Written by serenity | January 18th, 2018

Kes penahanan Datuk Farid Kamil Zahari, 37, atas empat pertuduhan jenayah baru-baru ini mengejutkan ramai pihak. Ini kerana pelakon itu baru saja menerima Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk pada 16 Disember tahun lepas, sempena memuliakan ulang tahun Hari Keputeraan Sultan Ahmad Shah di Istana Abu Bakar, Pekan.

Kosmo Online melaporkan, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah selaku pemangku Raja Pahang menerima baik sekiranya Farid memulangkan Darjah itu dengan rela hati setelah Farid  ditahan dan didakwa di mahkamah kerana menampar seorang anggota polis di Balai Polis Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Semua individu yang mendapat (gelaran) Datuk, telah tersurat dan tersirat dalam etika untuk (layak) memakai gelaran ini.

Kalau hendak diikutkan hati, nak tarik semua (anugerah kebesaran negeri). Saya dukacita kalau terdapat individu yang digelar Datuk berkelakuan seperti ini.

Kalau dia hendak pulangkan, terpulanglah. Kalau dia sedar dan dia hendak pulangkan, itu lebih baik,” titah baginda kepada pemberita di sini semalam.

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.



Baginda tidak berhasrat menghukum penerima DIMP sekiranya mereka melanggar undang-undang:

Saya bukan mahu menghukum, tapi mereka sendiri yang tersalah langkah. Kalau kita hendak tarik semula (gelaran Datuk), kita juga harus mengikut prosedur.

Tapi kalau dia hendak pulangkan, itu cara terbaik.

Farid telah dibebaskan dari tahanan reman pada 16 Januari. Empat kes dihadapi Farid ialah mendatangkan kecede­raan yang disiasat mengikut Sek­syen 323 Kanun Keseksaan, menampar polis disiasat mengikut Seksyen 90 Akta Polis 1967, penggunaan dadah disiasat mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan mengganggu tugas penjawat awam disiasat mengikut Seksyen 353 Kanun Keseksaan. – beautifulnara.com

44 responses to Jika Farid Kamil Hendak Pulangkan Gelaran Datuk, Itu Lebih Baik – Pemangku Raja Pahang

  1. Miss Unibes says:

    Ampun Tuanku.

    11

    2
    • dear khan says:

      apalah ada pada gelaran….bukan boleh dapat pahala pun kat akhirat nanti…bagi balik jerlah….donald trump tak pakai gelaran datuk pun berkuasa jugak…

      47

      1
      • Anonymous says:

        wah bodoh nya org ni..donald trump tu rakyat malaysia ke?

        3

        23
        • otakmanaotak says:

          kau ingat waktu dekat padang masyar nanti tuhan panggil ikut gelaran semua tu ke? podachi!!

          18

          0
        • Anonymous says:

          ala…ada gelaran datuk pun perangai huduh ko nak suruh org gelak jer lah… toksah lah taksub sgt ngan title ni. bahagia ker????

          12

          0
        • annone says:

          Dear khan ni ckp globally pasal org yg hebat x perlu title. Bkn pasal kat malaysia je, paham? Beljar2 la pikir high level ckit. Minda jgn tercongok kat malaysia je

          2

          0
        • putihkaseh says:

          Betul lah, bodoh betul dear khan tu, donal trump dia kenal tapi gelaran datuk tu dia x tahu, Malaysia jer yg ada gelaran tu, ni mesti Donald trump Malaysia yg dia kenal, sengal betulllll

          1

          0
        • wekkkkkkk says:

          Shah Rukh Khan dpt gelaran dato hanya di malaysia…kat India..mana ada. Gelaran Dato’…tidak semestinya kita kena hormat sgt22222222 org tu kn.

          2

          0
    • Anonymous says:

      gelaran buatan manusia…

      6

      0
    • Anonymous says:

      Inilah melayu… Walau raja ke sultan ke..rasa induvidu bergelar datuk tu ada melakukan keslahan..tarik balik ajer gelaran tu..tk payah buat ayat kalau farid nk bagi balik lagi bagus..mana ketegasan anda dlm hal ni..pasal tu bangsa lain tk hormat kita..tk tegas.

      9

      0
  2. Miss Unibes says:

    Tapikan ramai lagi yg dikurniakan gelaran buat hal jugak. Takde pun tarik menarik kau memang da bomb. So terpulang kepada FK. Aku rasa kalau FK baca dari PRP ni confirm dia pun nak walau keputusan nanti dia ‘tak bersalah’. Apalagi kalau bersalah. Kalau dia betul2 sedarlah. Semoga pengakhirannya baik2 saja.

    27

    1
    • macam macam laaarhh says:

      hahh tu la psl ikutkan bukan FK je wat mslh so yg gelaran datuk bg org lain yg bermasalah tu kira cmne pulak.. cm unfair je! Patutnya hapuskan je la pemberian datuk dr sultan pahang ni.. bg la ikut pd sumbangan pd malaysia ni.. (sigh)

      38

      0
      • Anonymous says:

        kan… bg gelaran ikut suka hati dia.. dahlah setahun sampai berpuluh kli sambut hr keputeraan…klu boleh artis satu m’sia ni nk dibaginya datoship..

        1

        0
  3. aku says:

    klu tarik….x dapek aku duit tiap2 bula……hahahaha

    4

    4
  4. Zemah says:

    Anugerah Sampah Dari Pahang ni xyh perlu dipulangkan pon, sumbat masuk longkang jelah bukan bernilai pun.

    27

    1
  5. adelia says:

    pulangkan je la farid… takde hal

    27

    0
  6. Bunga says:

    Pulang kan jela fk.. U deserve better.. Keperibadian anda yg baik sblom ni lebih di nilai dari gelaran datuk yg skdar kt dunia ni je.. Satu kesalahan abes semua kebaikan yg len org lupa.. Mmg cmtu laaa dunia skrg..

    38

    2
    • Firdaus says:

      kannn…ksian juga fk ni, kita tak tau apa puncanya, cuma doa jerlah yg trmampu, slebihnya Allah lebih Maha Mengtahui stiap dugaan buat hambaNYA, yg penting terus usaha utk ke arah istiqomah. (sekadar pandangan)

      15

      2
      • Jojoba says:

        Baguslah..menyokong penagih dadah dan secara langsung aktiviti dadah dari cook hingga ke pengedar dadah. Semoga kau dan keturunan berjaya bersama.

        0

        1
  7. Ex-Amnet Forumer says:

    Pulang cara terhormat lebh baik dari dilucutkan.

    24

    1
  8. Anonymous says:

    boy iman macam mn?

    20

    0
  9. damai says:

    Dari apa yg kita lihat, mmg FK seorg yg baik kerana ramai yg berdoa baik untuk dia. Kdg Allah nak tunjukkan bahawasanya org itu baik, dari kena cobaan, sakit dan meninggal ramai org datang menziarah dan mendoakan segalanya.

    27

    1
    • Anonymous says:

      mungkin btl jgk tp salah satu SEBAB y plg UTAMA adalah sbb dia ade gelaran DATO’…..x psl2 artis y suam2 kuku ttb muncul jd hero…cth cam azad,azhan rani,si sofi jikan tu,sharnananaz ttb pulak mengaku itu,ini..y plg x blh tahan si sofi jikan tu merapu ntah ape2 siap ckp farid ni ade keturunan menteri malaysia pertama wtf…merapu je…andai kata si farid ni xde gelaran dato rs2 rmai x kwn2 artis dia y back up??huhu….artis dgn dadah mmg x dpt di pisahkan…sblm ni rmai je artis y kantoi dadah tp maybe sbb xde nama n bkn siapa2 so xde org pn heran…jgn ckp masyarakat kwn artis sndri pn x heran…huhu…itulah kuasa pangkat dato..

      9

      1
      • Din says:

        Artis2 dadah sblm ni mungkin tak sebaik FK. FK ni mungkin mesra & baik dgn ramai artis tak kira suam kuku pun, sbb tu ramai doakn dia. Kita mana nak tau, kita bkn bergaul dgn diorg pun.

        4

        0
    • Jojoba says:

      If he truly is a ‘good person’, he would never be a drug abuser. Berhenti lah menyokong penagih dadah da industri dadah.

      1

      0
  10. ain suzana says:

    give it back & move on to be a better person. semoga Allah memudahkan semua urusan.

    15

    0
  11. xx says:

    wartawan pun pegi batu api kat sultan, mmg lah sultan ckp mcm tuh..

    3

    5
  12. Anonymous says:

    Saya berharap pengakhiran masalah yang terbaik untuk Datuk Farid Kamil, isteri serta keluarga.

    5

    0
  13. RakyatMalaysia says:

    Burok siku lah sultan pahang ni..dah kasi mintak.balik. in the 1st plc..ada FK tu mintak ke dato’2 ni semua. Dah kasi tu diam2 lah..

    2

    4
  14. pejuang artis veteran says:

    sepatutnye kena selidik betul2 sebelom bgi gelaran .. sekarang mcm senang jer dpt anugerah..masih byk artis senior yg berjasa seperti ogy, erma fatima, fauziah nawi, sabri yunos…mereka ini lah yg sepatutnya diberi datuk atas perjuangan mereka dlm seni…ni ntah apa2 ntah..hmmm

    15

    0
  15. Anonymous says:

    byk jer datuk bermasalah… balik2 serang isu FK jer… datuk lain relax jer siap rasuah polis..

    3

    2
  16. JU says:

    terpulang pada DD, kalau DD pujuk suruh pulangkan..Fk kena pulangkan lah, kalau mylove DD suruh buat dek jer..FK ikut je..
    (jantan kalau mengisap, perangai takde yg baik, hidup bakal kecundang,
    huhhh minta jauh dari kami semua)

    5

    3
  17. Anonymous says:

    Minta pulangkan duit balik..boleh?

    2

    0
  18. Anonymous says:

    Sultan/pemangku raja pun patut sedia maklum…gelaran darjah kebesaran harus diberi kepada yang layak menerima., yg berjasa kepada negara..bukan kpd yang layak membeli.Inilah akibat.

    Sebelum nak kasi dato’ tu tak screening dulu ke? ke screening brp RM leh hulur ? open secret.saya minta kerajaan wujudkan akta haramkan jual beli darjah kebesaran. Untuk elakkan salahguna oleh penerima gelaran dan penjual gelaran.

    5

    0
  19. Anonymous says:

    Sultan/pemangku sepatutnya beri gelaran pada yg layak, yg berjasa…bukan kat yang layak membeli. Inilah akibatnya.

    Tak screening dulu ke sebelum kasi dato’, screening RM yg dihulur aje ke.?open secret.
    Kerajaan patut wujudkan akta haramkan jual beli darjah kebesaran, untuk elak salahguna oleh dua2 belah pihak.

    1

    0
  20. benci orang hipokrit says:

    Bila kita dah dapat gelaran dan pengkurniaan darjah kebesaran tu, kita carry title tu bukan sebarangan. Perangai kena helok, gosip2 murahan ni a big no-no, kena la sesuaikan diri kita dengan title dato’ tu supaya tidak dipandang serong oleh masyarakat. Dalam hal ni, rasanya ada baik kau kembalikan jela darjah kebesaran tu FK oii. Artis lain yang rasa2 tak boleh nak control perangai, yang tak classy, lebih baik korang pulangkan title yang korang dapat tu. Buat malu istana je. Lepas tu teruk kena kecam dgn netizen!

    2

    0
  21. Anon says:

    Eloklah bagi balek je gelaran tu wlpn pangkat datuk pahang dah bersepah & tak ekslusif sb takkan bagi kat penagih dadah pulak.

    2

    0
  22. Anonymous says:

    melayu dgn perasaan hasad dengki,kutuk mengutuk mmg xdpt dipisahkan.. komen org mcm laa ko tu perfek sgt.. korg pulak yg lebih2..bini die relax je..mcm laa korg duduk sebumbung ngn dorg.. bagus sgt laa duk kecam org cmtu..

    0

    2

Leave a Comment

Optional