Written by Bella | January 14th, 2016

Penyanyi Indonesia, Agnes Monica cukup terkenal dengan gaya beliau yang agak seksi. Sejak semalam, Agnes menjadi topik utama ramai di media sosial selepas tampil dengan persembahan penuh kontroversi di Konser Raya 21 Indosiar pada hari Isnin lepas.

Agnes yang ketika itu sedang menyanyikan single terbarunya Boy Magnet tampil dengan memakai pakaian serba hitam yang jarang dengan kalimah arab pada bahagian bawah skirt busana tersebut.

Ramai yang ingin tahu apakah maksud tersebut dan ia turut dikecam oleh netizen dimana mereka menanggap  tindakan Agnes sebagai keterlaluan kerana mencetak ayat tersebut pada pakaian yang seksi.

Walaubagaimanapun, penaja busana tersebut memberitahu kalimah Arab itu tidak ada kaitan dengna mana-mana ayat yang terkandung didalam Al-Quran.

Malah, Majlis Ulama Indonesia (MUI) telah memberikan kenyataan bahawa kalimat tersebut bukan satu penghinaan terhadap Islam. Namun, mereka tetap tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh Agnes.

Erm, Agnes Monica boleh dikatakan antara artis Indonesia yang penuh dengan kontroversi jadi tidak hairan jika beliau dikecam sebegini. Apa-apapun, kita tahu Indonesia ini mempunyai jumlah Muslim yang ramai dan seharusnya Agnes boleh menjaga sensitivi masyarakat Islam di negara berkenaan.

Sumber Berita: Sinar Harian

46 responses to Pakai Skirt Jarang Dengan Kalimah Arab : Agnes Monica Dikecam Netizen

  1. ayahanda ultraman kulup says:

    takde ape nak komen.
    aku 1st hu3.

    0

    0
    • Anonymous says:

      agnes monica ni kristian ke..islam? x kisah la agama, walauapa agama pun sangat menyedihkan. harus lebih peka dan sensitif.

      0

      0
    • Anonymous says:

      KLU XDE MAKNA APE2..DAN TAK BERKAITAN DGN AYAT SUCI AL QURAN, ALLAH..ATAU RASUL..RASENYE XDE APE.
      CUMA BIASALAH..MANUSIA NEH KLU TULISAN ARAB JE SINONIM DGN AL QURAN KAN..
      DAN AGAK TAK SESWAI LAH..SEBAB DIA TERLALU SEKSA NOT SEKSI. CETAK LAH PERKATAAN SEPANYOL KE, KOREA KE..YE DOK..NAK TIRU KATY PERRY KE

      0

      0
    • minah jambu terlajak habis says:

      eleh tulis arab aje bukan Nye ayat al Quran tkde ape yg nk di heran kannn mungkin itu nama jenama yg bertulis bahasa aaarrraab..kenape cepat sangat melenting ???

      0

      0
    • minah jambu terlajak habis says:

      minah jambu rasa agnes lebih tau dari kite2 semua sebelom dia memakai skirt tu…

      0

      0
  2. ... says:

    dia syok kat Alvin tan kot

    0

    0
    • Anonymous says:

      Alvin Tan tu menghina Islam sebab dia nk org2 Msia kutok dia. So, bolehlah dia minta “suaka politik” kt usa tu. dgn alasan dia terima ugutan dan sbgnya. jangan terpedaya taktik perang psikologi dia. Dia tu mental…

      0

      0
      • Anonymous says:

        kalau aku masukkan je si alvin mental problem tu ke gawang jail…habis crita..takyah bagi suaka ke puaka ke..membazir current je..ni semua orngg cacat otak..jgn layan

        0

        0
    • MSJ says:

      Macam tak sesuai je makna perkataan Arab tu dgn Alvin Tan. Seolah-olah cakap raja2 Melayu sokong Malayan Union pulak.

      0

      0
  3. jari jemari says:

    Apahal u agnes?????GILA?????

    0

    0
  4. Anonymous says:

    krik…krik…dan krik lagi…

    0

    0
  5. Muslim says:

    penyakit org islam….. cepat tersentuh (atau dalam kata sebenar cepat menyibuk) ……
    tak payah la lemah sgt sesitip tak bertempat…..org tu tak buruk…. perangai korang yg buruk….stop it la. bodoh.
    kau penah tengok tak tulisan arab kat bontot manusia? nak aku tunjuk? kau nak cium pun takpe jugak kalo da taksub sgt.

    0

    0
    • Hohoo says:

      Nick name Muslim..tp ayat pergghhhhh..siap blh mmbodohkan org lg..camnie ke ayat seorg yg bgelar dirinya Muslim???

      0

      0
      • Sound Direct says:

        See?….another one. Bukan dia nak terima apa yg kita jelaskan. Dia cari pula cela lain. Penyakit yang sama.

        Bodoh = orang yang salah guna akal. Kenapa pula seorang muslim tidak boleh menggunakan perkataan bodoh? Adakah aku perlu letak nickname ‘musibat’ baru boleh cakap? Sedar la wei hakikat perangai orang islam/melayu yang buat bangsa lain menyampah.Tak perlu defensive hal yang batil la wei. Buat malu agama saja.

        0

        0
  6. akutetapaku says:

    ni namanya artis bodoh…tak reti nak nilaikan baik buruk n padah bila buat gini..
    ape ke ngokss sgt ni?

    0

    0
  7. MSJ says:

    Bila tengok kontroversi berkaitan penggunaan perkataan Arab ni, saya teringat ayat ini:

    ???? ????? ????? ??????? ??? ????

    0

    0
    • MSJ says:

      Opps, tak keluar tulisan Arab di sini. Ini ayat tu lagi:

      ‘umtas thadiha baynama bial’iisbae laha bieaqib

      0

      0
  8. feldegast says:

    Tu dia, orang Melayu Malaysia ni sensitif sangat bila timbul isu tulisan Arab ni. Tulisan bukan melambangkan agama Islam ye. Dan tulisan Arab bukan milik orang Islam. Kat negara yang guna tulisan Arab ni, orang Kristian, Buddha, Hindu, Yahudi, termasuklah free thinker sekalipun guna tulisan Arab dalam hidup seharian diorang. Islam kat sana pun tak ada masalah pasal ni, kita pulak yang terlebih over. Kalau paper dalam tulisan Arab orang buat lapik makanan, lap cermin, guna dalam kandang haiwan – sebab itu cuma tulisan dan bukan agama Islam. Masalah kat Malaysia ni adalah kalau cerita lucah dalam bahasa Arab pun, mau dia simpan sanjung elok2, sebab tak faham, dan nilai berdasarkan tulisan sahaja.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Setuju sesangat!!

      0

      0
    • Puteri says:

      Apa yg tertera sbnrnya? X jelas ayat tuh. So susah nak ckp samada tu ayat Quran @ x. Sy sklh Arab mgkin blh explain klu ayat tu nmpk jelas.

      0

      0
    • Haruslah sentap! says:

      Perlu ke kite ikut yahudi kristian hindu budha sume tu?? Sbb tu laa diorg nk pkataan Allah utk agama diorg. Ade masa kne sentap jgk utk kbaikan generasi Islam akn dtg. Hr nie klu kite x halang pkara2 mcm nie esok lusa diorg blh buat pkataan Arab tu sbgai alas kaki plk. Igt lg kisah seorg wnita yg pkai bju dgn tulisan AlFatihah & dimarahi oleh seorg pak Arab.
      Bila bg muka nti diorg nie pijak kpla..
      #[email protected]

      0

      0
      • Feldegast says:

        Encik Sentap,

        Kalau org Kristian, Yahudi, Buddha tu beranak, lahir di negara Arab, takkan dia nak guna bahasa Melayu pulak kot? Sah2 la guna bahasa Arab jugak. Sebab tu la orang kata bila kita ni mengembara ke negara orang baru la kepala otak tu berkembang sikit. Hang faham ke tak, bahasa Arab bukan milik orang Islam. Cuba hang belek alas kaki kat negara Arab tu, sah2 label dia semua dalam bahasa Arab. Apa yang masalahnya? Itu tulisan. Al-Quran adalah kitab suci orang Islam, cuma dalam Bahasa Arab. Hang kena la pandai bezakan benda tu. Kalau ayat2 Al-Quran dijadikan baju, jadi alas kaki, itu barulah menjatuhkan Islam namanya.

        0

        0
        • Haruslah sentap! says:

          Rilekss jgn nak tekanan plk. Alas kaki ngara Arab tu of course la dlm Bhasa Arab. Xkan guna loghat kedah plk mcm ko. Klu Arab guna bhasa Arab dh tentu diorg faham. Kafir guna bhasa Arab diorg faham ke???? Main balun je ntah ayat Quran ntah tidak. Ko tau ke aku pnh mgembara ke x? Ko tau ke aku dh tour smpi ke mne?? Xtau kan.. so diam! Otak aku ke otak ko yg x bkembang??

          0

          0
        • Anonymous says:

          Maksud ko semua arab kt sana tu islam la..xde yg kapir gitu??

          0

          0
        • feldegast says:

          Ha ha ha bongok, hang ingat kat Arab tu semua orang Islam ka? Hang ingat kat Arab tu takdak orang kafir ka? Hang ingat bila cakap Arab ja terus Islam? Hang ni mesti jenis kalau bagi pakai jubah terus rasa macam orang Arab, terus rasa alim tahap dewa kan. Hang tau dak orang Yahudi pun cakap Arab jugak? Hang tau ka dak kat Arab tu pun orang Kristian berjuta jugak, semua cakap dalam bahasa Arab, menulis membaca pun bahasa Arab?

          Muslim yang macam hang ni la sebenarnya yang membahayakan Islam dan bagi nama buruk kat Islam dan Muslim. Aku ulang lagi sekali, pi la mengembara ke overseas kalau mampu. Jumpa orang, kenal orang,.

          0

          0
        • Haruslah sentap! says:

          Laaa x faham rupanya ko nie. Ade ke aku mention sume Arab kt sana Islam?? Haihh dah xde jwpn putar plk ape yg org ckp. Huhuhu.
          Xreti bhasa rupanyer ko yea. Wakakakaaaaaaaa. Kesian.
          Suka2 plk ko nk tuduh aku mmbahayakn Islam.
          Aku pun nk ulang sekali lg kt hang.. hang tau ka aku pnh mgembara ke x?? Xtao fok diam!!! Setakat london paris tokyo new zealand dubai dh lbih 2x aku pi.. hang pi mna??? Kokdiang????

          0

          0
        • Sound direct says:

          sokong kau feldegast…….melayu2 bebal mcm ni memang susah nak bagi paham.

          0

          0
  9. aihh says:

    mcm mana la agnes ni jaga buah dada .. jelous tgk besar gitu… hmm

    0

    0
  10. Anonymous says:

    Ni pun nk kecoh… Tengok tulisan arab je terus naik angin. Ni mesti tak penah tgk penyanyi arab yg seksi meksi… nyanyi bahasa arab sejibik bunyi mcm quran tp seksi giler dan mksud liriknye tu mmg ke laut.

    0

    0
  11. Man Beranak says:

    al mutahhadah = Bersatu = unity . tu maksud tulisan tu ya,

    0

    0
  12. win says:

    tu lah org zaman skrg .. rasa bagus sgt .yg kau kutuk tu lagi femea dri kau . dh jdi artia hollywood jugak. sma mcm Yuna . . boleh banggakan negara .. yg xde wawasan ni siap buat kutuk bagai sbb tulisan arab je. hahha arab tu sebuah bahasa lah . dhtu dia nk tulis terus ckp menghina islam lah? bukannya dia buat ayat al quran ataupun ayat mengutuk islam pun .

    0

    0
  13. monyet comel says:

    Dah biarlah dia…bukan nye Islam pon….

    0

    0