Jangan Beri 3 Jenis Makanan Ini Pada Kucing Kerana Berbahaya Dan Berisiko Tinggi

Trending

Jangan Beri 3 Jenis Makanan Ini Pada Kucing Kerana Berbahaya Dan Berisiko Tinggi

Disebabkan kucing hidup di rumah yang sama dengan tuannya, kemungkinan tinggi kucing menemui makanan yang dimakan oleh manusia ketika lapar.

Sebagai pencinta kucing, kita perlu berhati-hati tentang pemakanan kucing kerana kucing tidak dapat membezakan antara makanan sihat dan makanan yang memudaratkan.

Advertisement

Ini 3 jenis makanan yang boleh memudaratkan kucing anda.

1. Kafein

Kafein berbahaya bagi kucing kerana kafein akan merangsang sistem saraf kucing dan menimbulkan kesan gementar, muntah dan sebagainya.

2. Coklat

Coklat mengandungi theobromine iaitu zat kimia yang berbahaya untuk kucing dan dalam jumlah yang banyak bisa membunuh kucing.

Coklat berbahaya bagi kucing dan boleh menyebabkan muntah, dehidrasi, demam, denyut jantung tidak teratur, kejang dan boleh menyebabkan kematian dalam masa 24 jam jika dos yang tinggi coklat diambil.

3. Kismis dan Anggur

Bagi kucing, kismis menjadi racun yang amat berbahaya. Kismis dan anggur boleh menyebabkan kucing mengalami kegagalan fungsi ginjal.

Kesan buruk ini berlaku dalam masa yang singkat iaitu kurang dari 24 jam. Simpton yang timbul adalah muntah, buang air kecil dan lesu.

Sebagai pemilik dan pencinta kucing, kita perlu berhati-hati dan jauhkan 3 jenis makanan ini dari kucing kita.

Sumber : PollCat

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...