Written by AbangNara | August 28th, 2014

Pada 25 Ogos 2014 lalu, TV3 telah menyiarkan kisah biduanita negara, Allahyarham Datuk Sharifah Aini menerusi program Majalah 3. Dokumentari tersebut memang amat menarik kerana ia menyiarkan kisah perjalanan hidup Allahyarham dari mula ketika beliau menceburi industri hiburan. Sayangnya di dalam dokumentari tersebut, gambar Allahyarham ketika tidak menutup aurat turut sama disiarkan sedangkan ketika hidupnya, Allahyarham Sharifah Aini telah meminta pihak media agar tidak menggunakan gambarnya sebelum bertudung.

sharifah aini

Berikut ialah video Allahyarham ketika ditemuramah oleh Prof Dr Muhaya di sebuah rancangan di TV9. Beliau jelas memohon jasa baik agar gambarnya sebelum berhijrah tidak dipaparkan dalam mana-mana media.

Susulan penyiaran dokumentari tersebut, para peminat Allahyarham meluahkan rasa kecewa terhadap kurangnya rasa sensitif pihak TV3. Antara luahan yang telah ditulis di Facebook TV3 ialah:-

sharifah aini

Semoga rancangan ini tidak akan disiarkan lagi oleh TV3. Semoga ia jadi pengajaran buat mana-mana media di masa hadapan. Apa pun, marilah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham Sharifah Aini. Semoga beliau ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Amin.

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

35 responses to Peminat Kecewa TV3 Tidak Hormati Permintaan Terakhir Allahyarham Sharifah Aini

  1. GigiKuning says:

    bengong punya TV3!!

    0

    0
    • mutiara says:

      konon2 nak jadi tv pertama lah yg siarkan dokumentari pasal neh..tapi langsung tak peka.
      paling senang dorang buat mintak maaf je nanti..
      tv3suku..

      0

      0
    • Anonymous says:

      Sama bengong dengan Sharifah Amani. Sampai la ni tak delete lagi gambar tak menutup aurat Sharifah Aini yang dia upload. Orang tegur, dia delete comment. Orang email privately – completely ignored. Dia dengan TV3 sama je. Tak reti nak hormat orang.

      0

      0
      • matahari says:

        ko lagi bengong… orang cerita pasal Sharifah Aini.. bukan Sharifah Amani. Mata kat lutut ke dik?

        0

        0
        • prihatin says:

          cik kak matahari —
          anon tu maksudkan, sharifah amani pun sama je dengan tv3 yg tak prihatin tu…sebab dia pergi upload gambar sharifah aini yg tk tutup aurat. org suruh delete tp amani ni ignore. dah betullla dia pun cerita pasal sharifah aini —

          ada ka kata mata dia kat lutut..mata awak tu terletak bagus, kenapa tak baca betul.betul.

          0

          0
  2. ain suzana says:

    memang patut minta maaf kepada family arwah. macam tak tau pulak dosa pahala. pdhal program agama ada jer kat tv3 so mesti ada yg pandai selok belok agama kat stesen tu.

    0

    0
    • Kaki Anime says:

      Rancangan agama memang ada kat TV3, sebab TV3 ada jabatan agama, selain jabatan hiburan, jabatan sukan, jabatan sukan dan jabatan berita dan ehwal semasa.

      0

      0
  3. ina says:

    Btol aku pn tgk majalah 3 tu.. Sume gmbr time sharifah aini masa muda2 dan x bhijab.. Sdangkn arwah dh pesan jgn siarkn gmbr2 dia yg tidak berhijab.. Xkn tv3 x tau kot sdangkn kmi org biasa pn tau.. Ni la dikatakn keuntungan melebihi segala2nya..

    0

    0
  4. ssss says:

    TV3 sanggup buat sebab nak rating tinggi!
    nnt masa ANUGERAH MELODI GALAKSI pun ada tribute utk arwah!
    TV3 PEKAK!

    0

    0
    • Kaki Anime says:

      Rancangan hiburan MELODI, GALAKSI dan seumpamanya serta rancangan ini dan 999 pun dah tak best dah! Tgk anime Jepun lagi umph!

      0

      0
  5. SMN says:

    Salam,
    Saya faham yang pihak TV3 tidak sensitif dalam isu berkenaan arwah tetapi saya berharap agar semua yang memberikan komen tentang isu ini tidaklah menggunakan bahasa-bahasa yang kesat. Betina, dajjal, anjing, bodoh? Kemudian bercakap tentang akhirat. Janganlah begitu. Islam tidak pernah menajar kita mengeluarkan kata-kata kesat hanya kerana kita marah. Istighar dan membuat aduan rasmi lebih baik daripada menjadi berani di ruang internet sahaja.

    0

    0
    • menajar says:

      menajar..wakaka

      0

      0
    • betul..betul..betul.. says:

      setuju… reject je la org yg suke sumpah seranah org jd calon laki/bini/menantu.. ahli syorga sgt semuanya tu… TV3 kena lebih peka, mohon maaf & ambil tindakan swajarnya tebus kesalahn pd family arwah & yg lain2.

      0

      0
  6. Kasihan says:

    Tv3 belum lagi di ISLAM kan.

    0

    0
    • Kaki Anime says:

      Buat apa TV3 ada jabatan agama kalau tidak menghormati permintaan arwah Kak Pah.. Rancangan agama kat TV9 bukan ada tunjuk visual/gambar arwah yang tidak tutup aurat.

      0

      0
  7. abg gagah says:

    Hormatilah permintaan akhir arwah, inilah payah kalo pentingkan rating show daripada akhirat!!!!

    0

    0
  8. lim siew wah says:

    Saya cadangkan semua duit iklan yg tv3 dapat pada malam siaran Majalah 3 itu di sedekahkan kerumah anak2 yatim dan sekolah tahfiz dimana Allahyarhamah bergiat aktif semasa hidupnya. Tv3, keuntungan yg didapati dari rancangan tersebut saya kira haramlah..

    0

    0
  9. amekaww kaw2~~~ says:

    TV3 SUKU!

    0

    0
  10. rafeah says:

    tertanya2 adik arwah yang terlibat dengan dokumentari ni x komen apa2 ke?

    0

    0
  11. anon says:

    Tapi susah jgk nak wat dokumentari dia kalau tak tunjuk gambar2 lama sb kak pah blh dikatakan baru2 ni jgk pakai tudung. Jadi nak tak nak kene jgk tunjuk perkembangan seni beliau dari masa dulu2. Dia org mesti serba salah..

    0

    0
    • Kata2 says:

      Klau rasa susah nak bikin dokumentari arwah yg mana gambar yg tidak menutup aurat lebih baik jgn. Arwah sudah mengumumkan dan maklum. Tv3 begitu tergesa2 utk mmbuat dokumentari trsebut. Kecuaian & tidak bijak dlm perundingan. Pengajaran buat tv3.

      0

      0
  12. nok gebuzzz says:

    berdosa jika mengabaikan wasiat seseorg yg dah pergi…so,lepas ni jgn tersengaja ke ape…beringat la ye

    0

    0
  13. YEKE says:

    Takkan la sorang pun crew dokumentari tu langsung tak tahu pasal permintaan arwah?
    Cam pelik je! Agak-agaklah nak tutup mata pun kot ye penerbitnya tak perasan(bersangka baik) huhuhu….

    0

    0
  14. akak says:

    tv3 patut appoint shariah advisor

    0

    0
  15. Zain Sardin says:

    mmg ngok tv3 suku nih

    0

    0
  16. pink says:

    kesian dgn arwah.. x tenang dia di sana..
    org masih lgi bercakap psl dia.. mendedahkan aurat dia.

    0

    0
  17. a says:

    adat la menjadi penghibur… hurm

    0

    0
  18. Melati says:

    Biasalah dh dinamakan (TV3suku…)

    0

    0
  19. siputterbo says:

    ekeleh menggelabah..artis melayu..mmg la kena dedah2..kalo x sape nk prasan..korg pk kalo dia tutup aurat sempurna masa muda2 dl..dia bole naik smpy mcm skrg ke..femes..album pon byk meletop..

    0

    0
  20. Anonymous says:

    mcm tu le kan namanya retis…klau dh berubah baik mcm mane pn..klau dh meninggl..gmbr lama ttp x dpt d buang…lagi2 gmbr masa dia org seksi…masa aku tengok dokumentari arwah..y aku x leh terima ad pic arwah pakai seksi y menampakan aset dia…ap la TV3 ni…x prihatin langsung…

    0

    0
  21. Anonymous says:

    Bukan TV3 je RTM pun sama. lepas je Allayarhamah meninggal, dalam berita disiarkan secara ringkas sejarah hidup beliau. Sudah lah tunjuk gambar yg tak tutup aurat yang seksi pun ada. Harap media lebih peka sebab dia dah berpesan dan MERAYU. Jangan buat pekak je sedangkan orang2 kat belakang tabir tu pun banyak yg islam.

    0

    0
  22. Joyah Bandar says:

    Ramai di sini memaki hamun tapi bercakap tentang akhirat. Islam itu sempurna dan bersederhana. Menegur ada caranya. Bukan dengan memaki hamun. Sesungguhnya bercakap dengan emosi tidak mendatangkan sebarang kebaikan. Bila orang menegur sentap. Itukah Islam?

    0

    0
    • sudahla.. says:

      bukan sharifah aini je..mane2 artis yg dh berhijab 2 mntk pihak stesen tv x siarkan lg filem or drama lama diorg..aritu sy tgk ade lg drama irma hasmi yg lama sewaktu beliau masih seksi lg..jd pihak stesen kena lebih peka lg..kami pn x nk tgk drama lama2..

      0

      0
  23. nur says:

    assalamualaikum..

    Mohon TV3 dan mana2 media lain memandang sensitif terhadap perkara ini. Jgnlah didedahkan keaiban insan yg telah berhijarah ke arah kebaikan. Setiap manusia sudah ditentukan bahagian masing2.

    0

    0
  24. ariel says:

    kalau ye pun, tak yah la nak cakap TV3 ni bodoh ke apa..mudah betul nak ungkapkan perkataan tu.mungkin mereka terlepas pandang hal begini, siapa tahu kan? masa siaran tu dibuat, korang tengok sampai habis juga kan? lain lah kalau tengah siaran tu, pastu ada image arwah yg tak bertudung tu disiarkan, korang trus tukar channel, boleh lah nak kondem org ckp tak respect arwah smua.

    0

    0