kerja2 sukarelawan yg kita sendiri x sanggup hadap..bkn dia tunjuk luxury or glamour..ckp dia pn bèrlapik sentiasa sebut kebesaran Allah…moh doakn yg baik2..

  4. Anonymous says:

    saya nak tanya dah berjihad byk kali..takkan takde rasa nak berhenti menyanyi…kan aurat tu suara..serius suara heliza nyanyi tak sedap..better jgn nyanyi !

  5. nur says:

    prasan lawa dia ni..nk mati syahid tp pkai braces.pa kes.bkn ke ubah ciptaan allah tu haram.aku tgk helok je gg ko helijah..tp ko p pkai braces.bkn ke pkai braces tu hukum nya hrm(utk sbb tertentu dbolehkan) sbb seakan mngubah ciptaan allah.

    • Sis says:

      Dik ooi, mmg gg tu ciptaan allah tapi kdg kala, gigi tumbuh x cantik sebab mak bapak x peduli gigi anak masa kecik, biar je gigi susu mereput, ni takdir allah jugak ke?

      Ko ni mesti budak lagi, kalau ko dah tua esok baru ko tau, bila gigi berlapis2 senang kena sakit gusi coz susah nak bersihkan. Ko mesti x pernah kena infection sakit sgt sampai minum air pun x leh. Jgn le judgmental sgt. Ikut logic ko, pakai mekap pun dosa cause menipu org & menyorok ciptaan allah yg asal.

      Kat mana ko blajar agama dik ooi???

  6. lekdek says:

    Seems like she do something in return.

  7. mak aku says:

    Tak tau nak kata apa2..terpesong sngat dah tujuan nya.