Pendapatan RM25,000 Hidup Di Kuala Lumpur Tidak cukup Atau Perlu Lebih Banyak?

Trending

Pendapatan RM25,000 Hidup Di Kuala Lumpur Tidak cukup Atau Perlu Lebih Banyak?

Benarkah dakwaan sesetengah pihak yang berpendapat bahawa pendapatan sebulan sebanyak Rm25,000 dikatakan tidak cukup untuk hidup selesa di Kuala Lumpur?

Advertisement

Sekiranya kehidupan mewah yang ingin dinikmati, mungkin anda tidak akan dapat hidup sebegitu.  Sudah tentu ramai yang inginkan ekonomi yang lebih baik dan memiliki kehidupan yang glamor.

Sebenarnya, pendapatan sebesar 5 angka sudah melebihi dari cukup. Perlu tengok bagaimana wang pendapatan dibelanjakan.

Boleh je kurangkan banyak kos seperti makanan, kenderaan, pakaian dan tempat tinggal.

Tapi dek kerana mahu bergaya dengan keadaan di bandar, pasti poket akan banyak bocor berbanding belanjawan peribadi yang mampu ditampung.

Mana tidaknya, setiap hari makan di restaurant yang mewah, pakai kereta yang mahal melebihi kemampuan bulanan yang sepatutnya.

Kos yang tinggi kerap menjadi ukuran utama  mungkin adalah tempat tinggal.

Namun boleh je menginap di lokasi yang masih boleh dikatakan berbaloi untuk duduk seorang sahaja. Jika berdua dengan kawan sepejabat, boleh berkongsi kos sewaan. Kan jimat?

Apa-apa pun, gaya hidup mewah di bandar besar sebenarnya tidaklah begitu seronok seperti yang disangkakan.

Walaupun dilihat seakan seronok boleh bebas kemana-mana dengan keseronokan berhibur setiap hari, ada risikonya juga yang perlu difikirkan. Lebih baik hidup secara bersederhana dengan pendapatan yang sedemikian.

Jika mampu mengawal kewangan dengan bijak, gaji sebulan Rm25,000 terlebih cukup malah boleh menyimpan lagi untuk tabungan dimasa depan.

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

1 Comment

  1. Jax

    September 29, 2017 at 6:22 pm

    RM25000 lebih pada cukup. Lainlah rm2500.

Loading...