Written by serenity | April 20th, 2019

Bekas Isteri Pencetus Ummah Abu Sufyan mendedahkan di Instagram bahawa lelaki itu curang dan menceraikannya untuk berkahwin dengan seorang ibu tunggal bernama Hana Azraa.

Bekas isterinya, Ain Afini, yang menggunakan handle @ainafini_ di Instagram memberitahu, PU Abu telah meminta kebenaran darinya untuk berpoligami setelah dua bulan pernikahan mereka.

Dan kerana usia pernikahan yang masih baru, dia telah meminta lelaki itu agar membuat pilihan antara dirinya dan anak mereka dalam kandungan atau ibu tunggal tersebut.

PU Abu telah memilih untuk bersama ibu tunggal tersebut. Bekas isterinya juga telah berusaha untuk menutup kisah ditinggalkan sewaktu mengandung ini tetapi disebabkan PU Abu dan Hana Azraa tidak menyembunyikan kemesraan mereka di media sosial, bekas isterinya mengambil keputusan untuk menceritakan perkara sebenar kepada umum.

Malah seorang rakan sekolah PU Abu telah menulis komen di Instagram bahawa dia pernah melakukan perkara yang sama di sekolah.

Tulisan bekas isteri PU Abu telah dimuat naik ke Twitter oleh rakannya atas permintaannya sendiri.

Juga terdapat dakwaan bahawa PU Abu hanya menipu dengan menggunakan gelaran Ustaz.

Ada juga mendakwa cerai yang dilafazkan oleh PU Abu tidak sah kerana ia dibuat melalui aplikasi WhatsApp dan talak tidak jatuh sehinggalah anak mereka dilahirkan.

Setakat ini tiada kenyataan balas dari PU Abu manakala Hana Azraa yang juga seorang pengasas barangan penjagaan kulit tempatan pula telah menguncikan akaun Twitter dan Instagram miliknya.

PU Abu ialah salah seorang peserta rancangan Pencetus Ummah 2015 dan dikenali kerana bentuk tubuhnya yang tegap.- beautififulnara.com

 

78 responses to Pencetus Ummah Abu Didakwa Ceraikan Isteri Sedang Mengandung Kerana Ingin Kahwin Ibu Tunggal

  1. Aku bukan PU says:

    Penunggang agama betul la lu bro.. geng Ustaz Mahadi ni.

  2. pelik aku says:

    kalau dah begini caranya,nampak gayanya dgn janda tu pun takkan kekal…bini sendiri dijandakan semata-mata nak selamatkan janda…kepala bana betol!!

    • Alanice says:

      Yg ni kekal lme sbb Kaye

      • Anonymous says:

        Yg ambil lki org..hidupnya pasti x tenteram. Sbb mungkin akn berlaku dkt diri dia juga

        Baru kwen dlm dua bulan..dah nk ceraikan..masing2 tiada dara teruna ke.

        Tpi dah isi minyak kaw2..smpi jdi janin. Itu x dielakkn pulk.

        Org2 wanita di luar sana..klau diri dah terlnjur..lbih baik jujur. Sbb jujur itu ada rahmatnya. Klau janda org x kisah..sbb dh tahu janda..bekas.

        Lelaki pulk …jgnlh ego sgt cuba tanya diri sendiri…anda teruna ke sebelum kawen.

    • minah jambu say NO to drugs says:

      tu la tak guna kawin ngan jantan cangini sangup ceraikn bini yg maseh lagi ngandung nak kawin ngan janda konon jambu ke janda tu ? free hair ke bertudung ? kalau bertudung memang takde beza lah ngan bini yg ngandung tu.. kadang2 jadi pompan ni jangan jadi bodoh sangat la nak dengar cakap laki tutop muka selubong kena cerai jugak …tengok janda tu mana ada tutop muka okkk aje ngan laki kau..so next time kalau kawin lagi otak nak kena bijak pandai ok !! kawin untok bahgia bukan untok di perguna kan

  3. Nid nad says:

    Talak sah. Iddah yang sampai bersalin.
    Mohon rujuk yg lebih pakar.

  4. Anonymous says:

    Pu ka puiiiii

  5. Anonymous says:

    Ni la contoh ustaz penunggang agama. Kuasa Allah lebih besar ingat tu bro. What goes around comes around. Yang si janda tu tak payah nak propa mencemarkan imej wanita muslimah dengan berniqab bagai. Tanggung lah dosa meruntuhkan masjid dan buat si isteri yang sarat mengandung tu sengsara.

    • Anonymous says:

      Mcm mana plok…klau suami cakap pada isteri pertama dan anak2 serta siap pegang alquran…abi x ada apa2 dah dgan dia..maksud dia isteri ke2. …dan sentiasa nerkata x ada apa hubungan dah… ..cuma g kerana anak. . Ada kah jatuh talak pada isteri ke2

      • Kakimoto says:

        hal macam ni kena pergi check mahkamah syariah cik. bawa dia sekali supaya dia terangkan apa maksud ayat dia tu. kadang-kadang cakap je tak ada apa hubungan tapi dalam hati takde niat nak cerai.

    • Din says:

      Niqab tu ex wife dia kn

  6. Anonymous says:

    Selfie kemain rapat sampai tersembul semua

  7. nina says:

    dengar kata PU abu sufyan ni kawin dengan neng yatimah,..betul ke? kalau betul syabas lah,lagipun lelaki boleh kawin 4…ni baru 2..ada 2 lagi kekosongan…harap2 abu sufyan ni kawin dgn rosiah chik dan aspalela abdullah pulak pasni…

  8. Anonymous says:

    Baru lagi kahwin dah buat hal. Kesian kat isteri semoga kuat dan tabah

    • Anonymous says:

      Masa kwen tu agak2 bertungkus lumus tak cari duit masa dgn isteri yg sdg hamil tu. Atau duit sponsor. 2 buln brumhtngga hati dah pada org lain. Knpa ko sentuh dia smpi bunting. Walaupun dah sah. Tpi boleh je di elakan.
      Nk tanya..adakah dara yg ko hrpkn..tpi dah di tebuk tupai.
      Aku tanya je bukn tuduh. Biasa byk terjdi perpisahan mcm ni sbb bakal bini x berterus terang kisah lampau.
      Pada pompuan di luar sana..berterus teranglh jika terlnjur sebelum mendirikn rmhtangga. Tpi lelaki zmn skrg nipun..bukn byk yg teruna.
      Maka x salah dia pilih janda lebih baik.
      Tpi apa2 pun..meruntuhkan rmhtgga org pasti ada blasan.
      Tapi tidak berhati perut mnceraikn bini dlm hamil. Bagai hempedu..mkn x lalu..anak dlm perut pun dah tahu ibu menderita.

      • Anonymous says:

        apa kau merepek ni? kalau taktau cerita, baik duk diam je la.. laki dia bukan taknak dia sebab dara ke apa, tapi laki dia tu tergila2kan crush dia si janda yang memang dia dah tunggu selama beberapa tahun sebelum dia kawin dgn si ain tu.. si janda tu la yg bangang kacau laki orang.. dia lupa agaknya dia ada anak perempuan.. apa yg dia buat ni akan berbalik pada dia atau keluarga dia nnt..

      • Lelaki Sejati says:

        Lelaki yg takde teruna aje yg tahu perempuan tu ade dara ke tidak. Malukan lelaki statement ko ni bro. Aku doakan ex wife dia saman ko. Ayat ko ni mengundang fitnah ibarat ex wife die kena cerai sebab laki die xde hati sebab dah xde dara.

        • Anonymous says:

          Ayat aku tu ada aku tuduh. Aku tanya je. Sbb mmg ramai terjdi perceraian di awal prkhawenan x smpai 5 buln dh nak failkan cerai. Ada masyarakat kt luar tu mcm ni. Sbb tu sebelum nikah..kenalh berlaku jujur masing. Lelaki x nmpk jhat. Tpi perempuan sebaliknya. Kita kesian pada dia. Bkn tak simpati. Sbb hamil.
          Aku cuma khabarkan di celah2 khidupn manusia.
          Aku tanya..bukan tuduh.
          Baca ayat aku dgn sebaiknya. Itu bkn tuduh.

        • Anonymous says:

          Sbb tulh org lelaki klau nk menikah sekli lgipun..tunggulah bini tu bersalin dulu. Perit tahu tak wanita yg tengah keadaan mcm tu. Lebih sakit dari sakit beranak. Kehidupan pun terumbang ambing aku rasa. Dgn tengah mlm nya susukn anak..semua buat sendiri.

          Aku bukan tuduh..just tanya. Klau x ada oklah. Sbb tu hidup perlu jujur dlm semua hal. Apa2 pun kita ni semua tak dapat lari dari dosa termsuk diri sendiri. Lelaki jgnlh pentingkn diri sendiri dulu jika bini dlm keadaan mcm tu..aku kesian tahu tak.

          Aku Anon yg sama: 4.30..pm date: 20 april dan 21april..12.36.

        • Anonymous says:

          Geram pulk dekat lelaki mcm ni. Kesian sungguh yg tgh hamil di ceraikn.
          Hanya Allah yg akan menentukan nasib sendiri dan nasib kamu.
          Kesianlah pada wanita yg sdg berbadan dua. Sabar sikit boleh tak sebelum menceraikan. Tak lama kot dlm 3 bulan.

        • Anonymous says:

          Allah akan mmbalas perbuatan anda.
          Yg terluka kena sabar.
          Yg berbahagia..akan smpai masanya nnti.

  9. Pearlpiah says:

    The real ostad madi

  10. anon says:

    PU atau Ustaz , bukan tiket seorang lelaki itu baik , alim , setia , bertanggungjawap dan sebagainya …
    Perempuan jangan terpedaya dgn gelaran Ustaz/PU atau apa saja.
    Lelaki bukan Ustaz tak bermakna lelaki itu tak baik..
    Mungkin lelaki itu lebih setia lebih bertanggungjawap…
    Bakal MIL/FIL jgn tertipu jika anak pempuan bawa balik Ustaz ke rumah utk diperkenalkan sebagai calon menantu..

    • Anonymous says:

      Sejak bila pula PU ni jadi ustaz.. orang sekarang je panggil PU atau Da’i ustaz.. jauh beza kot ustaz dan PU dari segi ilmu..

      • PU bukan Da'i pun bukan says:

        saya setuju… tolong jgn permainkan gelaran Ustaz ..yg kita tau sejak kecil adalah org yg tinggi ilmu agamanya…jd tmpt rujukan masyarakat setempat. Masuk program ASTRO x blh melayakkan dia jd Ustaz. PU x semestinya Ustaz.

  11. Zahirah Asri says:

    talak ke ats isteri yang sdg mengandung sah, tpi hukumnya berdosa..iddahnya akan berlangsung sehingga anknya lahir atau berlaku keguguran.

  12. Zahirah Asri says:

    talak ke ats isteri yg tgh mengandung sah tpi hukumnya berdosa..iddahnya akn berlangsung sehingga ank dlm kandungan lahir atau mengalami keguguran..

    • Wekkkkkkk says:

      Talak tu sah. Cuma nanti lpas bersalin cepat2 pegi daftar. Pastikan surat cerai sementra ada di pegang. Takut nnti bkas laki dtg rumah nk lihat anak..tetiba ” termain”. Sbb syaitn ada di situ.

      Pastikan surat cerai ada di simpanan sendiri utk memudahkn urusan.

      Pastikan surat beranak anak siap dlm 14 hari dan buku merah amat penting.

      Pastikan anak ada di imunisasi. Jgn mls bgun pagi utk bwa appointment sbb anda susah tiada suami. Tpi ssh dahulu sng kemudian.

      Anggap je itu takdir dri Allah. Setiap perbuatan hanya Allah yg mmbalas. Kita hanya insan yg lemah.

      • nira says:

        Gila ke apa!!!!!! nak termain lepas bersalin dengan darah nipas lagi dan boleh menyebabkan kematian. aduh agak2lah.

        • Anonymous says:

          orang klu da nafsu ko mana tahu. paa ko igt x pnh terjadi seelum ni?
          gi google sana betapa rakusnya manusia bole jadi disebabkan nafsu

    • Hana elliot says:

      Hukum harus bkn dosa

  13. aku perati je.. says:

    serius susah nak pegang title janda.. why? sbb insan yg bergelar janda macam ne lah.. dah tau suami org.. suami org tu dok mengayat.. jauhkan la diri.. suami kepada seorang wanita sespesis ko kotnya.. tk bleh eh letak diri ko jd isteri suami yg dok ayat ko tu? kalau kena kat batang hidung amacam? redha kah anda? n please lah jgn percaya kata2 lelaki hidung belang esp suami org yg mulakan ayt mngayat dia.. abg tk bahagia dgn isteri abg sekarang.. once u heard these words.. block no dia or elakkan diri dr jumpa dia.. klau dia boleh citerkan aib umahtangga dia kt ko.. tk.mustahil kot ko kawin ngan dia.. dia boleh bukak aib umahtanggo korang plak kt org lain.. pui la ko pencetus ummah!

  14. Anonymous says:

    Sekarang dah bolih saman org yg ganggu rumah tangga kita
    Harap saman biar satu malaya kenal perosak rumah tangga kita

  15. Anonymous says:

    Jantan kurang ajor nie.ustaz plak tu..hai….dunia,dunia

  16. zaza says:

    Skrg kita dah ada pengganti Ustaz Aqil Hayy dan Ude Wahid..!
    Calon baru Pu(Puii) Abu di jemput naik ke pentas utk join the Kelab Suami Suami Zalim

  17. Hahihuheho says:

    Akhirnya terjawab jugak siapa disebalik kisah yg diluahkan kat krt fans tu. Tertanya2 aku sapa dia ustaz selebriti yg kawin dgn founder produk kecantikan dari kedah tu. Sapa igt lg? Dlm luahan tu teruk isteri dia cerita apa dia dah buat.

  18. Diam la says:

    Dia ni sama je mcm Kes Hafiz hamidun aritu. Kahwin tak lama pastu cerai

  19. alfie says:

    Ustad pun nak syiokk juga. Jual ugama macam Nabi. Bab nak steam perangai macam Babi. Dah Femes jew!

  20. nina says:

    betul ke kata PU abu ni dah nikah senyap2 dengan rosiah chik?

  21. Astaghfirullahalazim says:

    Astaghfirullahalazim

  22. Adman says:

    Buat malu nama Pencetus Ummah saja.. baik tarik balik gelaran tu

  23. Jid says:

    Pu abu ni nmpak mcm busuk ketiak je. Dahla x hensem. Hana ni dah desperate sgt ke, dh xde org lain nak ke.

  24. Anonymous says:

    Pastuh ada yg bodo akan ckp pmpuan ni bukak aib suami…. selalu camtu la.

  25. Jantan kejam says:

    Kejam gila jantan cmni. Wife tgh preggy sanggop buat cmtu gn janda lain n lafaz cerai. Memalukan agama

  26. Ain S says:

    Yang baik untuk yang baik. Rencana Allah adalah yang terbaik. Doakan semoga Ain Afini ditemukan kebahgiaan hakiki kelak.

  27. Anna says:

    Tergamak ceraikan isteri tengah mengandong, Tahu tak PU ABU ini bagaimana sakit dan tidak selesanya seorang isteri yg tengah mengandong, sepatutnya dia ada untok meringankan beban. Ya Allah dzalimnya dia ni.

  28. nira says:

    Gila ke apa!!!!!! nak termain lepas bersalin dengan darah nipas lagi dan boleh menyebabkan kematian. aduh agak2lah.

  29. J says:

    Talak tu sah.. Wsap tu dh jd bukti. Aku x boleh terima bile pu abu tu suruh bini dia isi borang
    …..
    Kenapa la abu buat mcm tu. Aku rasa abu ni x layak dipanggil ustaz. Kesian isteri teraniaya ni.. Kne g mahkamah utk daftar.. Ko plak abu.. Duk gatai
    Awat la abu pengecut x daftar kes je.

    Kalau nk lepaskn buat cara elok2. Bukan through wsap. Nampak sangat la ko jantan pengecut.
    Tolong la boikot pu abu ni. Dia x layak kot pegang gelaran pu

    Ko ingat ye abu.. Sepanjang tempoh kehamilan ni ko kne bg nafkah kat bini (yg ko ceraikan) ni sbb dia masih isteri ko yg sah
    Ank tu pon klau dh lahir ko kne bg nafkhah gak.
    Talak tu akan jatuh bila baby tu lahir.

    Kat labour room ko x boleh teman la

    Dan kpd isferi yg teraniya tu..bertabah la waktu mengandung dan nk bersalin nanti. I feel u kak…

    Waktu menunggu nk bersalin toksah pk abu ni. Ko pk nk lahirkn ank ko dgn selamat .. Semoga urusan kelahiran mudah.tu je
    Lps ni jgn pk pasal abu ni.. Ko pantang dengan hepi jer..drpd ko sakit hati . Time ni family memainkan peranan
    Sesungguhnya memaafkan tu bukan mudah .. Tp hati ko tenang dik.

  30. Textbook pend islam f5 says:

    hapalah yg membetulkan pon x betul.. Talak tu jatuh.. Iddah ja habis lepas beranak.. Depa xdh x leh bersentuhan mcm suami isteri.. Tp dalam tempoh mengandung tu boleh rujuk balik jika mahu.. Lepas bersalin dh hbis iddah kna nikah balik kalau nk bkahwin smula..