Penyaman Udara Kurang Sejuk? Ini Teknik Asas Servis Penyaman Udara. Boleh Buat Sendiri Dah!

Trending

Penyaman Udara Kurang Sejuk? Ini Teknik Asas Servis Penyaman Udara. Boleh Buat Sendiri Dah!

se

Musim panas sekarang ini sudah pasti membuatkan kita kerap memasang penyaman udara yang kita miliki di rumah lebih tinggi kerana panas.
Cuaca yang panas dan kering ini akan menyebabkan habuk-habuk lebih banyak beterbangan dan sudah pasti ia akan menyebabkan penapis penyaman udara anda lebih cepat tersumbat.

Advertisement

Jadi apa perlu anda lakukan? kami sertakan tips yang telah dikongsikan oleh page Malaysia D.I.Y iaitu kaedah asas untuk servis serta meningkatkan semula keupayaan penyaman udara anda seperti sedia kala. Hanya perlukan 10 minit sahaja.

Barang asas. Berus dan air paip.

1. Buka cover indoor unit. 

4

2. Tarik penapis keluar. 

5

3. Ketuk2 penapis untuk keluarkan habuk. 

6

4. Berus dengan berus perlahan2. Sekiranya jenis plastik boleh dibasuh guna air sabun. 

5. Jika ada habuk pada coil gunakan berus lembut untuk buang habuk. 

7

**Ini kipas belah dalam rumah. Bila on aircond off dekat suis plug atau main suis aicond tu supaya cover dia tak tertutup. Baru boleh nampak kipas ni.

6. Pasang semula penapis. 

7. Untuk meningkatkan tiupan angin berus perlahan2 pada kipas blower. 

8. Pergi keluar rumah. Pasangkan air kuat pada paip getah panjang. Pancutkan air pada sirip2 dan kipas outdoor unit sehingga air yang turun menitik menjadi jernih. 

10

8

9

Sekiranya masih tidak sejuk mungkin gas sudah kurang dan perlu ditambah. Perlu memanggil technician.kena lah bayar.. hehehe

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

Comments are closed.