Malunya Bila Kulit Berjerawat! 6 Makanan Ini Perlu Pantang Kalau Nak Kulit Cantik. Mampu?

Trending

Malunya Bila Kulit Berjerawat! 6 Makanan Ini Perlu Pantang Kalau Nak Kulit Cantik. Mampu?

“Muka aku ni makin lama makin teruk. Jerawat tak surut-surut. Apa sebabnya eh?”, Masalah jerawat buat kita rasa rendah diri dan malu nak berdepan dengan orang ramai.

Advertisement

Pernahkah anda ambil peduli dengan gaya pemakanan anda?

Mungkin makanan jadi punca masalah jerawat anda tu. ELAKKAN dari ambil makanan ini kalau nak kulit cantik!

1. Kerepek kentang

Siapa yang tak sukakan makanan ringan ni. Jaga-jaga, ianya bahayakan kesihatan kulit kerana diperbuat daripada minyak dan kanji. Kandungan tersebut punca terjadinya jerawat.

2. Minuman kafein

Minuman berkafein punca terjadinya jerawat di wajah. Kafein menjadikan kulit tidak sihat kerana adanya kandungan kimia di dalamnya. JAUHI dari minuman berkafein!

3. Keju

Keju beri kesan negatif pada kesihatan kerana ada kandungan progesteron. Gantikan keju dengan yogurt yang tidak membahayakan kulit dan juga sangat mesra pada kulit.

4. Makanan bergoreng

Makanan bergoreng bukan sahaja tidak baik untuk kesihatan, tetapi juga sangat bahaya untuk kulit. Rasanya ramai dah tahu bahawa makanan berminyak punca terjadinya jerawat.

5. Buah mangga

Makan terlalu banyak mangga boleh meningkatkan suhu badan yang menyebabkan terjadinya bisul dan jerawat. Kandungan glisemik tinggi dalam mangga meningkatkan tahap insulin darah yang mencetuskan jerawat.

6. Bertih jagung

Popcorn mengandungi lemak trans dan kanji yang memburukkan lagi jerawat pada kulit. Ia juga mencetuskan keradangan kerana kandungan glutamat yang tinggi.

Jadi macam mana? Boleh pantang makanan ni tak? Hehe.

Sumber

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

Comments are closed.