Written by Bella | November 8th, 2018

Pelakon yang sedang hangat dan popular menerusi drama Cinta Tiada Ganti iaitu Aedy Ashraf menimbulkan persoalan dan kontroversi apabila mengaburkan sebahagian kakinya dalam sebuah foto yang dimuat naik di akaun Instagramnya.

Netizen terus membuat spekulasi dan mendakwa Aedy sebenarnya cuba untuk menyembunyikan tatu. Terdahulu, beliau pernah dikecam apabila berkongsi foto belakang badannya dengan tatu tiruan ketika bercuti di Bali, Indonesia bersama rakan-rakannya.

Pastinya Aedy mempunyai alasan tersendiri mengapa beliau berbuat demikian. Namun, kalau betul ada benda yang tidak kena lebih baik untuk cuba ‘posing’ lain sahaja daripada foto itu nampak pelik bila dikaburkan sebegitu. Lagipun, orang masih terus mengata. Ermm..

24 responses to Kaburkan Bahagian Kaki, Netizen Dakwa Aedy Ashraf Sorok Tatu?

  1. besaq kepala says:

    tak ada plak dalam quran kata tatto tu haram…so no issue la

    0

    65
    • Aszuna says:

      Ko ni biar btul… Jap lagi nk mandi wajib camne dowh??? Ke ko x penah mndi wajib lagi??

      23

      0
      • Kecik Kepala says:

        Aszuna…
        cik besaq kepala tak penah dengar perkataan penetration – peresapan..maafkan dia yang alpa nahhhhh

        0

        0
    • koobis says:

      HARAM bila menyakiti bdn.
      lainla kalau taoo lekat gula gula tu. boleh tanggal..

      9

      0
    • ko dah kenapa says:

      Hukum tatu adalah jelas dilarang dalam Islam. Ini berdasarkan kepada Hadith Rasululllah s.a.w. yang bermaksud: : “Daripada Ibnu Umar R.Anhuma, sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda “ Allah melaknat perempuan yang menyambung rambut dan minta disambungkan rambutnya, perempuan yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu.” (Riwayat al-Bukhari)
      Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya al-Halal wa al-Haram fi al-Islam mengatakan bahawa bertatu di badan adalah perbuatan yang dilaknat oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadithnya bermaksud: “Rasulullah s.a.w. melaknat perempuan yang mentatu dan minta ditatu, dan yang mengikir gigi dan yang minta dikikir giginya”. (Riwayat al-Thabrani)
      Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Minhaj fi Sharh Sahih Muslim menyatakan bahawa hukum bertatu adalah haram kerana perkataan laknat dalam hadith Rasulullah S.A.W. menunjukkan pengharaman perbuatan tersebut. Di samping itu juga, tempat yang ditatu tersebut akan menjadi najis.
      Islam tidak memberatkan umatnya. Kaedah yang digunakan iaitu sekiranya sesuatu yang dilakukan itu boleh mendatangkan bahaya dan mudharat pada diri, maka ia perlu dielakkkan. Kaedah ini juga terpakai bagi seorang muslim yang bertatu dan telah bertaubat daripada perbuatan tersebut.
      Banyak cara diperkenalkan untuk menghilangkan tatu dan orang yang memakai tatu perlu berusaha untuk menghilangkannya dan menggunakan cara yang tidak membahayakan diri dan nyawa mereka.
      Mereka yang bertatu tetapi telah menyesal dan bertaubat dari perbuatan tersebut tetapi tidak boleh menghilangkannya dengan cara yang selamat, boleh melakukan ibadat solat dan ibadat-ibadat yang lain.

      0

      0
    • Anonymous says:

      confirm Kepala/muka dia ni penuh dengan tatu

      0

      1
    • Anonymous says:

      Mane ko tau?al quran pon ko xpenah baca..baca pon gagap2..coii

      6

      1
    • Wekkk uuu says:

      Tato tu kan halang air dari menyucikan badan dari hadas kecik dan besar.. Jap2.. Kau tau tak hadas kecik besar tu ape? Sah tak tau ni.. Hehe

      6

      0
    • minah jambu say says:

      itu bukan tattoo betol lah huh ! tattoo yg semacam itu hanye boleh bertahan 6 bulan je pastu dah..nak leh buat lagi dia bukan permanent tattoo ok..

      0

      5
      • Anonymous says:

        So selama 6 bulan tu ko x mandi wajib ke??x solat??bodoh…nmpk btl ko ni jahil psl agama…dh terang2 dlm quran melarang buat tato x kisah laa permanent ke 6 bln ke….bnde y haram mmg haram..ko nk deny camne lg..ni laa melayu iq timun..byk sgt tgk tv cite merapu je…??

        9

        0
      • Stupidyou says:

        So 6 bln x yah solat lah ye? Pastu x yah mandi wajib?
        Melayu muslim kat Mlysia mmg suka ikt benda bodoh je kn..

        3

        0
    • Minah putrajaya says:

      Hodoh gile rambut panjang, mamat ni dulu time kecik i rasa dia punyer style cm bdk baik…skrg hodoh !!!
      Cuba lah tgk style abg Redza Minhat rambut pendek kemas handsome…. ni ko tepek pic kereta kt belakang pun aku x tertawan sebab rambut ko panjang hodoh.. huh!

      9

      2
    • Anonymous says:

      AKU ZOOM DEKAT2 NMPK MACM TATTOO BOHONG JER..BOLEH TAHU BOHONG KE BUKAN….KORANG KENA KLENTONG..DIA NI NK CARI PUBLISITI MURAHAN JER..NK CEPAT NAIKKAN NAMA

      2

      0
    • Anonymous says:

      BERITA NI PENTING KE ???????

      0

      0
  2. Anonymous says:

    Kau islam ke apa besaq kepala?

    1

    1
  3. Wekkk uuu says:

    Tato tu kan halang air dari menyucikan badan dari hadas kecik dan besar.. Jap2.. Kau tau tak hadas kecik besar tu ape? Sah tak tau ni.. Hehe

    1

    1
  4. Princess Bawang says:

    Sibok je la netizen. Nara pun sama je nk trigger. Suka hati dia la.. Dah besar panjang.. Dulu masa kecik pun bukan tk gi kelas agama ke.. Dah dia pilih nk buat tattoo.. U all tkyah la nk eh eh jahatnya dia, ahli neraka. Kita ni pun bukan tentu ahli syurga lagi.. Bia la dia deal bab tu dgn Allah.
    Pesanan utk diri sendiri juga.

    Nanti adala org ckp ‘yg awk pun masuk blog bawang buatpe’.

    Well biasala manusia suka berbunyi. Dia sj yg bagus dan mulia. Itu dah lumrah. Sekian.

    1

    6
    • Anonymous says:

      Yes….kt semua termasuk aku bukan ahli syurga…tp bnde basic simple camni x kan xtau halal,haram…abis tu ko mandi wajib camne??solat??ke x penah solat sejak baligh lg??lantak ko laa…nk terima ke x terpulang…….lg satu kot2 ajal ko smpai jenuh wei org y mandikan nk hlgkan tato kat bdn ko…dh sah2 ko islam bukan nye kapir muallaf…nti dh mati jgn suh org mandikan,kapankan…kate kubur msg2..dosa sndri tanggung so ko bergolek masuk kubur sndri,gali kubur sndri…

      6

      0
    • Arrrrrrhhhhggg says:

      Ya, kita semua bukan ahli syurga.
      Tapi x salah nak menegur.
      X kan la nak sampai taraf wali baru boleh tegur, masak la ooooiiii.

      3

      0
    • Anonymous says:

      sendiri seboook nk jadi retis kan… terliur nk fans so kene jaga perangai elok2.. dah famous skit terus nk jadi melayu contoh sukahati ada toto… so hadap laa kene tegur kene kecam… kalo tak nak di tegur jgn jd retis org tak kenal jgn masuk tv sbb ramai budak2 tgk tv.. nmpk plak jantan jahanam ni… anak ko soh byk kan tgk channel agama… nnti ko jd mayat xde anak tau baca yasin

      0

      0
  5. Anonymous says:

    AKU ZOOM DEKAT2 NMPK MACM TATTOO BOHONG JER..BOLEH TAHU BOHONG KE BUKAN….KORANG KENA KLENTONG..DIA NI NK CARI PUBLISITI MURAHAN JER..NK CEPAT NAIKKAN NAMA

    1

    0
  6. Tattoo so what? says:

    Errkkkk.. bt so what with the tattoo.. jakon eh? Tak pnh nampak org ada tattoo..

    0

    4
  7. Nini says:

    Dia tau sebenarnya tattoo tu haram bagi org Muslim..dh dia sengaja nk langgar hukum..DOA dia dpt hidayah dan mati dlm Iman..

    0

    0

Leave a Comment

Optional