Lelaki Ini Bongkarkan Taktik Kotor Tauke Kosmetik Yang Menggunakan Produk Timbang Kilo Yang Bahaya Dari Thailand

Trending

Lelaki Ini Bongkarkan Taktik Kotor Tauke Kosmetik Yang Menggunakan Produk Timbang Kilo Yang Bahaya Dari Thailand

Dunia kosmetik di Malaysia berkembang maju dengan pelbagai produk kosmetik tempatan yang dikeluarkan. Muslihat produk jenama tempatan ini dikongkar oleh seorang individu yang merasakan mereka ini hanya mahu mengaut untung dan membahayakan pengguna produk mereka.

Advertisement

Produk tempatan bukan semuanya melalui proses pengilangan yang betul tapi kebanyakkan produk tersebut adalah product yang re branding dan re packaging mengikut jenama dikeluarkan.

Produk timbang kilo yang dikatakan dibeli dari siam ini menggunakan bahan kimia yang berbahaya dan murah. Bahan seperti Hydroquinon, Laten dan Mercury adalah bahan utama yang digunakan untuk produk skincare.

Hydroquinon merupakan kimia yang digunakan sebagai bleaching dalam produk kosmetik. Bahan ini berfungsi untuk melunturkan kotoran. Seperti anda merendam kasut di dalam Klorox, kesannya memang bagus tetapi dika dilakukan dengan kerap dalam jangka masa yang lama akan merosakkan kasut tersebut. Macam rendam muka anda juga.

Mercury pula digunakan untuk memastikan muka anda bersinar. Pernah tengok kan muka perempuan yang berkilat kilat kan? Dan apa yang paling menakutkan adalah merkuri mengaktifkan sel tumor termasuklah leukimia dan hepatocellular adenoma.

Mercury pulak slalunya orang guna dalam extraction of gold. Korang bayangkan macam mana glowingnya gold tu, yes muka korang akan glowing jugak.

Dikatakan juga, produk local yang dijual dengan harga yang mahal dan tak pernah melalui clinical test ini akan mengakibatkan kulit pengguna rosak.

Kebanyakan local skincare produts ni bila korang pakai memang akan elok. Putih licin gebu gebas terbabas tapi Cuma dalam masa beberapa bulan saja. Lepas tu kulit korang akan makin menipis dan tak boleh kena cahaya matahari langsung. Rata2 yang aku tengok jadi mangsa pon memang slalunya komplen benda yang sama. Jadi sebelum kulit korang yang dah sedia cantik tu jadi macam zombie kampung pisang, elok la korang stop guna local product yang tak ada clinical test. Aku bukan tak support local products, boleh je nak guna tapi aku sarankan yang betul2 selamat macam Shurah, Safi Balqis, Fair and Lovely, atau any products yang ada korang boleh nampak ada di pasaraya.

Pemuda tersebut juga mendapati antara isu yang dibincangkan oleh tauke kosmetik di sebuah forum adalah alasan yang akan digunakan jika pengguna menerima kesan dari produk mereka yang berbahaya.

Antara alasan yang akan diberikan adalah “tak serasi dengan pengguna” “sabotaj” dan “Beli produk mereka yang tidak original”

Banyak produk yang lulus KKM kerana sample yang dihantar kepada KKM adalah sample yang menggunakan bahan yang selamat sebaliknya produk yang dijual menggunakan bahan yang tidak selamat.

Seeloknya anda perlu memilih produk yang menggunakan bahan kimia yang selamat. Produk Organic dan herba misalnya. Kerana product ini tidak terdedah dengan bahan kimia yang berbahaya kepada kulit anda. Seeloknya anda perlu memilih produk yang menggunakan bahan kimia yang selamat.

Sumber: Acai leplep

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

1 Comment

  1. Zue

    April 17, 2017 at 9:52 am

    Kenapa pengusaha/pengeluar peiduk tak di kenakan sebarang tindakan undang2 kalau dah sah produknya ada bhn merbahaya.