September 17th, 2012

Episod perselisihan faham antara Rita Rudaini, Zaquan Adha dan Ayu Raudhah seolah-olah tiada penghujungnya. Selaku peminat, pastinya ramai yang berharap mereka bertiga dapat berdamai. Walaupun nampak mustahil, semalam menerusi Pancaindera, Zaquan dan Ayu melahirkan rasa ingin berbaik dengan kakak iparnya itu.

berdamai rita

Ini sememangnya satu langkah baik yang harusnya dipuji. Kadang-kala pertelingkahan berlaku kerana kenyataan yang dikeluarkan tidak sama dengan apa yang ditulis melalui media. Kata Ayu Raudhah:-

Saya tak nak bagi kenyataan lagi lepas ini sebab kadangkala apa yang saya cakap itu tak sama apa yang ditulis di akhbar. Jadi maksud sebenar yang nak saya sampaikan itu tak tercapai. Contohnya, dalam satu ayat itu ditulis ada perkataan yang berpotensi nak provokasi pihak sana. Hah, itu yang cetuskan masalah sebab boleh tambah keruh keadaan. Jadi, bila dah diterbitkan, pihak sana pula terasa. Kemudian dia buat kenyataan balas. Tak kiralah sama ada di Twitter atau medium mana pun. Kalau macam itu, bila boleh selesai masalah.

ayu rita

Ada benarnya juga kata-kata Ayu ini. Menurut Ayu, ada kalanya dia terasa ada pihak yang cuba melaga-lagakan mereka. Mungkin ada pihak yang tak mahu melihat kebahagiaan mereka kot. Apa pun Abang Nara terharu dengan kata-kata yang dikeluarkan oleh Zaquan ini:-

Prinsip saya cukup mudah. Saya tak suka orang pijak nama baik keluarga. Cakap yang bukan-bukan tentang keluarga saya. Jadi dalam masalah macam ini, berdamai adalah jawapannya. Jujurnya, saya dah letih bila orang cemuh bila isu ini dibangkitkan. khlas dari lubuk hati, saya teringin nak berkenalan lebih rapat dengan kakak ipar saya itu. Saya juga nak tengok kami sekeluarga duduk satu meja, berborak, bergurau. Itulah impian saya.

Semoga impian Zaquan ini akan tercapai. Kalau niat itu memang ikhlas, pasti Allah akan tunjukkan jalan. Sama-sama kita doakan.

P.S: Kisah cinta yang tulus dalam 22 gambar.


132 responses to “Kami Ingin Berdamai Dengan Rita Rudaini – Zaquan Dan Ayu Raudhah”

  1. cempaka says:

    em….. memang pahit apa di alami oleh rita…. hanya org yang mengalaminya sahaja yg akan mengerti n memahami…. tp jauh manapun kebencian rita die harus meletakkan satu ruang kemaafan utk semua… tak salah kita bermaafan… dengan bermaafan hati akan tenang… jiwa akan damai dari berterusan begini tanpa kesudahan… hanya merosakkan hati hari demi hari… biarpun sukar utk kemaafan tu dihulurkan lambat laun hati akan redha dengan ketentuan-NYA….. kita siapa utk menghukum org tanpa kemaafan… sedangkan nabi sendiri ampunkan umatnya… sya juga sedang lalui apa yg rita lalui… kalo pikirkan hati dan perasaan mmg teruk… tp bile kenangkan anak, keluarga hati mule berpikir…. kesian kat anak… derang tak bersalah…. semua org buat kesilapan… tak adil kita menghukum tanpa cuba memberi ruang… biarpun bukan yg pertama kali… buat aidil…. kamu harus jd lelaki yang adil dan saksama… letaknya syurga isteri bawah telapak kaki kamu.. kamu yg harus membimbing dan membentuk… kamu harus jd diri kamu bukan org lain… ini kehidupan kamu… hargainya ianya sementara masih ada…

  2. cempaka putih says:

    em….. memang pahit apa di alami oleh rita…. hanya org yang mengalaminya sahaja yg akan mengerti n memahami…. tp jauh manapun kebencian rita die harus meletakkan satu ruang kemaafan utk semua… tak salah kita bermaafan… dengan bermaafan hati akan tenang… jiwa akan damai dari berterusan begini tanpa kesudahan… hanya merosakkan hati hari demi hari… biarpun sukar utk kemaafan tu dihulurkan lambat laun hati akan redha dengan ketentuan-NYA….. kita siapa utk menghukum org tanpa kemaafan… sedangkan nabi sendiri ampunkan umatnya… sya juga sedang lalui apa yg rita lalui… kalo pikirkan hati dan perasaan mmg teruk… tp bile kenangkan anak, keluarga hati mule berpikir…. kesian kat anak… derang tak bersalah…. semua org buat kesilapan… tak adil kita menghukum tanpa cuba memberi ruang… biarpun bukan yg pertama kali… buat aidil…. kamu harus jd lelaki yang adil dan saksama… letaknya syurga isteri bawah telapak kaki kamu.. kamu yg harus membimbing dan membentuk… kamu harus jd diri kamu bukan org lain… ini kehidupan kamu… hargainya ianya sementara masih ada…

  3. sore sore says:

    buat RR, sabar itu separuh dari iman. kuatkan dan tebalkan iman. sentiasa buat smbyg HAJAT n ISTIKHARAH. minta petunjuk drNYA. I’allah, segalanya akan terurai. kepada kembar tue, korang nie mengalahkan wanita n cik pon2, klakar la korang. ubahla perangai tue, tue la kan, nk kawen, tapi tak mematangkan diri. hello kembar, ingat senang ke nk jadik ketua keluarga, banyak beban yg kena pikul. especially bab isteri n anak2. kepada ipar nye pulak, knape laa bughuk beno perangai nye yeee. muka pun da tak berseri2 coz hati da penuh hasad dengki. ko tak sedih n insaf ke baca semua komen yg dituju buat korang nie. tak insaf2 lg ke. patutnye ko takot coz buruk akibatnye tiap2 hari orang menyumpah seranah keluarga ko. yg si JUE nie plak, miang sgt knape nyee yee. ramai lelaki TERUNA kt luar sana tue, lg hensem, kaya. segak dr BUDAK kembar tue, yg pi nk menggesel ngn dia tue nk buat pa. dia laki orang, ingat sket, LAKI ORANG. malu la dengan diri tue. jadiklah wanita yg elok sket. buat kembar, ipar n besh pren ipar, ingatla, sekali ko aniaya orang, bertimbun2 akan dibalas di dunia mahupun akhirat. ingat, ko da berkeluarga dan besh pren tue akan berkeluarga. ingat tue!!

  4. chantek says:

    berdamai la korang cepat2… buat Ayu, minta maaf la kat Rita… sesungguhnya doa org yg teraniaya dgn Allah tiada tabir… takut2 nanti ko susah nak beranak… jgn sampai ko terpaksa minum air basuhan kaki Rita baru dpt bersalin… haru biru ko nanti Ayu!!!

  5. Anonymous says:

    Salam semua,

    Mohon maaf sekiranya ada perkataan yang melukakan hati pada yang berkenaan. Perkara ini saya lihat berlarutan dan perkara seperti ini bagaikan membuka keburukan yang terlibat dalam kejadian dalam rumahtangga. Alangkah baiknya jika diselesaikan secara face to face daripada mendengar,menghebohkan dan mencaci sesama sendiri… Ya allah satu malaysia tahu kisah mereka…. Saya bukan menyebelahi sapa cuma nak beri nasihat saja. Nasihat saya kepada suami Rita sebagai lelaki harus berani menghadapi segala kerumitan ini dengan hati yang terbuka dan harus menghadapi secaranya face to face bukannya nak main twitter apa ke benda tu…. kalau cara begitu sampai nak kiamat pun tak akan selesai… sebagai suami tidak sepatutnya memburukkan keadaan atau memburukkan isteri. mcmana keadaannya pun. Sisuami harus ingat dia yang memilih rita sebagai isterinya bukan paksaan sapa-sapa. Sebagai suami harus melindungi isteri walau apa pun yang terjadi bukannya membiarkan isteri teraniaya…. selain dari org tua, isteri juga penting dan harus dilindungi…. Saya lihat sisuami ni seperti kebudak-budakan yang belum cukup matang…. Dan nasihat saya kepada ipar dan biras ni rumahtangga org lain jgnlah campur walaupun adik sendiri kerana apa yang terjadi dalam selimut kita tdk tahu sapa yang benar dan sapa yang bersalah…. Kan baik jaga rumahtangga sendiri … ya allah napa juga mereka pun nak ikut serta juga dalam masalah suami/isteri . kita harus ingat tuhan maha adil hari ini org lain akan merasakan penderitaan sebgini dan bsk2 sapa tau allah balikkan penderitaannya pada mereka. Dah lah keadaan mereka teruk ini ditambah lagi bahan sos cili oleh org terdekat… Diharap suami/isteri ni dapat menyelesaikan masalah mereka ni dan saya mendoakan semoga mereka dpat menyelesaikan masalah ini dengan aman damai…. Dan untuk orga sekeliling dimintalah jgnlah membawa mulut utk menambahkan penderitaan mereka… kasihani lah anak mereka yang kecil yg belum tahu apa yang terjadi… Jgn lah bila mereka dewasa nanti ada perasaan benci pada bapanya atau keluarga bapanya…. semoga allah membuka hati mereka untuk menerima segala ujian allah ini dengan hati yang redha. amin…..

Loading...