Pada Festival Filem Malaysia (FFM) ke-30 yang lalu, filem One Two Jaga telah dinobatkan sebagai filem terbaik selain memenangi beberapa anugerah lain seperti Lakon Layar Terbaik, Cerita Asal Terbaik dan Poster Terbaik.
Walaupun filem ini tidak mendapat kutipan yang tinggi di pawagam, One Two Jaga berjaya tercalon sebagai Filem Terbaik Asia di 12th Five Flavours Asians Film Festival. Bukan itu saja, filem ini juga pernah dicalonkan di beberapa festival filem di Amerika Syarikat, Itali dan China bagi kategori Filem Terbaik Asia.
Kejayaan filem-filem komersial ini sememangnya sangat penting dalam perkembangan industri dan tiada apa yang salah mengenainya. Namun, mengapa sambutan untuk filem seperti One Two Jaga kurang mendapat sambutan dari penonton di Malaysia?
Sutradara filem
Jika dilihat filem komersial yang sering mendapat kutipan tinggi ini dihasilkan oleh pengarah yang sudah menempa nama di dalam industri. Penonton lebih familiar dengan filem arahan seperti pengarah Mamat Khalid, Shamsul Yusof, Osman Ali, Ghaz Abu Bakar dan Syafiq Yusof.
Ini kerana mereka sudah mempunyai kepercayaan pada filem-filem arahan mereka sebelum ini. Tapi bagaimana pula dengan pengarah baru yang belum menempa nama dalam industri?
Apresiasi seni
Penonton di Malaysia masih belum mencapai tahap celik sinema dalam menghargai hasil karya penggiat tempatan. Tiada diskriminasi sepatutnya berlaku dalam pemilihan filem untuk ditonton di pawagam.
Sebagai contoh filem Guang arahan Quek Shio Chuan yang mengangkat tema autisme dan filem One Two Jaga yang membincangkan hal korupsi dalam masyarakat.
Lambakan filem luar
Penonton gemar menggunakan alasan ini untuk mengatakan persaingan dengan filem luar menyebabkan sukar untuk filem kita bersaing.
Penonton mempunyai banyak pilihan dalam memilih filem untuk ditonton. Apa yang boleh dilakukan dengan masalah ini mungkin sekatan pada filem luar yang membawa pengaruh tidak baik boleh dilakukan.
Wayang@Budiman
Dalam melahirkan penonton yang celik sinema, pelbagai usaha telah dilakukan untuk membantu meningkatkan apresiasi pada seni. Antaranya usaha wayang@budiman yang menjadi platform kepada penggiat seni, ahli akademik dan penonton dalam berdiskusi mengenai filem.
Usaha ini sedikit sebanyak dapat membantu perkembangan industri perfileman kita dalam mendidik penonton yang lebih celik sinema.
Sekiranya kita dapat melahirkan penonton yang mahu berfikir dan berdiskusi tentang filem, industri kita dapat melakukan revolusi baru dan mengangkat filem kita setanding negara luar.