Para Ibu Yang Sedang Berpantang, Jangan Kerap Tidur Dalam Bilik Berhawa Dingin?

Trending

Para Ibu Yang Sedang Berpantang, Jangan Kerap Tidur Dalam Bilik Berhawa Dingin?

LANGGAR PANTANG..

Advertisement

Tidur dalam bilik beraircond. Alasan wajib yang selalu saya dengar:

Anak (bukan newborn ya) tak tahan panas
Newborn tak tahan panas
Ibu tak tahan panas
Suami tak tahan panas

Nasihat saya:

Tidurlah dalam bilik beraircond biarpun temperature hanya 25°C dikira sejuk ya. Ibu-ibu yang tidur dalam bilik beraircond sekup kepala, pakai stokin, pakai baju lapis-lapis dikira bersejuk ya.

Ibu-ibu dalam pantang yang kerap beraircond, malah tidur dalam aircond mudah terkena serangan bentan urat (demam menggigil seluruh badan), meroyan urat (simptom arthiritis – sakit-sakit sendi) dan meroyan bulu (mudah rasa seram sejuk) selepas bersalin.

Nasihat saya:

Jika anak-anak yang sudah besar dan suami anda tak tahan tidur tanpa aircond, anda perlulah berkorban tempat dengan tidur di tempat lain sepanjang pantang 44 hari.

Berpisah tempat tidur 44 hari bukan bermaksud anda buang anak-anak yang lain. Ia adalah tanda kesungguhan anda untuk cepat sembuh supaya genap 44 hari berpantang. Anda menjadi ibu yang lebih sihat dan mampu luangkan banyak masa berkualiti dengan anak-anak.

Kadang-kadang bila melihat balik ibu yang dah dihinggap sakit melunai selepas tamat tempoh berpantang, saya menyaksikan sendiri betapa mereka “rimas” dengan kehadiran anak-anak kerana si ibu sibuk melayan sakit-sakit badan yang tak surut-surut selepas bersalin.

Newborn dilahirkan dari kantung ketuban yang panas. Mereka dah biasa berpanas selama 10 bulan dalam perut ibu. Jadi alasan bayi tak tahan panas lebih kepada observation ibu pada ruam-ruam di badan bayi dan rengekan bayi.

Sebab itu ibu-ibu kita dahulu dia tak tala kipas pada anak-anak baru lahir. Dia pakaikan anak bedak sejuk. Selepas itu dipakaikan baju anak kapas nipis. Bedungnya juga dari kain batik/pelikat lusuh.

Zaman sekarang anak di fashionkan gaya anak lahir di UK. Mana budak tak mengamuk. Yang suaminya pula. Kalau nak tidur dengan isteri, kenalah berkorban.

Belajar tidur tanpa aircond dengan kipas yang seminima mungkin. Jangan sibuk menggelar isteri derhaka, kerana wanita yang banyak beraircond lambat laun akan melalui frasa mati putik di mana mereka akan menjadi lebih derhaka apabila mereka langsung tak ada nafsu untuk bersama dengan anda.

Cuba jadi jantan sejati sikit. Fikirkan khasiat berpantang ini untuk jangka masa panjang. Demi keharmonian rumahtangga kalian sehingga terputus nyawa.

Buat ibu-ibu muda yang akan berpantang, siap-siap beli kipas tangas. Jangan cuba dilangkah pantang larang nan satu ni.

Jangan jadikan badan anda sebagai bahan ujikaji kerana sekali badan dah mula sakit-sakit akibat tidak berpantang, ubatnya mahal. Kesannya berpanjangan. Anda akan tua sebelum usia.

Fikir-fikirkan. Biar merana 44 hari dari merana 44 tahun.

Sumber : Puan Siti Aishah

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...