Lipas Kini Makin Kebal, Sukar Dibunuh Menggunakan Racun Serangga

Trending

Lipas Kini Makin Kebal, Sukar Dibunuh Menggunakan Racun Serangga

Lipas antara serangga yang paling digeruni oleh semua orang di dunia. Walaupun mempunyai susuk tubuh kecil, ianya ibarat mimpi buruk bila  muncul di depan kita.

Itu belum lagi kalau lipas mengembangkan sayapnya dan terbang, mereka yang fobia dengan serangga perosak ini pasti akan panik dan lari bertempiaran.

Advertisement

Ada kalanya hampir habis juga sebotol racun serangga semata-mata ingin membunuh lipas.

Kami ada berita yang bakal menjadi ‘mimpi ngeri’ buat mereka yang fobia dengan lipas.

Satu kajian terbaru dari Amerika Syarikat mendapati lipas kini semakin sukar dibunuh dengan racun serangga.

Menurut penyelidikan terbaru University Purdue, lipas Blattella Germanica L, iaitu spesies paling biasa ditemui di seluruh dunia sudah semakin kebal dan mampu membina daya ketahan tinggi terhadap racun serangga.

Advertisement

Malah, lipas ini juga boleh menyalurkan daya tahan berkenaan kepada anak-anaknya. Menjadikan lipas sebagai serangga yang kebal terhadap racun perosak sepenuhnya.

Kajian yang diterbitkan dalam jurnal Scientific Reports itu juga mendapati ketahanan lipas semakin meningkat enam kali ganda dalam satu generasi.

Aduhai, seramnya mendengar berita ini. Ngeri betul kalau tidak dapat bunuh lipas. Patutlah sejak kebelakangan ini apabila sembur lipas dengan racun serangga, dia boleh relaks lagi. Amat menakutkan untuk mereka yang fobia dengan lipas. 

Sumber Berita : CNN

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...