“Kau Minta Sedekah Naik Honda?” – Individu Dedah Pengemis ‘Kaya’ Bawa Honda CRV, Minta Sedekah Kerana Jaga Warga Emas

Kehidupan

“Kau Minta Sedekah Naik Honda?” – Individu Dedah Pengemis ‘Kaya’ Bawa Honda CRV, Minta Sedekah Kerana Jaga Warga Emas

Tular di media sosial baru-baru ini seorang individu yang mendedahkan penipuan seorang peminta sedekah yang terlihat daif namun sebaliknya mempunyai kereta yang mewah serta berkemampuan.

Naik kereta Honda

Melalui sebuah video yang dimuat naik di platform X itu, seorang lelaki membongkarkan kegiatan pengemis wanita yang ternyata menaiki kereta Honda CRV. Namun, wanita itu tidak mengakui perbuatannya itu dan berkata kereta itu milik rakannya.

Advertisement

Malaysia sampai bila diperbodohkan. Minta sedekah pun pakai Honda CRV.

 

Fuyo, kau minta sedekah naik Honda? Jauh kau parking, sebab tu aku nampak kau kat Keramat hari tu.

 

Bukan kereta saya, pinjam daripada kawan. Kawan punya kereta. Saya tak ada duit nak beli barang. Kereta ini bukan saya punya.

pengemisSumber : X  

Minta sedekah untuk jaga warga emas

Pada masa yang sama, individu ini turut mendedahkan wanita yang dalam lingkungan usia 50-an itu mendakwa dirinya meminta sedekah kerana tiada duit untuk menjaga dua warga emas di rumah.

Dia pun tua, kalau tiba-tiba sakit macam mana? Macam mana dengan orang tua yang dia jaga? Nanti mati tak makan di rumah. Sepatutnya dia pergi minta bantuan, seperti daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) jika betul-betul susah.

Tambahnya, perkongsikan video tersebut hanya berniat untuk memberi pengajaran dan kesedaran pada masyarakat Malaysia agar tidak mudah tertipu dengan pengemis.

Masyarakat harus tahu saluran yang betul untuk beri bantuan. Pengemis beri salam je mudah simpati. Bila kita tegur dan tanya mereka, masyarakat pula beri pandangan macam kita buat salah.

Selain itu, kami kongsikan juga artikel trending yang lain pada pautan di bawah.

pengemis
4 months ago

"Hasil Mengemis Dapat RM500 Untuk 4 Jam" - Lelaki Hidup Senang Dengan Mengemis Di Pasar Malam, 'Kantoi' Miliki Proton X70 Flagship

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : X

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...