Kemudahan Sekolah Tahfiz Dikritik Netizen, Ustaz Ini Tampil Jawab Segala Cemuhan

Trending

Kemudahan Sekolah Tahfiz Dikritik Netizen, Ustaz Ini Tampil Jawab Segala Cemuhan

Menjawab pelbagai cemuhan, kritikan dari netizen berkaitan sekolah pondok, tahfiz & sekolah agama swasta apabila berlaku sesuatu musibah.

Advertisement

Persoalan 1

Kebanyakan sekolah pondok, tahfiz ni kemudahan dia tidak lengkap, tahap keselamatan kurang sebab tu banyak berlaku kebakaran dan sebagainya

Jawapan

Ia tidak dinafikan kebanyakan institusi-institusi ini kurang dari segi kemudahan & keselamatan tetapi kami sebagai pengusaha institusi ini terus berusaha untuk menyediakan kemudahan yang terbaik buat para pelajar sehingga terpaksa menebalkan muka mengutip dana, sentiasa mengiklankan kutipan dana dan pelbagai cara kami lakukan bagi mencari dana. Ada juga pondok-pondok dan tahfiz yang mempunyai kemudahan yang begitu lengkap mengalahkan institusi kerajaan bahkan lebih baik lagi.

Persoalan kedua

Kalau sudah tak ada duit tak payah la buka. Lepas tu selalu iklan minta sumbangan

Jawapan

Kami bukan buka kerana ingin mengejar kekayaan, kami bukan buka untuk kemewahan, tetapi kami buka adalah kerana rasa terpanggil untuk mendidik pelajar untuk menjadi seorang insan kerana zaman ini ramai dikalangan pelajar yang tidak kenal Allah, tidak pandai membaca Al-Quran, jauh dari agama.

Saya ambil cth di PMTI kos pengurusan kami sebulan mencecah RM8000.00 ke RM9000.00.

Pelajar hanya ada 20 org dan yuran sebulan RM300. Jika kami buka adalah untuk bisnes & kaut keuntungan pasti kami akan rugi kerana terdapat defisit sebanyak RM3000.00 sebulan.

Tetapi kami korbankan masa, wang ringgit, rasa malu ini untuk memastikan operasi PMTI akan terus berjalan dengan lancar dengan pelbagai usaha antaranya mengiklankan sumbangan melalui FB, WhatsApp dan mencari penaja tetap bulanan.

Persoalan ketiga

Tutup sahaja sekolah-sekolah pondok, tahfiz. Banyak sangat kes kebakaran, buli sehingga menyebabkan kematian

Jawapan

Janganlah kerana beberapa musibah yang menimpa sekolah-sekolah pondok & tahfiz terus disuruh tutup.

Untuk pengetahuan netizen, Sebagai contoh kami di PMTI, pelajar yang kami terima dan sedang dalam proses didikan ini kebanyakannya tidak pandai baca Al-Quran, tidak kenal huruf, bermasalah di sekolah lama iaitu sekolah kerajaan.

Alhamdulillah berkat doa ibubapa, usaha asatizah dan kesungguhan pelajar untuk berubah ramai yang sudah pandai baca Al-Quran, hadis malah penampilan diri pun turut berubah menjadi anak yang soleh.

Adakah kami ini gagal dalam membentuk akhlak & memberikan ilmu yang bermanfaat sehingga kami perlu menutup sekolah-sekolah ini.

Dan banyak lagi persoalan, cemuhan, kritikan yang diberikan kepada kami seolah-olah kami buka sekolah-sekolah ini memang dikhaskan untuk membunuh, mendera pelajar-pelajar

Kami pun tidak mahu musibah-musibah ini.

Kamu bekerja 8 jam sehari dengan gaji yang lumayan, tetapi kami bekerja 24 jam bagi memastikan didikan yang sempurna buat pelajar.

Kami bukan minta sumbang duit untuk kami hidup bermewah, kami hanya mahu bantu kami dalam melahirkan para da’ei, para huffaz , para alim untuk memastikan Islam terus subur dimuka bumi Allah ini.

Al Faqir
Lokman Hakim Bin Mohamad Juni
SU Pondok Moden Tahfiz Idrisiah

Sumber : Lokman Hakim

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

0 Comments

  1. Anonymous

    September 15, 2017 at 6:41 pm

    Pernah tak anda pergi buat jasa seperti pengemis meminta ihsan org di pasar2 di tmpt org ramai utk dana pembinaan pondok… klu pernah tahniah.. anda menegakkan islam… klu tak pernah sbb tu lah terlalu angkuh dan sinis pandang sekolah pondok… org islam kita hanya pandai cakap2… bab nak menyumbang jauh sekali.. yg benar ikhlas dan tahu betapa islam akhir zaman ini memerlukan umatnya utk menaikkan islam itu saja yg menderma..

    Pondok2 bukan nak cari kaya dgn buka tmpt belajar mereka.. pondok2 berjihad demi mentauhid kan Allah..

    Semoga lebih byk pondok di malaysia…

    Kejadian ini buka lah mata wahai masyarakat yg suka mengkritik…. hulur sumbangan.. ziarah pondok2 tengok apa yg kurang… jgn nak sponser sbb nak glamor kluar media saja…

Loading...