July 16th, 2019

Bekas isteri Fizo Omar iaitu Mawar Karim yang baru sahaja bercerai minggu lalu dihujani dengan kecaman netizen, apabila dia keluar ke pusat beli-belah bersama anaknya serta mengenakan solekan cantik ketika dalam tempoh edah.

Dakwa netizen, Mawar sepatutnya menjaga tempoh edah, tidak boleh keluar rumah selama tiga bulan serta tidak dibenarkan tampil cantik dengan solekan di depan khalayak ramai.

Bagaimanapun, ada yang berpendapat garis panduan bagi edah bercerai dan edah mati adalah berbeza. Bagi edah untuk bercerai, terdapat kelonggaran untuk wanita keluar dari rumah atas sebab tertentu seperti mencari rezeki dan urusan kecemasan lain.

Pada pendapat kami, bab hukum dalam agama adalah lebih untuk merujuk kepada pakar dan ahli agama. Janganlah kita memandai sedap jari menaip komen kerana takut jadi fitnah pula.

Sumber Berita : Astro Gempak


40 responses to “Mawar Karim Dikecam Keluar Rumah Dalam Tempoh Edah”

  1. WickEd says:

    Mcm2 apa pasal tak suruh taruk je bindi hitam senang org tau dah jadi janda kan? Rumahtangga org sibuk…

  2. namasayawardah says:

    adoi laa. diri sendiri pun tak reti beza hukum ‘iddah cerai & ‘iddah mati lagi nak sekolah kan orang. tolonggggggg lah. get your facts.

  3. bagilah dia ruang bernafas…kesian la…dah terseksa hidup 6 tahun ni…

  4. Anonymous says:

    nk buat lawak sikit je..lawak ke

    tidak boleh keluar rumah, tak kn x boleh, kalau kebakaran mcm mana, kalau tnh runtuh mcm mana, oleh itu boleh keluar “jika darurat”.
    boleh keluar rmh jika dibenarkan oleh bekas laki hendak jumpa kt luar, mencari brg2 keperluan di waktu siang yg org lain x tahu apa kemahuan mawar, bekerja mencari nafkah. Semua tu boleh keluar.

    yang x boleh googlelah sendiri tajuk
    “hukum isteri dlm eddah bercerai”…bkn kematian laki tau..

  5. Anonymous says:

    islam tak susah. bukan nak kata sekarang zaman moden boleh ketepikan hukum hakam. tidak. sila search batasan sewaktu iddah. nombor 1 : HARAM menerima pinangan lelaki ajnabi. nombor 3 : ‘TIDAK DIBENARKAN keluar rumah’ bukannya ‘HARAM keluar rumah.’

Loading...