Kutipan Caj Bag Plastik 20 sen di Selangor Mencecah RM1.87 Juta

Trending

Kutipan Caj Bag Plastik 20 sen di Selangor Mencecah RM1.87 Juta

Pada awal tahun 2017 lalu, kerajaan Selangor melaksanakan caj 20 sen bagi setiap beg plastik barangan yang dibeli bermula 1 januari 2018. Pada mulanya, pelaksanaan ini menerima pelbagai kencaman dari pelbagai pihak walaupun ia merupakan salah satu kempen yang baik.

Advertisement

Pelaksanaan yang dilakukan ini dari 1 Januari hingga Mei telah mendapat kutipan sebanyak RM1.87 juta

Menurut Elizabeth Wong Exco Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Pengguna negeri Selangor ketika ditemu bual Bernama di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, kutipan tersebut hanyalah membabitkan pasar raya dan restaurant yang mempunyai laporan kutipan caj 20 sen dari Januari hingga Mei.

Wong turut memberitahu kos pelaksanaan kempen bebas beg plastik itu menelan belanja sebanyak RM213,678.30 yang digunakan untuk poster kesedaran, bunting dan juga pembelian beg non-woven.

Dalam masa yang sama Wong memaklumkan 63.98 peratus kutipan tersebut membabitkan peniaga pasar raya dan selebihnya adalah peniaga restoran dan kedai makan di Selangor.

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...