Penembakan Christchurch: PM New Zealand Berjanji Tidak Akan Menyebut Nama Pengganas Itu

Trending

Penembakan Christchurch: PM New Zealand Berjanji Tidak Akan Menyebut Nama Pengganas Itu

Rentetan dengan kejadian baru-baru ini, Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern berjanji tidak akan menyebut nama pengganas bersenjata dalam serangan berdarah di Christchurch dan beliau gelarkannya sebagai ‘nameless'(tidak bernama).

“Dia telah mencetuskan banyak perkara disebabkan tindakan ganasnya tapi ini (insiden tembakan di masjid) yang paling teruk – itulah sebabnya anda semua tidak akan pernah dengar saya menyebut namanya lagi”

Advertisement

Lebih rasa menghormati, beliau memulakan hujahnya di parlimen dengan ucapan yang cukup bermakna. Dengan memberi “Al-Salaam Alaikum”, kemudiannya menyambung bicaranya tentang insiden berdarah dua buah masjid di sana.

Pengganas yang merupakan seorang yang mempunyai pandangan ekstrem melampau telah didakwa atas tuduhan membunuh. Twitter CNN turut melaporkan perkara berkenaan.

 


Bagi Jacinda Ardern, sebutlah nama mereka yang terkorban itu lebih daripada ‘dia’ (pengganas) yang menyebabkan kehilangan mereka.

 

Sumber: BBC, twitter CNN

 

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

Comments are closed.