Pelengkap MyKad, Identiti Digital Nasional Bakal Diperkenalkan Menjelang Tahun 2024

Berita

Pelengkap MyKad, Identiti Digital Nasional Bakal Diperkenalkan Menjelang Tahun 2024

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) baru-baru ini mengumumkan mengenai perancangan agensi itu untuk menawarkan Identiti Digital Nasional (IDN) sebagai pelengkap kepada sistem MyKad sedia ada dalam dunia digital menjelang April 2024 nanti.

Difahamkan JPN telah memulakan proses pengenalan IDN dari segi perancangan pembangunan, perundangan serta intergrasi antara jabatan kerajaan, swasta dan sebagainya namun masih lagi di peringkat awal.

Advertisement

 

keratan akhbarSumber : Jabatan Pendaftaran Negara  

 

Antara kelebihan serta fungsi IDN adalah ia bakal dipadankan bersama MyKad dalam memudahkan pengguna mengesahkan identiti menerusi fungsi-fungsi yang bakal ditawarkan.

Menerusi pengenalan sistem baru ini yang seiring dengan perkembangan teknologi semasa, diharapkan ia dapat memudahkan urusan melibatkan agensi kerajaan, swasta mahupun sektor kewangan agar lebih efisien dan pantas.

Ketahui lebih lanjut mengenai fungsi asas IDN dengan menonton video di bawah ini.

Filem pendek Shout It Out
11 bulan lalu

Dirakam Hanya Mengguna Vivo X70 Pro, Filem Pendek 'Shout It Out' Inspirasi Kisah Benar Seorang Atlet

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Vocket Tech

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...