January 14th, 2020

Sejak beberapa hari ini, penderitaan hidup Puteri Balqis mendapat perhatian ramai pihak yang bersimpati dengan nasibnya yang jauh berbeza sewaktu berada di puncak populariti satu ketika dahulu.

Sebelum ini, Balqis yang pernah terlantar sakit dikatakan menghadapi kanser tetapi kemudiannya dia dikatakan masalah jantung dan terbaru penyakit hati. Meskipun sudah mendapatkan rawatan di hospital, doktor masih belum dapat mengenal pasti penyakit sebenar yang “menyerang” pelakon cilik itu.

Kecoh juga mengenai penyakit misteri yang sedang dialami oleh Balqis sehingga dia muntah darah. Ada netizen yang mula membuat spekulasi berhubung penyakit kanak-kanak itu dan mengaitkannya dengan nama ‘Balqis’. Berkemungkinan nama tersebut menjadi penyebab berlakunya penyakit misteri?

puteri balqis

Apa sebenarnya maksud nama Balqis?

puteri balqis nama jin

puteri balqis puteri balqis

puteri balqis nama jin

Ada yang berkata nama ‘Balqis’ tidak sesuai untuk digunakan kerana membawa makna yang tidak baik. Boleh mudah diserang penyakit misteri.

Komen pakar agama

puteri balqis

 

Terpanggil untuk menjelaskan spekulasi-spekulasi yang dibuat segelintir netizen, seorang pendakwah bebas iaitu Ustaz Ad-Dien tampil bagi menjelaskan perkara disebalik nama ‘Balqis’ yang dikatakan “kurang elok”.

Menurutnya, mereka yang mengaitkan nama sebagai sebab kepada berlakunya  perkara buruk atau malang adalah sesuatu perkara yang dilarang agama dan merupakan perbuatan syirik.

puteri balqis puteri balqis sakit misteri maksud nama balqis

Sepatutnya, sebagai umat Islam kita harus mempercayai kepada Qada dan Qadar. Setiap apa yang berlaku sudah ditentukan oleh Allah SWT.

Penjelasan Mufti WP

puteri balqis nama jin

Malah, Mufti Wilayah Persekutuan juga berpandangan bahawa mempercayai sesuatu nama itu boleh membawa kepada perkara buruk dan terlalu berat untuk ditanggung adalah satu perkara yang tidak berasas. Ia bercanggah dengan aqidah dan boleh jatuh khurafat.

Sumber Berita : Twitter ibcig, Twitter Ad-Dien & Laman Web Pejabat Mufti WP

 

 

 

 

 

8 responses to “Nama Dikaitkan Dengan Jin, Sakit Puteri Balqis Didakwa Ada Elemen Mistik?”

  1. judd says:

    melayu bodoh tahyul

  2. Anonymous says:

    cer letak anak u nama balqis..nak tgok apa jadi..huhu..klo ok..no hal..pemilihan nama anak pun penting..

  3. sherry says:

    BETUL SGT2…NAMA ANAK SY A… BALQIS..TP PARA USTAZAH KT SKOLA MMG XPANGGIL ANAK SY BALQIS.EN SUAMI SY TANYA LA KENAPA..DIORNG CKP SBB BALQIS NI NAMA PUTERI PADA ZAMAN DAHULU..JIN-JIN SUKA BERDAMPING DGN RATU SBLM MASUK ISLAM..SBB TU NAMA BALQIS JIN SUKA…RATU BALQIS NI DULU GAH, MNINGGI DIRI. SBB TU PARA USTAZAH TAKKAN PANGGIL ANAK SY BALQIS.DIORNG PANGGIL A… . CUMA PARA CIKGU2 JE PANGGIL BALQIS..

  4. aih says:

    melayu dengan mistik.. berpisah tiada… dah abad 21 pun masih dok percaya benda2 karut macam ni…

  5. Tudung saji says:

    Bodohnya Masyarakat Malaysia ni.
    Bukan nak menolong tapi nak salahkan sbb namanya pmbawa pnyakit..
    Harap spesis mcm ni mampus dri muka bumi. Kpda mak pak bawang tu yg suka ckp orng pmbwa sial.. Mulut kau lagi sial ..sila meninggal awal.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini