September 11th, 2009

indonesia

Panas dan menggelegak hati kami bila baca beberapa blog rakyat Indonesia yang bagi cadangan “sweeping” rakyat Malaysia kat Indonesia sekarang nie. Sweeping nie kalau dalam Bahasa Melayu yang ditranslate bodoh-bodoh ialah menyapu bersih. Kalau ditranslate oleh kami yang tak berapa pandai nie, macam menghapuskan lah kiranya kot. Kalau salah tolong bagitau ye.

Apa orang Indonesia nie ingat rakyat Malaysia nie sampah sarap ke lek-lek ajer kau nak sapu kitorang? Bukan nak cakap besar, tapi kalau rakyat-rakyat Indonesia yang ada kat Malaysia nie kita buatkan “sweeping” untuk diorang gak, mesti kecoh satu dunia. Padahal tak kira berapa ramai rakyat dia yang datang secara haram kat Malaysia nie. Kita lek ajer tak kecoh nak “sweeping” ke apa ke.

Tak faham betul kami kenapa rakyat Indonesia nie benci sangat kat Malaysia nie. Padahal dulu kata serumpun. Takkanlah sebab si Manohara yang ntah sapa-sapa tue nak benci lelebih kot. Memang tak masuk akal langsung. Padahal tak tau sapa lagi yang bersalah dalam kes Manohara tue. Sungguh misteri sebab musabab tetiba rakyat Indonesia nak marah-marah kat kita nie.

Padahal kalau nak kira, kerajaan Malaysia nie baik hati tahap habis tinggi dah. Siap nak buat gaji minimum untuk bibik-bibik RM800 lagi. Bibik-bibik nie banyaknya dari negara mana? Indonesia jugak. Tue pun tak reti nak bersyukur lagi ker? Kalau nak kira betapa ramai rakyat diorang yang carik rezeki kat sini, memang tak logik langsung tetiba nak marah-marah kat kita. Patut lagi bersyukur. Bukan senang nak datang negara orang dapat kerja yang boleh bagi duit banyak-banyak.

Kalau ikut hati nak je kitorang suruh kerajaan Malaysia tangkap Indonesia-Indonesia nie hantar diorang balik ke tempat asal balik. Bayangkanlah kalau korang duduk kat KL nie, tempat-tempat macam KLCC tue time hujung minggu dah jadi port lepak diorang. Dalam komuter takyahlah cakap. Memang muka orang diorang jer penuh. Terasa macam kami pulak kat negara asing.

Jadi persoalan yang nak anda jawapkan untuk kami ialah, kenapa diorang nie nak benci sangat ngan kita? Ada apa-apa idea tak? Jom kongsi-kongsi.


Comments are closed.

Loading...