Pemilik Motosikal Boleh Didenda Atau Penjara Jika Ubahsuai Ekzos Motor

Automotif

Pemilik Motosikal Boleh Didenda Atau Penjara Jika Ubahsuai Ekzos Motor

Sebelum ini, mana-mana pemilik kereta yang menggunakan tayar ‘hellaflush’ atau lebih dikenali sebagai ‘tayar kepak’ akan dikenakan denda RM2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan.

Terbaharu, bagi pemilik motosikal yang mengubah suai kenderaan mereka dengan menggunakan ekzos yang tidak mengikuti spesifikasi boleh didenda tidak melebihi RM 2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan, lapor akhbar Sinar Harian.

Advertisement

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan dan Pengangkutan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Azisman Alias, setiap ekzos yang dipasang perlulah sentiasa diselenggara supaya dalam keadaan yang baik. Bukan itu sahaja, hal itu perlu dipastikan supaya ekzos yang digunakan tidak diubah suai sehingga mengeluarkan bunyi bising.

Penggunaan ekzos seperti ini menjadi citarasa terutamanya golongan anak muda kerana dikatakan ianya boleh meningkatkan kelajuan motosikal sekaligus dapat memperlihat fizikal motosikal itu kelihatan lebih cantik.

Namun, polis diberikan kuasa untuk menyita motosikal tersebut sehingga pemilik kenderaan berkenaan boleh menjamin perkara itu tidak berulang lagi.

Advertisement

Gambar Hiasan

Oleh itu, semua pemilik kenderaan perlu mematuhi undang-undang jalan raya yang melibatkan pengubahsuaian kenderaan bermotor. Bagi sesiapa sahaja yang ingin membuat pengubahsuaian perlu mendapat kelulusan daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Sumber

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...