Written by AbangNara | September 15th, 2017

Jarang Abang Nara melihat kenyataan bernas daripada selebriti tentang isu semasa. Namun kata-kata Naz Rahman yang popular menerusi program Jalan-Jalan Cari Makan tentang isu kematian 24 pelajar Pusat Tahfiz Darul Quran Iftifaqiyyah di Keramat  akibat kebakaran ini harus dipuji. Bagi Abang Nara, kita tidak menafikan pelajar-pelajar ini mati syahid, namun punca sebenar kematian mereka kerana kecuaian pihak pengurusan. Janganlah hanya dengan perkataan “syahid” itu kita menutup sebelah mata atas sikap acuh tak acuh pihak ini.

naz rahman

Semuanya bermula apabila Pengetua Pusat Tahfiz Darul Quran Iftifaqiyyah, Muhammad Zahid Mahmod mengeluarkan kenyataan para pelajar yang meninggal dunia di dalam kebakaran tersebut adalah mati syahid.

naz rahman

Tidak berpuas hati dengan kenyataan tersebut, Naz Rahman telah menghentam Pengetua Pusat Tahfiz tersebut. Antara kata-kata Naz Rahman:-

naz rahman

naz rahman

Abang Nara bersetuju 100% dengan apa yang dikatakan oleh Naz Rahman. Memang kita bersedih dengan pemergian adik-adik ini, namun kita tidak harus menafikan dan memandang sebelah mata kecuaian mereka yang sepatutnya bertanggungjawab menjaga keselamatan para pelajar pusat tahfiz tersebut. Abang Nara juga kecewa dengan mereka yang berkata “benda dah nak jadi”. Wow. Sebenarnya benda ini benda yang boleh dielakkan, tetapi kerana sikap sambi lewa, akibatnya harus ditanggung oleh kanak-kanak tidak berdosa ini. Semoga pihak yang terbabit akan dibawa ke muka pengadilan.

157 responses to “Mati Syahid? Mereka Datang Untuk Belajar, Mereka Mati Kerana Cuai”, Naz Rahman Hentam Kenyataan Pengetua Tahfiz Darul Quran Iftifaqiyyah

  1. mamizura says:

    agreee wholheartedly with naz……

    59

    4
    • minah jambu suka sahara yaakop says:

      betrol tu naz minah jambu stuju ape yg kau dh cakapkn..senang2 aje nak cakap mati syahid..padahal pengurusan tempat itu cuai tk jaga keselamat budak2 pelajar tahfiz ..bis mak bapak budak2 yg rentong tu diam aje tkde nak ambek tindakan ape2 kt pehak skolah yg cuai ??? pengetua nak di kenakn tindakan dengan segera pasal ini membabitkn kematian kerana kecuaian manusia…!

      2

      8
      • Jaga2 yg memerhati kiri kanan kita says:

        Sekarang dh trbukti angkara khianat.. So sape yg tunding jari skrg??? Stupid netizen.. Kes blm selesai dh bg opinion mcm ko plak yg siasat kes ni.. Kt akhirat nnt merangkak minta maaf kt pengetua ye..

        19

        0
    • Mat Ronggeng says:

      Ok fine. His opinion. Ni aku nak tanya kau directly Naz. Ko ada contribute duit ke kat madrasah tu tiap tiap bulan atau bagi huge generous donation for their building safety? Takde kan. So STOP FINGER POINTING.
      Now DO something to the rest of madrasahs around you. Do your part. Only then you speak up. Ok.

      38

      44
      • N says:

        Tak cukup duit untuk pastikan safety jgn teruskan niat buat sekolah tu. Nak buat biar lengkap. Nyawa pun mahal dik.

        74

        0
        • Anonymous says:

          Hospital kt joho terbakar haritu….kau nk cakap apa..????
          X cukup keselamatan ke kat hospital tu????

          17

          29
        • N says:

          Seriously ? Hospital as comparison ? Did the patient trap in a room and cried for help ? Hospital staffs did well during the evacuation. Hello brother, since u you so pissed about this and expect ppl just setuju dgn ko. Im bother to reach ur level of “thinking of out the box” bye bye.

          64

          0
        • Anonymous says:

          Yang buat comparison dgn kejadian dekat hospital, maaf cakap jangan nak malukan agama. Ini kecuaian dari segi keselamatan! Tak ada kompromi. Baca apa yang dr maza kata hadamkan elok2! Alhamdulillah kita semua senang hati secara tak langsung sebab tahu, anak2 yang terkorban ini syurga menanti. Pengakhiran yang baik. Yang telah pergi sudah terputus amalannya kecuali 3 perkara yg semua orang islam tahu, yang masih hidup ni kena teruskan beramal, tak lupa juga untuk menegakkan undang2 supaya menjadi pengajaran buat yang lain. Kalau tak ada tindakan, takut nanti ada pihak yang amalkan sikap ‘tak apa’. Ni yang kita patut cegah selagi mampu.

          25

          1
        • minah latoya mulot longkang vazzzz says:

          Setuju dengan Naz. Kita yang meletakkan diri sendiri dalam bahaya. Kalau dah tau rumah tu still x dapat lulus bomba, mengapa tak elakkan? Ni ibarat cari nahas sendiri. Keadilan perlu ditegakkan. Jangan jadi bodoh. Ya aku pun percaya dekat Qada dan Qadar tapi benda salah tetap salah. Diibaratkan anak kita mati dalam kemalangan kereta sebab salah kita tak bagi pakai seat belt. Kita yang salah dan layak dihukum. Sekian

          21

          0
        • Chohkri Yulis. says:

          Kebakaran jd hospital Johor adalah bpunca kpd masalah tak dijangka. Ko pergi google cari type of maintenance. Ko ingat maintenance ni dbuat scara berkala ke. Ada yang tak dijangka walaupun kau dah jaga.

          Hospital drpd kerajaan punya peruntukan. Persedian nak operasi masuk memang beto2 susah. Dh siap bangunan pastu nak tunggu barang2 masuk dlm bangunan. Bayangkan brape lame.

          Bila bangunan mcm pusat tahfiz n lagi2 psendirian memang tak acuh perkara2 ni. Contoh lg 1 adalah pasaraya. Tgkla abes semua brg letak last2 tinggal pintu depan je. Pintu len ke mana. Moe (means of escape? Kalu uma banglo de yang sibuk buka kunci dlu seblum dpt CCC. Banyak jd wei bro/sis.

          Bg aku salah tetap salah. SALAH ORG BUAT TAHFIZ TU tak pentingkan keselamatan sebelum buat. Mentaliti tak betul. Dah takde duit jangan buat lagi. Pastu de yg nak salah orang ramai sebab takde org bri tlg n kontraktor beri sebut harga mahal. KAU INGAT 1 DUNIA TAHU KAU NAK MINTA PERUNTUKAN?

          Ada je tmpat lain bleh je buat beto2. Janji buat lps peruntukan cukup. Mcm masjid kat rumah.

          SALAH NAZ HANYA KELUARKAN KATA bangsat. TU JE. Jgn jd mcm Wardina safiyah tu. Duk salahkan bdn2 kerajaan 100% psl kes bdk oku kena kurung tu. KAU INGAT KES CERUK2/TSEROK TU KERAJAAN ADA POWER BLEH TAHU?

          10

          0
      • Che ah says:

        Beb, ko tau tak actual building tu ada dua pintu, dua tangga? Dan diorang dah renovate dan totally block the other entrance. Apa kena mengena derma and what so ever. kalau buat sesuatu untuk tujuan elok, jangan tangkap muat je. Hantar anak belajar situ bukan free yaa.. Ni bukan rumah anak2 yatim. Ni sekolah.

        31

        0
      • hanna mcpish says:

        what he say is correct, regardless of his contribution or not. so please we all know what happen. Nabi sendiri ckp. harus di ikat kerdai itu baru bertawakal. if they have done their part to secure and have a proper check on the property. if let say this thing happen we all can say. it qada dan qadar. dont lepas tangan and blame it on qada and qadar. but still takziar kepada semua yang syahid. air mata saya sampai sekarang masih lagi mengalir . membayangkan keluarga sendiri kalau di timpa sedemikian ujian.

        18

        1
        • Anonymous says:

          Cuai jubor korang la. Pergi tengok latest news…kebakaran di sebabkan perbuatan khianat…!!

          10

          4
        • Chohkri Yulis. says:

          Tetap cuai sbb takde keselamatan. Benda paling utama sebelum bangunan tu diduduki.

          Menda salah tetap salah.
          Menda kena ikut tetap kena ikut.
          Memangla khianat.

          5

          3
        • Anonymous says:

          Nyawa bebudak tu sama dgn kos laluan keselamatan ( kalo tak disediakan ) regardless perbuatan khianat…

          1

          0
      • Mega says:

        Ko g la tanye die direct… ko tanye kt sini pehal…. Ko rase naz tu ad ke nk bace pastu nk jwb soalan ko kt sini… pandai2 je ko assume die tak manyumbang ap2 kt madrasah tu… ko keje sane ke? Mule2 ko mcm respect opinion die… lps tu ko buat baseless assumption…. come on mat ronggeng…

        9

        0
        • Anonymous says:

          Aku setuju dengan Mat Ronggeng. Bila terjadi satu bala senang senang je dia play THE BLAME GAME…orang tu salah, orang ni salah…Bahasa Naz sikit punya kurang ajar…
          Contoh kalau anak kau terjatuh lutut dia berdarah, apa kau rasa kalau jiran kau tuduh…ni silap bapak dia – bangsat sebab tak padded lutut anak or tak tahu jaga anak??
          Sama lah si Naz ni cakap macam bagus bagus….. Cari salah orang …blame sana sini. Nak jadi keyboard Warrior…tuiiih

          15

          9
        • Anonymous says:

          Bongok contoh. jatuh tangga tak mampos la woi! Ini mati dalam keadaan menjerit mintak tolong sbb tak boleh keluar. Bagi comparison yg cerdik boleh? Jgn nak divert this issue with his bahasa. kau pun blame si naz sbb bahasa. sama mangkuk je kau tu.

          12

          0
      • Anonymous says:

        Hotak kau mat ronggeng. kau ingt benda sedekah2 ni wajib ke canang 1 dunia br valid as sedekah? He’s not pointing fingers but he’s highlighting the real issues here! CUAI! Dah berapa banyak sekolah tahfiz terbakar & ramai ‘syahid’ tapi nobody take an action. Cuma kes terbaru ni is a well known tahfiz, baru bukak banyak mata. Good job Naz! Boo sama mat ronggeng!

        12

        2
      • Anonymous says:

        bodohlah kau ni kalau adik kau mati retung..apa yg first2 kau fikir..kenapa orang rk contribute duit ..gitu eh..
        Kau pasti melalak menangis dan marahkan ciri2 keselamatan betul tak
        Jgn cakap pakali bontot..pakai akal

        6

        1
        • Kapal selam says:

          Mari kita menilai diri sendiri.
          Ada tak kat rumah kita sendiri ciri-ciri keselamatan kebakaran? Kalau berlaku kebakaran di rumah kita sendiri….ada tak smoke detector, fire extinguisher, alat alat pemadam api? Ada tak? Kalau tak ada kenapa? Handphone mahal mahal korang boleh beli, TV besar LED kat ruang tamu korang ada…tapi fire extinguisher korang takde. Betul tak? Itu sebab kita bagi priority kita pada keperluan kita yg kita lebih penting. Itu contoh di rumah kita sendiri.
          Sama macam Madrasah tahfiz, kepentingan mereka untuk mengajar anak anak ini belajar agama. Kalau nak tunggu semua lengkap macam Sekolah swasta nampak gaya tak bersekolah agama lah anak anak yg ada. Funds sekolah Madrasah ni biasanya dari sumbangan orang ramai. Reality nya mereka ini beroperasi at a very minimal budget. Duit yuran ibu bapa bagi tu bukan nya besar boleh menampung cost operasi pun. Sebab itu kalau korang pergi melawat sekolah sekolah ni, mereka sangat memerlukan sumbangan. Macam sekolah cina, sumbangan awam dan company mereka banyak. Mereka tak perlu duit kerajaan.
          Hopefully kita masyarakat memainkan peranan. Kita bagi sumbangan. Sedekah kan fire extinguisher kat Madrasah Madrasah ni….sedekah duit. Ini adalah lesson learned untuk kita semua. Kewujudan sekolah agama ini lah yang membantu generasi baru dalam menyebarkan agama Islam. Look at ourselves. Ask yourselves. What have I done to help our Madrasah so that it won’t happen again. Ever !
          Way to go Mat Ronggeng !!

          28

          0
      • minah jambu suka sahara yaakop says:

        ape engkau ni mat r0ngeng ..orang cakap pasal skolah tkde ciri keselamat yg kau merepek pasal duit tiap2 bulan kt madrasah tu apesal !! mengong betol kau ni huh !!

        1

        6
      • hamba Allah yg sentiasa bersyukur says:

        Betul saya setuju…sekolah pondok seumpama ini kerajaan pun x layan..klo ada org minta sedekah tuk tahfiz kekadang org pun x pandang..mereka menguna kan dana sendiri tuk menyebarkan ajaran agama yg mana dah ramai org skunk sibuk ngan kemodenan internet dan sebagai nya…sehingga ank muda kita semakin kejam n masalah sosial yg berleluasa..dan oleh itu kita x boleh nak salah kan mereka..siapa yg nak kita biarkan nyawa ank org terancam bergitu saje..malah kita sebagai ibu bapa pun x mampu nak awasi ank kita sepanjang masa oleh sbb tuntutan ekonomi skunk yg mengaharus kan ibu bapa bekerja dan membiarkan ank2 urus diri sendiri selain bertawakal pada Allah..dua2 nak kena kejar tanggungjawap n keperluan hidup..bagi org yg berduit lain..boleh ambik driver or pengasuh ank sepanjang masa..bagi yg x de duit selain harap ank urus diri sendiri n tawakal je lah..mcm tu gak sekolah tahfiz or sekolah pondok..tanggungjawap tuk menyebarkan ajaran agama tapi x cukup duit..tawakal lah..mereka pun x paksa keluarga menghantar ank2 mereka ke sana selain ada kesedaran tuk bagi ank menjadi lebih baik lebih ke arah akhirat dan sedia maklum yg mereka hanya mampu setakat itu saja..sbb tu pihak keluarga diam saje apa yg berlaku..sbb mereka sedia maklum n ada pengertahuan agama..bagi komen naz tu sbb dia kurang tahu agama sangat kot..hidup terus senang memang akan keluar komen gitu..

        7

        0
      • makcik says:

        takkan nak cakap kat dunia yang kita ni buat amal kebajikan nak oi.. ke ko kalau sedekah kat org pon ko selfie? hek eleh..

        0

        1
    • iq says:

      daripada gaduh2 better korang sedekah alfatihah dan yasin pd si mati, bab2 undang2 biar polis & penguatkuasa yang handle, menyumbang sesuatu yg faedah mcm duit ka, kaunseling ka, gotong-royong ka, daripada korang MENYUM’BANG

      3

      6
      • Anonymous says:

        Bila org pertikaikan kesalahan dan kelemahan hingga terjadinya benda2 macm ni..sama2lah beri pendapat..alfatehah alfatehalah..undang2 harus diikuti..cari jalan penyelesaian jgn terjadi lagi..jadikan pengajaran..supaya manusia lain tk retung lagi!!

        1

        2
    • Anonymous says:

      meaning you agree wholeheartedly dengan kebiadapannya. congrats.

      1

      9
    • Anonymous says:

      Sebelum korang kecam aku dengan comment yang bakal ak comment, Tolongla sedar. Malu kadang2 jadi umat Islam. Agama x salah, followers yang salah.

      Kalau betul pun perbuatan khianat, pengetua tu tetap salah. Kenapa benarkan pelajar tahfiz tu duduk kat rumah/ bangunan tu? Kejadian ni sama macam kita naik kereta yang xde seat belt, lepas tu accident dan anak kita mati dalam accident tu. So salah siapa? Salah kita la dah tau kereta xde seat belt, tapi still nak naik lagi. Kalau khianat pun, salah tetap salah. Kita yang cari nahas dulu. Angka korban boleh kurang kalau bangunan tu mula2 selamat diduduki. Islam x pernah ajar followers dia cari bahaya sendiri.Nyawa adalah suatu yang sangat bernilai dalam Islam ye.

      9

      4
  2. damai says:

    Yg nak sentap dah knp, ingat pengetua nak ini semua terjadi ker? please lah polis dan bomba sendiri curiga dan rasa dia perbuataan khianat, tunggu aja result siasatan, den dia sebagai pengetua sekali meninggal seramai itu dan warden and ustaz, anda rasa bgm perasaan dia. Apa yg dia nak cakap kalau reporter tanya soalan bertalu2, meninggal dalam keadaan cari ilmu Allah, mmg lah mati syahid, jgn runding jari nak salahkan pengetua pula, please lah, tlg berikan tekanan lagi. Satu hari rumah atau kete anda terbakar, den ahli keluarga anda terkorban, apa perasaan anda jk semua tunding jari ckp ini semua kerana kecuaian anda.

    34

    24
    • wekkkkkkk says:

      sepatutnya tembok tgkt 3 tu bukan di simen kalau ikut pada plan bgunan. Tapi dh di buat, dn pintu lak di jeriji mati…mcm mana nk bukak.
      Kalau ada ilmu agama kuat sekalipun, kenalah ada juga berkawan dgn engineer/arkitek/bomba/ utk mendptkan ilmu lain dn pandangan.

      Penah skali aku di kedai makam, tapi terbukalah kedai tu tepi jln je…gas mamak tu berapi, bomba jauh sikit, kalau nk dtgpun mesti gas tu meletop nnti. Simbah dgn air berbaldi2, x jugak malap. Last2 ada satu org tu ckp, ada sabun serbuk x, sabun serbuk bancuh dlm baldi byk2, bagi penuh baldi tu smpai berbuih2…lpas tu simbah je…bila mamak tu buat…simbah, maka api dkt kepala tong gas tu malap serta merta. Kdai mamak tepi jln mana ada pemadam api bomba tu.

      Jadi inipun ilmu. Korang yg x ada pemadam api, ha sedialh kt rumah sabun serbuk. Selain mncuci ada guna utk lain. Manalah tau.

      7

      0
    • Jojie says:

      Totally agreed 1000%
      Belagak gila sampai nk kata org bangsat patut aku xpenah suka tgk muka dia ni mengacara dr dlu sampai skang.. Beriya punya busuk hati nk salahkah pihak tahfiz kata org tu nk buat baik atas tanah wakaf la apa la,apa sumbangan kau yg besar sgt dlm islam sampai berkata2 mcm dia tau semuanya,baru td berita kata kemungkinan ada unsur khianat sbb pernah ada ugutan sblum ni.pikir logik la mcm mana api tu boleh start dr satu2 nya pintu keluar bilik asrama tu,dr mula aku dah syak mcm ade unsur sabotaj.xpe kita sama2 tgu apa kebenaran dr kes ni.Jgn pasni family kau terbakar atau kena musibah kau kata ni takdir qada qadar semata2 bukan kerana cuai.lol

      8

      24
      • Anonymous says:

        Kalau anak ?au mati hangus..orang senang2 ckp tkpelah syurga menantilah..mati syahidlah..yg tanggung merana seumur hidup kau!
        Allah memang akan masukkan mereka ke syurga confirm..tapi yg hidup bukan nk cuba perbaiki kesilapan..seperti tknak mangaku salah pulak..indirectly..
        Orang2 macm ni kena batang hidung sendiri baru padan..

        7

        0
      • Anonymous says:

        Aku setuju dgn ko….

        1

        0
      • Anonymous says:

        Dia dah bangsatkan orang..nara pun setuju..tuduhan melulu..lepas ni gi cari balik pengetua tahfiz …mohon maaf..dah ramai huffaz2 yang keluar dari pusat ni…berhentilah menghentam..patutnya bagi motivasi dan semangat..

        4

        1
        • Anonymous says:

          x ada kompromi pasal keselamatan.. kalau bangunan awam lain seperti hospital, sekolah pandai lak cakap alatan keselamatan x di servis, laluan tersekat bagai… tapi kalo kat tahfiz ok je redha.. ingat nyawa budak2 tu tak ada harga ke????

          0

          0
    • Haha says:

      I pun rasa sebenarnya pengetua tu terlalu terkejut sampai taktau nak cakap apa. Thus, the response. Kalau Naz cakap “nonsense” pun ok gak kot. Jgn la sampai ckp bangsat semua. Artis zaman sekarang ni. Haihh.

      13

      0
    • Anonymous says:

      Xperlu nk panggil org bangsat .kita taktau apa dlm hati dia.dia pengetua, jadi mcm tu, sedih, tekanan, mcm2 prasaan. Xpyhla sng2 nk tuduh dia ckp mcm tu utk cover salah dia ..bukannya dia buat statement yg dia xbsalah pun. Aku yg dgr brita tu pun, ayat yg kuar cmtu jgk..”ksiannya..tp xpala, diorg mati syahid”.. pd yg xtau napa diorg dipanggil syahid, bolehla study n buat research. At least bila kita ckp ayt cmtu, fmly mgsa rs lega sket.drpd kita asyk duk kuar statemnt org tu slh, org ni salah.yg salah ttp slh, tp dlm keadaan cmni, nk ckp apapun pikir emosi kluarga mgsa. Diorg dah dpt tknn, jgn dtambh lg

      16

      0
    • lynn says:

      Khianat mmg khianat. Tapi bab keselamatan tu yang org marah. Pengetua taknak semua ni jadi? Kalau mcm tu dia ptt tgk tempat dia tu selamat tak? Emergency exit ada tak? Malaun iblis yg bakar tu mmg salah, tp kalau ada lebih dari satu exit, sure tak jadi. Jangan bahlol sgt

      0

      0
  3. wekkkkkkk says:

    dh lah bangunan x ikuti piawaian, tahfiz x daftar lak dlm KPM. Salah sapa. Saya setuju ckp Naz tu. Kalau bgunan dpt piawaian dn disahkn oleh Bomba, jeriji pintu boleh dibuka, x kisahlah 10 tgkt ke…boleh je selamatkan diri. Byk cara nk selmatkan diri. Apa2 pun aku ucapkn semoga keluarga yg terbabit, tabahlah, Allah ada perancanganNYa. Ada hikmat semua tu.

    4

    6
    • Benci weekkkkk says:

      Eh..bodoh!..maahad tahfiz tu xberdaftar dgn kpm..tp die berdaftar dgn jabatan agama negeri la tolol!!xtau akta jgn berckp..biol!!

      7

      1
      • wekkkkkkk says:

        aku tau la, tahfiz tu ada brdaftar dgn MAIWP ..awal2 aku dh tau, cuma x taipkn je….tapi x daftar dgn KPM. sbb MAIWP bgi bantuan. Knapa x ada bahsa yg bgus utk sembang, kalau nk sembng jom, kalau nk gaduh, ko cari org lain bawa ke padang…aku cuma nk sembang dn luah kn dri apa yg aku tgok berita je.

        2

        0
  4. Anonymous says:

    jgn emo …belum tahu apa sebab terbakar tapi polis syak perbuatan khianat,tapi nmpk sgt pusat tahfiz ni punya gril tingkap jenis tak boleh bukak,itu yg silap

    29

    0
    • mek ngah says:

      aku rasa grill tak bleh buka ni majoriti rumah buat. untuk keselamatan dari pencuri. kalau pakai yang ada mangga, senang ja orang buka. memang betul ah, benda ni dah nak jadi. cuma sekarang, kena tau sebab ja. yang selebriti ke, insta famous, ahli politik, keyboard warrior tak payah nak menggelitis nak mengomen. tunggu ja laporan ari pihak penyiasat. tak payah nak buat pandai

      24

      1
      • mari kita sembang baik2 says:

        dh disiarkan dlm BN…mestilah org akan komen. Tapi komen jgn nk gaduh atau bahasa kasar. Komen sudahlah.

        7

        0
    • Anonymous says:

      rasenya memang bekas rumah pun yang di wakafkan oleh seseorang …sebelum ni kan mereka tinggal di tempat lain..kemudian berpindah ke sana utk sementara waktu..tunggu hostel mereka siap renovation..

      3

      0
  5. Anonymous says:

    tak baik ckp mcm tu wei.. what bangsat??

    14

    8
  6. doo doo says:

    bongokkkkk. sepatutnya kena ada jalan keluar masuk 2 pintu la. aku setuju seketui-seketui hujah naz nih. yang kecam naz, tahniah anda bongokkkkkkkk

    38

    4
  7. d says:

    type la leklok sikit wahai damai, penin ak baca..

    3

    0
  8. nyonya says:

    Siasatan belum selesai lagi… masing2x kunci mulut, nanti malu sendiri..

    9

    0
  9. nk kecam skali pon xyah nk ber’bangsat’ bagai…hormat la sikit…sekali pon salah pengetua tu ko sape nk gelar org mcm tu…lau org pggl ko bangsat ko suke x…ko igt guru besar tu bukak skola tu mmg tujuan dia nk bakor student2 dia ke hapa?lau slh skali pon sbb ada 1 pintu, ko bg la duet utk bt byk pintu…kes tgh siasat kan…setakat menyalak kat [email protected] nk hentam org atau niat ko nk cri publisiti xyah la…jln2 cri mkn bt pe…bt penuh tong najis ko je…g jd pengacara jln2 cri dana bantu skola agama…untung bdn bdk2 tu bwk ko g syurga…si nara ni pon xyah nk sokong2 bagai..sepatutnye ko jd org tgh ni sokong retis banggang pon x…sokong pengetua pon x…diam2 sudah…banggang nye nara

    36

    7
    • mek ngah says:

      ntah. dah la jadi pengacara pun tak seberapa. over plak dalam mengomen. ni bukan comment bijak, tapi comment bodoh gila. emosi terlebih.tunggu ja dulu laporan pasukan penyiasat. then baru comment

      14

      20
    • Anonymous says:

      Btul tu.. Mak ayah xde pun kecoh pasal isu kecuaian ke hapa.. Jgn sebab menteri ckp kecuaian netizen kire pakai je.. Siasatan blum selesai.. Sepatutnya netizen doa yg baik baik.. As selebriti jgn loud spoken sgt.. Nanti malu diri sendiri..

      11

      5
    • Anonymous says:

      Aku setuju 100%

      1

      0
  10. nok gebuzzz says:

    tak dinafikan mmg dah takdir dan ajalnyer begitu…namun harus dilihat juga dari segi aspek keutamaan keselamatan,pihak tertentu harus memperkukuhkan suatu tempat baru boleh diduduki,bila dah berlaku baru nak buat segala bagai,mmg sedih dan pilu…membaca nama2 anak syurga tu pon dah nak nangis..Al fatihah buat mereka semua…semoga roh mereka semua dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan soleh…Alahuma Aamiin….

    19

    0
    • Anonymous says:

      Gitula hakikatnya tu sekolah private..sekolah kerajaan pun sama..nak tunggu bencana baru nak hulur dana bantuan baiki itu ini..banyak lagi sekolah yg tak macam sekolah..ingat senang ke nak dpt dana..

      2

      0
  11. makenon says:

    bontot dato vida kuar taik bacin!!!!!!

    0

    0
  12. makenon says:

    desas desus org kata dato vida kuat berak dalam suar sb suka kentot..

    0

    0
  13. Anonymous says:

    Kata Dr Asri.. Ikhlas saja tidak cukup.. Nak buka sekolah agama tahfiz.. Tapi kena lah juga fikirkan facility,keselamatan,pengiktirafan dan lain2.. Jangan gunakan sentimen agama tuk cari alasan.. Berapa banyak ratus atau beribu sekolah tahfiz tapi last2 mcmni juga.. Sebelum buka sekolah tahfiz fikirkan lah pasal ni.. Ada yang meminta belas kasihan , ada yang gunakan pelajar tahfiz tuk meminta sedekah .. Pasal gunakan Agama ramai yang tidak berani menyuarakan ataupun ambil tindakan.. Guru2 nya ada yang tidak ada background dan menjadi guru tahfiz.. Ibu bapa ada yang membabi buta hantar anak ke tahfiz yang tak tahu asal usul supaya menghafal quran dan menjadi imam.. Tahfiz bukannya mebghafal quran saja.. Kita mahu mereka menjadi generasi qurani.. Yang mengamalkan quran. Jadi scholars dalam pelbagai bidang, matematik , science etc dan sebagainya.. Last2 yang tergadai ne golongan muda yang menjadi pemimpin kelak..

    3

    2
  14. tula…over plk dia komen…yg xleh blah siap gelar bangsat…cra dia tu sndiri dh tnjuk sape dia…semudah tu gelas org bangsat…sakit plk ati kite…

    6

    3
  15. Eda says:

    Assalammualaikum WBT
    Kenapa tidak di pandang daripada sudut lain. Dunia barangkali dah makin & makin penghujungnya. Bila byk berlaku kebakaran kepada pusat2 tahfiz. Kenapa terjadi. Bukan kah, mereka pencinta Al-Quran. Anak2 kecil. bukan orang2 dewasa atau tua. Mengapa Allah SWT ambik mereka. Bukan mat2 rempit atau penagih dadah yg di bela makan minum, pakai dan sebagainya. Fikirlah secara positif kepada sudut yg lebih realiti

    13

    10
    • woiiii says:

      budak budak mati terbakar pun ko nk pandang positif .?? gile isim ke apa ko ni woiiii , ya Allah smpi cmtu skali ko punye gileeeee . seraaaam . pasni budak tahpiz mati depan ko pun ko tadah tangan tanda kesyukuran sbb positip sgttty

      bodoooooooohhhhhhhh

      16

      3
      • Eda says:

        Entah lah ‘WOIIII” org Islam ke tidak. Fikirlah secara positif kepada sudut yg lebih realiti maksudnya bila hilang org2 yg beramal kepada surah2Nya iaitu AL-QURAN termasuk org2 alim & ulamak. Seandainya ‘WOIIII’ org Islam mesti faham apa maksud tersebut.

        11

        3
        • woiiii says:

          islam x islam kematian sbb kemalangan mcm ni tetap x boleh ambil remeh la gileeee

          kalo mcm tu senang jela nk bunuh org pastu suh pikir positip manjang

          kau tu yg xberpijak pada realiti ,ini bukan mati kes natural sorg dua , ini terbakar beramai2 . patut dipandang dgn serius bg mncegah berulang lagi

          kalo ikot ko punye positif beratus ribu budak tahpiz mati lagi ko suke kan . gileeeeeee

          9

          5
        • Random says:

          Astaghfirullahalazim..takut tgk kata-kata WOI ni..kalau orang faham agama, yakin dengan qada’ dan qadar Allah swt..dan tahu akan tanda-tanda akhir zaman..tentu mengambil iktibar akan kejadian ini..death can come to us at any time of our lives x kira muda/remaja/tua..inilah yang sebenar REALITI..meaning putting Allah’s plan in every individual’s life..pintu jeriji/pintu ada dua shj,etc..ini semua penyebab..sama mcm penyebab kalau kita mati sebab sakit/accident,etc..MATI itu pasti..caranya ialah kita tak tahu..kalau aku jadi ibu bapa mereka sungguh dasyat perasaan sedih itu..di atas dunia..tapi di akhirat kelak dah ada yang menunggu Mashallah..untungnyaa..

          4

          1
      • woiiii says:

        eh random ko ni pun same je gileeee kan

        org marah tu tanda pencegahan la , apa yg ko susah sgt nk paham ??? mmg bangunan tu da x boleh pasang ciri2 keselamatan langsung ke??? so terbakar mampos anak org just simply brush off dgn cakap alaaa da takdir , asbab da ketentuan ilahi bangunan tu xde ciri2 keselamatan . ko gileeeee??

        ish kenapala byk org gileeee skrg ni , patutlah bersepah budak tahpiz mati sana sini , .. main tangkap muat je sediakan kemudahan pastu bab security , keselamatan semua serahkan dekat takdir . SEDANGKAN DEKAT SURAU KECIK2 PUN ADE PEMADAM API , FIRE DETECTOR . kalau semua nk serahkan takdir asbab jadah apa sume , xpayahla ada bomba , hospital , polis ape sume tu .

        tapi spisis gile isim cam korg ni mana nk paham , asal berkaitan tahpiz , ustat2 , jadi teruk mana pun korg tadah tangan tanda kesyukuran . DELUSIONAL TAU TAK . xsuruh kondem tp kritik dan cegahla mana yg patuttt

        KALAU MENTALITI BODOH MCM NI X DIBENDUNG , MACAM MANA NK CEGAH DR PERKARA NI BERULANG LAGI ?????

        1

        4
        • Random says:

          sy faham safety precaution ni memang penting ..betul..sy mmg tak nafikan..kita ni sbg org islam ambik iktibar..dah ada org2 yang sepatutnya yang mengambil tindakan akan hal2 ni bila kejadian mcm ni berlaku..saya maksudkan kita ni yg hanya mampu tengok, bersedih, berdoa, faham dari sudut agama..sebab saya anggap kita ni umat islam sentiasa perlu pandang dari lagi satu sudut..soalan sy, woii selain dari awk tulis komen ni ape yang awk dapat? ade apa2 action yang awk boleh buat terhadap kes ni selain dari komen2 ni?kalau ada bagusla..alhamdulillah…

          0

          0
      • peh says:

        to random

        kalo gitu aku doakan anak anak kecik ko sume mati terbakar hangus rentung so ko senang2 dpt ganjaran nnt kan . tu yg ko nak kan ? keuntungan semata2 .

        serius sakit otak org cm ko ni , scary betul , anak baru mati dlm tragedy dasat ko nyempat2 trus terliur tersenyum terbayang2 ganjaran syurga . serius psychopath korg ni

        0

        5
    • Kanji says:

      Kenapa terjadi? Sebab ada satu exit je. Tak selamat untuk diduduki. Mat rempit pun banyak mati, cuma tak masuk BN. Kalau memang dah secure boleh la nak “kenapa terjadi?”

      8

      0
  16. done says:

    klu kita x pernah nak tolong agama allah..jangan la pulak kita nak larang org lain nak buat kebaikan.

    10

    5
    • biarbetik says:

      I dont think abg ni niat nak larang org bukak sekolah agama…maksud dia kesian budak2 yg terperangkap…Msian banyak suka mengutuk negeri lain…betul abg ni ckp patutnya sebelum sekolah dibuka sepenuhnya ada fire safety check…fire exit mesti nak ada…mmg accident happen tapi kesian budak2 yg tak berdosa…maksud dia ni find a way to solve bukan sedap ckp mati syahid…keluarga dan ibu bapa mesti sedih mengenangkan nasib mereka…dah banyak kes gini terbakar hidup2 dimsia ni bukan sekolah aja…kes rumah2 orang terperangkap pun ada…kesian budak2 ni syurga mmg tempat mereka…sampai masuk berita overseas…kalau tak cari solusi masalah ni mmg melaysia negeri yg konon2 maju kebelakang…

      16

      1
  17. peace says:

    Memang aspek keselamatan perlu dititikberatkan..setiap kejadian ade hikmahnye..mungkin kejadian ini sebagai titik tolak perubahan tahap kslmtn institut2 tahfiz di Msia..TAPI..tegurlah secara berhemah..janji syahid itu janji Allah..jangan dipertikaikan..percaya qada qadar itu rukun IMAN..jgn sampai tergadai Iman semata2 ingin meluahkan emosi..

    **Pengetua hny menjalankan tugas..jgn dipersalahkan 100%..pasti ade MEREKA di sebalik tertubuhnya Institut tahfiz ini..Wallahualam..

    18

    0
    • hanani says:

      bukan setakat tahfiz dan sekolah2 sahaja. semua tempat perlu pentingkan aspek keselamatan. sama juga la dengan hospital2. kalau nak cakap hak persendirian tak selamat kenapa ada je hospital bukan persendirian yg pernah terbakar?… semua pihak la perlu pentingkan keselamatan. Ini tak… bila safety officer, jkkp buat kerja takda yang nak sokong. bomba nak check kata menyusahkan. jadi ambil pengajaranla dari kes ni dan kes2 yang lain. bukan bertindak bila kena kompaun jer.

      4

      0
  18. meleis says:

    kalau tegur secara baik org hormat kau. tapi dgn bangsat bagai kau panggil ustaz tu baik cermin diri sendiri balik. sesekali pergi jalan-jalan kutip derma utk kebajian jgn asyik makan je. pusat tahfiz pun mmg salah dalam hal ni. keselamatan blm lulus dah bawak masuk budak2. jika ada unsur khianat maka neraka jahanamlah pelakunya

    8

    2
    • daei fil islam says:

      Allahu, ape teruknye bahasa si Naz ni, nak kata tak sekolah tinggi degree bagai. Bahasa cerminan akhlak kita. Dalam soal ni pihak madrasah, pBT dan pihak berkuasa wajib duduk semeja. enforced akta dan government pantau. ini bukan kes pertama. seharusnye government take the lead.

      6

      0
  19. wekkkkkkk says:

    katanya tmpt tu nk diubahsuai hujung bulan ni, utk penambahbaikan tahfiz tu amek masa lbih kurang 1 tahun. Jadi hujung bulan ni semua murid akan dipindhkan semntara ke tmpt lain. Tapi..MEREKA2 dh pergipun, dh masuk syurgapun. Apa nk kata lagi. Yg kesian hanya keluarga je, entah boleh jamah makanan ke x, kitapun x tau. Pedih ulu hati tau tgok trbakar…dn dpt rasakan mcm mana terbakar badan murid2 tu dn bertindih antara 1 sama lain..sedih sgt tau. Kebanyakanya budak2 lagi. Aman lah kalian di sana wahai anak2 syurga. Al-Fatihah.

    5

    0
  20. shopia lorren says:

    Tunggu siasatan baru ulas…
    yg peliknya byk dh kebakaran berlaku di pusat asrama tahfiz ..sb dirikn bgnn x ikut piawaian..
    Sedih..Sayu..Kasihan..takziah utk kluarga mangsa & Al Fatehah buat yg terkorban..semoga rohnya dicucuri rahmat..Aamiin…

    3

    0
  21. manusia biasa says:

    admin x ptutla nak sokong sgt kata2 naz rahman…kita ni manusia biasa sj…byk kekurangan dorang smua di tahfiz tu bljr ilmu agama , bljr ilmu ke jln allah …x sesiapa nak kejadian sprti ini berlaku apa lgi pengetua dan pra2 gru tahfiz yg ada dsn… dorang smua pun tak sngka hal seperti ini akan trjdi…. sptutnya kita manusia2 yg cma dok memerhati jer ni doakan smoga roh2 mngsa yg terlibt dicucuri rhmt dtmptkn dklngn oirg2 yg beriman ..bknnya menuding jari mnyalahkn sesiapa..nak menegur blh ..tp tgur sj dgn cr yg baik…x pyh nak hboh2 post2 mrh dkt lman sosial…bkn naz rahman yg slma ni urus mrka… sediakn tmpt utk mrka bljr ilmu allah…. hal mcm ni dah terjadi …ini semua ketentuan allah …allah lbh syg mereka..insha allah syurga tmpt mrka… x pyh nak mnylahkn ini kecuaian sesiapa…

    6

    0
  22. Anonymous says:

    semua tu asbab untuk Allah tarik nyawa mereka.. kerana Allah sayang, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.. Allah juga yang Maha Mengetahui.. yang hidup di uji untuk redha, redha ialah ketika mula2 menerima berita malapetaka, itu lah redha yang sebenarnya.. semoga Allah mengangkat darjat kedua ibu bapa mereka dan temukan mereka di syurga.. Amin..

    7

    3
  23. Jom Karaoke says:

    Couldn’t agree more. Kanak-kanak ini belum lagi diberi peluang utk menikmati atau berbakti kpd ibubapa. Baca laporan polis, mmg sekolah langsung tidak menepati piawaian keselamatan.

    5

    0
  24. Joy joy joyah says:

    Betul la mati syahid sebab mati kebakaran, lemas, bersalin, menegak kebenaran, melindungi harta dan keluarga adalah diantara mati syahid. Apa yg si naz ckp ni betul juga sbb tkde ciri safety. Bukan ke nk bukak sekolah ke apa ke kena ada safety exit? Berbalik pd kerajaan tongok ni, tak check pulak. Tapi bahasa tu jg la sikit. Jgn sedap je nk kata org ok

    6

    0
  25. Kedondong says:

    Bab agama ni…salah dari segi praktis org x berani nak tegur. Nampaklah agama Kita x professional. Asal nak dapat pahala..buat cincai cincai pun boleh. Takdir,qada n qadar, hadith akhir zaman Kita kena terima…kecuaian yg berlaku kita urus secara dunia. Akhirat Kita serah Kat Tuhan.

    6

    0
  26. makenon says:

    dato vida suka kentot merata!!!

    benci benci benci !!!!!!

    0

    0
  27. Anonymous says:

    Sedar tak, antara sebab sekolah tahfiz dhaif, sebab kekurangan dari segi kewangan. Ini tanda kerajaan perlu beri peruntukan kewangan kepada sekolah tahfiz. Permintaan terhadap sekolah tahfiz banyak sekarang, tapi sekolah sangat kurang. Jadi tertubuh la sekolah persendirian yang beban kewangan ditanggung sepenuhnya oleh pihak pengurusan sekolah dan ibu bapa. Sedap kecam suruh pertingkat itu ini, berapa banyak yang anda dah sumbang untuk sekolah tahfiz? Agaknya kalau tak ada golongan ahli al-Quran ni di Malaysia dah lama Allah turunkan bala

    16

    3
  28. minah jambu suka sahara yaakop says:

    sekolah tahfiz yg terbakar tu macm jail…! kalau terjadi sesuatu tidak boleh buat ape2 ..budak2 nak selamatkn diri dengan cara nak terjun pon tk boleh pasal ada jeriji besi tingkap macm jail tk boleh keluar n selamatkn diri kalau terjadi ape2…semoga roh budak2 tahfiz di sayangi Allah di dalam syurga..

    0

    1
  29. farl says:

    both naz & nara. hilang dah respect sy pada awak berdua. siasatan polis pun tak habes lagi korg 2 dah confident habes salahkan pihak tahfiz.

    ni la typical Malaysian. bila family meninggal/ sakit/ rasa job x dpt/dll pandai plak cari budak tahfiz minta tlg baca doa. bila hal2 mcm ni berlaku salahkan aje kerjanya. bantunye x pernah pun.

    SHAME ON YOU BOTH!!!!!

    13

    7
    • Anonymous says:

      Ye la kenapa minta budak tahfiz baca dia? Sbb diaorg bersihkan? Mcm mana diaorg boleh jadi mcm tu? Sbb adanya pusat yg didik diaorg jadi mcm tu..

      Cepat sgt nak pecat bila nampak salah. Salah pihak srkolah je ke? Nanti kat akhirat pemimpin paling berkuasa yg Allah tanya dulu

      9

      3
    • minah jambu suka sahara yaakop says:

      orang cakap pasal keselamatan sekolah bukan nye cakap pasal ape2 bongok ! apesal bongok sangat engkau ni fari !! kau tau tak KESELAMATAN rumah tahfiz ! sape pengetua sekolah tahfiz ni dia mesti nak di kena tindakan pasal tak ada keselamatan di bangunan itu… ! memang la police jalankn siasatan babtu kite skarang tungu bahlol !! ape yg naz cakap tu memang betol !!!

      5

      5
    • YOK says:

      Actually SHAME ON YOU FARL…

      REALLY SHAME ON YOU FARL!!!

      5

      4
  30. shopia lorren says:

    Sayangi lh nyawa yg dh wujud..kita dihidupkn kerna Allah jua..jagalh aspek keselamatan tu yg sgt dituntut dlm islam…lau semua main takdir & ketentuan ilahi…baik kita xyah mkn & minum(contoh)..cer tgk mati x? Haa tu dh kira cam bunuh diri kn…

    4

    0
  31. Anonymous says:

    bila kau nak sgt utara pendapat kau, tapi emosi menguasai diri be like…

    2

    0
  32. Sosak says:

    Stuju dgn pndapat naz….safety first ye..aku paham knp dia kuar kn kate kesat..pasal bila mnsia marah yg amat sgt opcoz la termaki..pasal bnde ni bukan skali je jadik..dh berkali kali kali kali kali..sape tak marah weh..nyawa bukan bleh di beli kt pasar..org agama lain siap pertikai lg knpa skolah2 tahfiz ni takde ciri keselamatan langsung..malu la dgn org yg agama lain..knp pengetua dpersalahkn..pasal dia ketua..kalo hospital takde ciri keselamatan dh tntu pengarah hospital yg kena bertanggungjawab..

    5

    2
  33. syahmi says:

    Mmg la mati syahid.. u nk pngetua tu ckp mcm mna lgi.. bab kslmatan bngunan tu mmg jdi prhatian.. tau la pihk brkenaan uruskn.. klu mmg slh pihk pngurusan tahfiz la akn tnggung akibat.. tkda plak pngetua thfiz tu ckp dia tk nk brtnggungjwp.. tu kan msh dlm siasatn.. tp cara u luahkn emosi ni tk sesuai.. bhsa mcm org tkda adab.. u fkr pngetua tu nk smua ni brlaku?
    mmg mrka mati syahid inshaallah.. & mmg benda dah nk jdi.. sbb dah pun trjdi..u tk prcaya? Tk mau terima? Kna prcaya bhwa apa sja yg Allah inginkn pasti akn brlaku..
    dlm u jln2 mnyusuri khidupn ddunia ni brfkr la mngapa ssuatu itu trjdi wlupun kta tk mau ia trjdi? Prcaya la pd qada & qadar.. u tkkn meracau mcm ni..
    nara.. bnda ni mmg dah nk jdi!

    4

    1
  34. Ros says:

    Dunia akhir zaman-bersepah penghafal al Quran tapi tiada yang memahaminya. Dunia awal zaman-kurang yang menghafal tapi ramai yang faham dan amalkannya. Ustaz kat TV cakap. Banyak beza orang berilmu ngan netizen. Kesimpulan-jangan ler hantar anak kat skolah tahfiz, kalau x berduit-jangan beranak (perempuan hanya oven, segalanya bermula dengan lelaki). Very practical suggestion, don’t you think?

    2

    2
    • Anonymous says:

      Ye dr hafal tp x faham, baik la x yah la baca terus. Dr hntr sekolah agama, di akhir zaman ni jom go with the majority, biar je anak jadi apa dia nak jadi

      Ni serupa nasihat org dr pakai tudung tp perangai teruk, baik la bukak terus tudung

      Patutnya bantu betulkan apa yg salah/kurang. Bukan suruh give up je, buat la lagi teruk

      0

      3
    • Anonymous says:

      Sekurang2nya yg hafal Quran ni setiap hari baca al-Quran. Tau tak hadis Nabi ttg pahala baca satu huruf al-Quran? Boleh bygkan tak berapa lama diaorg baca setiap hari sebelum dpt haraf semua 30 juzuk?

      Kita?

      Jgn bila ada peluang je sedap ke nak kecam ahli al-Quran.

      Yg pemimpin salah anak tirikan sekolah agama takde saper nak perasan ke?

      Guru2 pusat tahfiz ni dah la gaji kecik dgn kos hidup makin tinggi, kakitgn kurang, diaorg la yg didik pelajar, diaorg la jadi warden, diaorg la yg keluar cari dana. Hormat sikit. Jgn yg jahil ni sedap je nak maki.

      9

      0
  35. Salah tetap salah says:

    Habislah kalau semua gunakan agama sebagai mengelak kesalahan, jadi jurutera islam tanpa ikut piawaian bila bangunan runtuh senang ckp ” itu dah takdir” jadi doktor islam bagi ubat tak ikut penyakit bila pesakit kiok, ckp ” itu dah takdir” jadi mekanik islam tukar salah brek, bila brek tak mkn & menyebabkan kecelakaan pada pemandu, mekanik terus jawab ” itu dah takdir” ,

    Padahal telitinya agama islam sampaikan cara berak pun diajar, Allah dah ckp tak ada sapa dapat ubah takdir kita kecuali diri kita sendiri, cth ; kau bina rumah dekat kawasan tanah runtuh lepas tuh hari2 doa minta pelindungan, doa kau mungkin kuat, tapi usaha utk elak masalah sgt lemah, jadi suka tak suka kalau rumah ranap, salah kau tetap salah, jgn guna agama utk elak kesalahan sendiri,

    Ilmu agama mmg penting, tapi penting juga ilmu dunia, Nabi sebar agama dengan berkasut sebab tahu pentingnya keselamatan kaki & sendi , tak akan jumpa ayat, kaki Nabi terluka kerana tidak berkasut akibat gigih berjalan menyebar agama & baginda berserah bulat2 pada takdir biar kaki luka asalkan dpt pahala,

    Islam mengajar kita mencegah masalah, kerana ini agama yg sgt teliti, yg tak teliti adalah kita manusia, mengaku salah tak nk, buat salah selalu, Peraturan dunia tak nk ikut takut dikatakan tunduk pada dunia, bila org nasihat jgn beli charger made in china , suis jgn lupa tutup sebelum tido, brg elektrik & elektronik pastikan ada SIRIM & jgn biar ON bila nk tido @ keluar rumah, kau tak nk dengar nasihat, bila dah electric shock, semua salah org lain, kau maksum 24jam,

    Kau ingat kalau parents didedahkan dgn pengetahuan yg lokasi tak ada ciri2 keselamatan utk penginapan anak2 , dorang nk eh bagi anak2 dorang stay situ, fikir lah sikit, ingat ini benda kecik ke, ini masalah besar tau, mana boleh Mall terbakar kau ckp masalah besar tpi bila pusat tahfiz terbakar kau ckp takdir, sedap2 kau guna agama kan

    2

    3
  36. Peah says:

    Jangan pulak ada yg mempersenda kita kata kalau nk mati syahid letak la anak kt sekolah tahfiz

    0

    4
  37. anton says:

    melayu liberal. penuh kat masjid time bulan puasa dgn solat jumaat je. quran kat rumah duduk dlm frame. artis diangkat jd idola. pemegang kalam allah dibangsatkan, dikotak katikkan.

    12

    0
    • aidi says:

      Setuju.Lepas ni berkokok le umat2 liberal kat malaysia ni. mula2 tentang hudud lepas tu nak suruh tutup sekolah tahfiz pulak. bangsat jahannam punya liberal.

      5

      0
  38. Shuddup la Naz says:

    Musibah itu hikmah..
    Hasbunallah wa ni’mal wakil ni’mal maula wa ni’man naseer..
    Kebakaran tu cuma asbab je.. dah takdir dan ajal dorg.. roh dorg sdg gembira kat sana.. kita kat sini nak mengamok2 ape hal..
    anyway.. they are still investigating the cause of the incident.. im 100% sure that the principal does nt want such incident to occur.. so instead of finger pointing.. let’s just shuddup and pray for the deceased..

    8

    1
  39. bodopiang says:

    semua org bercakap acah2 terer ..
    tahu semua hal..
    lebih baik diam la.. tunggu hasil siasatan ..

    2

    0
  40. Zendaa says:

    ASALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA TUAN.

    *KRONOLOGI KES KEBAKARAN DI PUSAT TAHFIZ DARUL QURAN ITTIFAQIYAH DATO KERAMAT, KL*

    NO REPOT: JTR RPT: 6629/17
    TARIKH: 14/09/17 MASA: 0652 HRS
    SEK 435 KK & SEK 302 KK
    IO: ASP MOHD FAUZI BIN MOHD SHARIFF

    MANGSA:
    23 KEMATIAN (21 PELAJAR DAN 2 WARDEN)
    07 CEDERA (PELAJAR)

    *TANGKAPAN*
    1) NAMA: MUHAMMAD ADLI SHAH BIN MOHD YUSRY (ADLI)
    NO.KPT:017071-14-0031
    UMUR : 16 TAHUN

    2) NAMA: MUHAMMAD ARIF FIRDAUS BIN JURAINI (JUPEM)
    NO.KPT :001012-14-1471
    UMUR : 16 TAHUN

    3) NAMA: MOHAMAD SHAH RULNIZAM IKMAL BIN SHAFI-IN (SHAHRUL)
    NO.KPT :990717-03-5047
    UMUR : 18 TAHUN

    4) NAMA: AEMAN DANEAL BIN ABU BAKAR (AIMAN)
    NO.KPT :001012-14-1471
    UMUR : 17 TAHUN

    5) NAMA: EMRAN FAZLEY BIN ABU BAKAR (DEBAB)
    NO.KPT :011122-14-1033
    UMUR : 16 TAHUN

    6) NAMA: MUHAMMAD SHAHRIZAL BIN ABDUL RAHIM (IJAL)
    NO.KPT : 020422-14-0037
    UMUR : 15 TAHUN

    7) NAMA: MOHD FARHAN BIN ZUBIR (ADIK)
    NO.KPT : TIADA
    UMUR : 12 TAHUN

    PUNCA KEJADIAN: SELISIH FAHAM ANTARA PELAJAR SEKOLAH TAHFIZ DENGAN SEKUMPUL (5) LELAKI MELAYU (OKT)

    *FAKTA KEJADIAN*

    BEBERAPA HARI SEBELUM KEJADIAN BERLAKU PERSELISIHAN ANTARA PELAJAR SEKOLAH TAHFIZ DENGAN ADLI, JUPEM, SHARUL , AIMAN, DAN DEBAB. OKT-OKT MEMAKLUMKAN MEREKA TELAH DIEJEK DAN TIDAK BERPUAS HATI DAN INGIN MEMBALAS DENDAM. SHAHRUL DAN JUPEM BERPAKAT UNTUK MEMASUKI PUSAT TAHFIZ BERKENAAN UNTUK MENCURI HANDPHONE DIDALAM ASRAMA PUSAT TAHFIZ ITU.

    PADA PAGI 14/09/2017 JAM LEBIH KURANG 02:30 HRS KESEMUA OKT TELAH BERKUMPUL DI KEDAI MINUM CEK MEK MOLEK BERSEBELAHAN PEJABAT PPIM DAN TELAH BERBINCANG UNTUK MEMBAKAR SEKOLAH TERSEBUT BAGI MEMBALAS DENDAM. SETELAH ITU SEMUA TELAH BEREDAR.

    PADA 14/09/17 JAM LEBIH KURANG 04:00 HRS SHAHRUL BERSAMA ADLI PERGI MEMBELI MINYAK PETROL DI STESEN MINYAK PETRON DAMAI DAN MENGISI MINYAK PETROL DIDALAM SEBOTOL AIR MINERAL YANG BESAR.

    PADA 14/09/17 JAM LEBIH KURANG 04:30 HRS TELAH BERKUMPUL KEMBALI DIPADANG BELAKANG PUSAT TAHFIZ TERSEBUT. IJAL DAN ADIK TELAH NAMPAK ADLI MEMEGANG SEBOTOL MINYAK PETROL DIPERCAYAI UNTUK MEMBAKAR PUSAT TAHFIZ TERSEBUT. ADIK TELAH MEMANJAT MEMASUKI PEJABAT PPIM KERANA MAHU TIDUR.

    PADA 14/09/17 JAM LEBIH KURANG 04:40 HRS ADLI BERSAMA SHAHRUL DAN JUPEM TELAH MEMASUKI PUSAT TAHFIZ MELALUI PINTU BELAKANG UNTUK MEMBAKAR PUSAT TAHFIZ TERSEBUT MANAKALA AIMAN DAN DEBAB MENUNGGU DILUAR PAGAR SEBELAH BELAKANG PUSAT TAHFIZ. SELEPAS ITU, SHAHRUL DAN JUPEM MENDAPATI PINTU MASUK BILIK ASRAMA BERKUNCI DAN TIDAK DAPAT DIBUKA, LALU ADLI BERSAMA SHAHRUL DAN JUPEM KELUAR SEMULA DAN TELAH TURUN KE TINGKAT 1 DAN MENGAMBIL SEBUAH TILAM DAN MELETAKKAN KE PINTU MASUK ASRAMA DITINGKAT 2, SELEPAS ITU ADLI, SHAHRUL DAN JUPEM TELAH PERGI KE KIOSK BERSEBELAHAN PEJABAT PPIM DAN TELAH MEMECAH MASUK KIOSK BERKENAAN DAN MENCURI (2) TONG GAS BERWARNA MERAH DAN HIJAU LALU MEMBAWA TONG GAS BERKENAAN NAIK KE TINGKAT 3 PUSAT TAHFIZ DAN TELAH MELETAKKAN (1) TONG GAS SECARA BERDIRI DAN (1) TONG GAS SECARA BARING MENGHALA KE PINTU ASRAMA. SHAHRUL TELAH MENCUCUK DENGAN MENGUNAKKAN LIDI DI MUNCUNG KEPALA GAS SUAPAYA GAS KELUAR MENHALAKAN KEARAH PINTU DAN ADLI TELAH MENCURAHKAN MINYAK PETROL DIHADAPAN PINTU MASUK ASRAMA HINGGA KEBAWAH DAN TELAH MENYALAKAN API MENGGUNAKAN PEMETIK API SETERUSNYA ADLI, SHAHRUL DAN JUPEM MELARIKAN DIRI KELUAR DARI PUSAT TAHFIZ BERKENAAN.SELEPAS ITU, AIMAN DAN DEBAB JUGA TELAH MELARIKAN DIRI MENGGUNAKAN MOTOSIKAL JENIS YAMAHA LAGENDA WARNA KELABU, ADLI MENAIKI MOTOSIKAL SUZUKI RG SPORT SEORANG DIRI DAN SHAHRUL DAN JUPEM MENGUNAKAN MOTOSIKAL YAMAHA LAGENDA WARNA HTAM BIRU MENGHALA KERUMAH MASING-MASING.

    SEKIAN UNTUK MAKLUMAN TUAN.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Astaghfirullah.. kejamnya. Betul-betul hitam hati diaorg ni.

      Inilah beza org beriman dgn x beriman. Bila marah hilang kemanusiaan.

      Panas neraka berganda2 tunggu manusia setan ni.

      Bunuh seorg muslim tanpa hak sama seperti bunuh manusia seluruhnya. Jgn pandang ringan dosa membunuh. Antara doa-dosa besar

      0

      0
    • Anonymous says:

      Masa diaorg berpakat syaitan antara yg ada dlm perbincangan diaorg tu

      0

      0
  41. Wan says:

    Confirm ke sebab kecuaian? Ke ada perbuatan khianat atau jenayah?

    0

    0
  42. Damien thomas says:

    Bila bercakap dan feelinwg kita paling betul paling pandai paling segala paling sekarang bila kes bukan seperti dikata paling betul…muka NAZ nak letak kat mana..bercakap tak payah terlalu pandai..sekarang muka biru ke idak atau meman Naz muka jalan tar

    6

    0
  43. Damien thomas says:

    Bercakap ikut sedap mulut..itu yang makan sukati makan…otak letak di lutut..
    Sekarang ni kecuaian ker NAZ…muka tu letak kat mana tu…muka tebal tar jalan..
    Bercakap memandai mandai…tersangat pandai..sekarang mcmPANDIR

    9

    0
    • Anonymous says:

      wei kalo ada laluan keselamatan khianat ke tak nyawa budak2 tu bole di selamatkan… apa ko ingat nyawa budak2 sama harga dengan kos laluan keselamatan ke???

      0

      2
  44. Sengkuang says:

    Terbaikla naz. Siasatan kau lebih laju dari polis. Kan da ludah jatuh balik kat muka sendiri. Lenkali sebelum tuduh membabi buta, fikir guna otak bukan kepala lutut. Kan da kena.

    10

    0
  45. Anonymous says:

    Kebenaran dah terjawab…

    1

    0
  46. Anonymous says:

    kalau bukan sbb kecuaian pon pengetua ttp salah jugak xsediakan tempat yg selamat utk didiami.

    2

    6
  47. Jenab says:

    Akibat perbuatan khianat..bukan kecuaian.. Mereke terkorban..
    Tu lah ko nara cepat sangat buat conclusion..
    Sekarang aku rase nak lembang sape??

    6

    0
  48. Whatever says:

    Khianat paling teruk bila kau simpan manusia dalam bangunan yg tak ada pintu exit & pasang grill yang tak boleh dibuka, ini khianat sebenar

    0

    5
  49. anti bangsat says:

    korang ni apsal x paham2…ni perbuatan khianat…kenyataannya asrama ini diBAKAR… Naz sila minta maaf kat pengetua tahfiz

    5

    0
    • Anonymous says:

      ko samakan nyawa budak2 tu sama dgn kos laluan keselamatan ke.. khianat ke tidak kalo ada laluan keselamatan budak2 tu boleh diselamatkan…

      0

      3
  50. Damien thomas says:

    Pandai pulak minta maaf tapi masih berdolak dalik…bersilat bagai..kalau bukan kluar pkataan bangsat tu…minta ,aaf pun macam bangsat…minta maaf senang je..minta maaf..kesan perkataan NAZ ni lah..minta maaf ye..saya terajang punggung awak..maaf…maaf..tapi sakit kena terajang hilang ke tidak..monggok

    4

    0
  51. Anonymous says:

    buat lah berapa banyak pintu dan tangga keluar masuk asrama tu pun tapi kalau dah niat nak membakar dan membunuh akan berlaku jugak kan.
    tak perlu membangsat kan orang kalau sendiri pun bangsat.

    2

    0
  52. Anonymous says:

    hebatnya key board warrior yg ada kat sini… x pasal2 dpt dosa kering…

    1

    0
  53. rakyat malaysia says:

    kebenaran dan terjawab..abg nara n nazzzz oiii ….sila mintaf maaff sdp mulut je korang mengbangsat org..tulah lain kali pk dulu sblm nk bercakap…..baik ko mitak maaf nara oii…

    3

    0
  54. siti says:

    mohon sesiapa sahaja yg telah menyalahkan serta memberi tuduhan melulu trhadap tuan pengetua serta guru2 tahfiz ini utk bersemuka dgn mereka dan MEMINTA MAAF.
    allahyarham ank2 serta warden tahfiz ini terkorban kerana perbuatan khianat (asbab)…dan yg pasti mereka tergolong dlm mati syahid…hanya Allah yg mengetahui segalaNya.

    6

    0
  55. Ju on says:

    PUNCA DAH TERJAWAB. MOHON NAZ RAHMAN DAN PENYOKONG KOMEN TERSEBUT TMSUK NARA MOHON MAAF SECARA TERBUKA KPD PENGETUA MAAHAD TAHFIZ TERSEBUT

    7

    0
  56. Anonymous says:

    Sekolah tahfiz mmg ada kekangan kewangan. Ckp dgn org yg x alami xkn faham. Guru2 dia kdg2 guru pon x dpt 2,3 bulan. Yg hantar ank2 pon bukan yg berkemampuan pon. Ldg2 yuran 3,4 bulan x byr. Pengetua nk buang x nk sbb ttp nk ajar permata syurga tu al-quran. Sekolah nk byr bil api air pon terpaksa berhutang. Mmg aspek keselamatan penting. Tp untuk salah 100% kebahu pengetua sy x setuju. Mmg ada ckp kalau x da duit jgn buka sekolah.. xada sedih ke berkata begitu. Kalau x dibuka sekolah tahfiz ni sape nk ajar generasi menguasai al-quran. Sedih baca komen2 org moden skrg. tp fikir x kita sebelum ni ada ke antara kita ambil tau psal sekolah2 ni. Mereka bina dri kecil hingga bnyk sekolah tahfiz menjadi bnyk skrg. Apa2 pun yg baik dtg dari Allah. Yg buruk dtg dri kita sendiri.

    5

    0
    • Anonymous says:

      Setuju sgt. Dah hati tak suka, mmg tunggu ms nak pecat aja

      0

      0
    • Anonymous says:

      Setuju sgt. Dah hati tak suka mmg tunggu ms nak pecat aje

      0

      0
    • Anonymous says:

      Cuba tengok mereka2 yg lantang kecam pengurusan sekolah tahfiz. Yg minta sekolah tahfiz digantung, ditutup. Tengok siapa mereka. Tengok cara hidup mereka. Boleh nilai hati mereka cenderung ke mana

      0

      0
    • Anonymous says:

      setuju sgt2..jgn menhentam membabi buta. jangan ikut perasan..kami pun bengang marah tp jgn sampai memfitnah orang lain. ye pengetua2 cikgu2 ini teruskan sekolah tahfiz wpun ada masalah kewangan.tp mereka berusaha dgn harapan utk teruskan agar alquran tidak hilang. apa yang kita sumbang kan? apa yang telah kamu sumbangkan? sekurang2nya cikgu2 ini telah menjalankan tanggungjawab nya terhadap agama dan masyarakat. apa kata encik naz cuba dudk di tempat pengetua berkenaan, buka lah 1 sekolah tanpa ada pembiayaan dari mana2 agensi kerajaan. Cuba dulu.

      0

      0
  57. Anonymous says:

    Sebab fitnah:
    1.penyakit hati
    2.ucapan yg [email protected]
    3. Kerana KEBODOHAN.
    Agak2 mereka ni yg mana satu..

    3

    0
  58. Anonymous says:

    Allah tak ampunkan dosa orang2 yg menyebarkan fitnah kecuali orang yang difitnah memberi keampunan kepadanya..

    5

    0
  59. Nazeeya says:

    manalah agaknya nak letak muka, tersalah cakap, tak usul periksa, membabi buta mengeluarkan statement, entahlah, sendiri fikirlah.

    1

    0
  60. Anonymous says:

    Siapa yg bangsat sekarang??? It’s an arson! Lain kali jgn memandai Naz Rahman!!!

    2

    0
  61. mok cute says:

    bdk2 bangsat 7 org tu patut hukuman dorg BAKAR smpi mampus je balik…
    kurung dlm bilik..simbah petrol…baru tau menggeletek nak abis nyawa…

    1

    0
  62. aku says:

    GUNA LA AKAL DAN FIKIRAN BILA NAK BUAT SESUATU……

    1

    0
  63. Anonymous says:

    Pesal busuk sangat mulut sampai nak bangsat kan suka hati.. Rasa diri dh cukup bagus sangt ke bila boleh bersuara camtu..bodoh..klau xde kata2 yang baik boleh ditutur, ko diam lagi baik la dari menegruhkan lagi keadaan. ke ko nak raih populariti dari kes ni… ko kan suam2 kuku..shit man

    1

    0
    • suhaimah58 says:

      setuju! nak komen pe pun komenlah tp xyah nak kuar perkataan yg memalukan diri sendiri … xyah kot ada perkataan bangsat tu .. ckp elok2 doa yg baik2 .. jgn menggelupur nak jd hero of the day ngan statement prihatin tu … tggu je penjelasan dr pihak atasan .. skrg ni free je wat fitnah .. pastu senang2 je minta maaf sbb ‘x sengaja’ #shameonyou

      3

      0
  64. bangsaku ...apa nk jadi says:

    Tanah di bdr bsr ni amat terhad utk membina tahfiz2 yg luas dn ber “guard”.
    Tidak sama mcm sekolah2 KEB/MEN. Kalau adapun hanya org yg bermurah hatinak wakafkan rumah yg rata2 nya di kawasan sempit dn tidak ada pengawal di waktu mlm.

    Cuba tgok di kaw. rumah2 teres 2, 3, 4 tgkt di kaw (………)..semua lorong ada pengawal utk menjaga kawasan dri di pecah masuk.

    Kesian org kita. Tapi org kita jugk yg bermasalah. Kalau anak bangsa lain waktu subuh dh sedia nk pegi sekolah, anak melayu kita baru nak balik rumah walaupun hanya segelintir tapi telah menconteng arang ke muka dn bngsa kita sendiri.

    0

    0
  65. suhaimah58 says:

    sian, xpasal2 dah wat fitnah .. lenkali naz JJCM ke artis mn2 ke netizen sekali pun, tggu je kenyataan dr pihak atasan punca kebakaran/kematian .. jgn melulu up status bagai nak hentam .. bukan pasal litar pintas pun x wujud langsung .. kesian kat artis/netizen yg xtau tp berlagak tau .. apa hak ko nak bashed org cmtu .. sah2 mmg tmpt dia kat syurga? ko? mulut ckp x berlapik agak2 cmne? #aptb

    3

    0
  66. Anonymous says:

    http://english.astroawani.com/malaysia-news/pm-najib-hands-out-rm80-million-religious-schools-nationwide-140557
    (above was announced and distributed by PM/govt on 25 April 2017 – one day before arwah Thaqif passed away in )

    https://www.malaysiaworldnews.com/2017/09/16/pm-najib-razak-rm30-million-to-upgrade-maahad-tahfiz/
    (above was announced on 16 September 2017 – one day after the tahfiz school got burnt)

    0

    0
  67. Anonymous says:

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/04/25/najib-gives-rm80-million-to-religious-schools-nationwide/
    (above was given out on 25 April 2017 – one day before arwah Thaqif passed away)

    0

    0
  68. Anonymous says:

    Tetap pihak sekolah bersalah , hanya kerana kos nak bina laluan keselamatan arson ke tak tetap nyawa2 budak tu terancam.. ingat nyawa mereka sama harga dgn kos laluan kecemasan tu ke???

    0

    2
  69. Anonymous says:

    Hanya orang2 yang tak waras je sanggup meletakkan darah daging mereka di premis yang tak selamat.

    0

    3
  70. Nor says:

    Naz dah mintak maaf. Nara sudah?

    1

    0
    • Tak Tahu says:

      Abg Nara tak nak minta maaf ke sbb kematian mereka tu akibat khinat..dah mcm pegawai penyiasat tak bertauliah plak masing masing buat spekulasi sebelum kenyataan resmi pihak berkuasa. Mmg benar ada juga rumah tahfiz yg dikawasan tertentu buat bangunan tanpa kelulusan tapi dlm kes ini.

      0

      0
    • jesz says:

      ko pun layak dikecam nara oi

      0

      0
  71. makcik bawang says:

    yang hang kesahkan kata pengetua la, keselamatan tahfiz la tapi, budak budak yang dah rosak akhlak depa tu, ada ke hang kesahkan? apa komen hangpa? dok sibuk yang tu pasai apa? ni budak budak kita yang dah makin punah ranah sampai sanggup bakar bunuh orang…yang tu hang kesah tak nak tanya?

    0

    0

Leave a Comment

Optional