Isteri Jangan Lupa Ucap “Terima Kasih’ Kepada Suami

Trending

Isteri Jangan Lupa Ucap “Terima Kasih’ Kepada Suami

Isteri jangan lupa ucap TERIMA KASIH kepada suami. Banyak pahala jika isteri dapat senangkan hati suami. Isteri dah sibuk uruskan rumah tangga, ucap pula kata-kata yang baik depan suami.

Advertisement

Suami balik dari kerja, kopi berasap dengan cucur udang atas meja dah siap.

Suka suami, tenang suami, lapang dada sedangkan baru tadi kena marah dengan boss, baru tadi kena maki dengan pesakit, dengan pelanggan.

Dari jauh isteri dah senyum suami balik dari kebun, dari pagi hingga ke petang ‘dok’ kebun, penat sangat baru lepas kena kejar dengan babi.

Sakit belakang abang ‘yang’ terpaksa panjat pokok, abang lupa dahan pokok tu dah reput, lalu abang jatuh, terkejut punya pasal lari babi tu ‘yang’.

Isteri gosok-gosok tempat sakit sambil gelak sama-sama. TERIMA KASIH abang cari rezeki untuk kami, moga ???? rahmati abang dan kita semua.

Tuan puan, kasih sayang bermula dari kata-kata atau ucapan yang baik-baik. Saling menghargai antara satu sama lain. Jika ucapan yang baik, dari hati yang baik, suasana kasih sayang akan bertambah baik setiap hari.

Nak tegur anak dan isteri jangan tegur ikut nafsu amarah, lapangkan dada dan marah dengan dari hati yang mulia, hati yang penuh kasih sayang, hati yang ingin membentuk akhlak anak-anak dan isteri.

Allah s.w.t campakkan kasih sayang dalam sesebuah keluarga apabila wujudnya suasana ucapan-ucapan yang baik dari seorang ayah dan ibu kepada anak-anak . Ucapan yang baik dari seorang suami kepada isteri dan sebaliknya. Ini tanda keluarga bahagia.

Kenapa bertahun-tahun hidup dengan berkasih sayang, hanya sedikit kesalahan dari pasangan sudah lupa bertahun-tahun kebaikan pasangan.

Tanda kita hargai pasangan sentiasa melihat kebaikan, berusaha menutup keburukan (bukan mudhorat) . Risau, nangis setiap malam dihadapan Allah agar Allah betulkan kesalahan suami/isteri, agar Allah bagi hidayat kepada suami/isteri. Sentiasa memaafkan kesalahan antara satu sama lain.

Suami diam jika isteri membebel, isteri taat jika suami menegur, ini tanda kita hargai antara satu sama lain.

Kata-kata dan ucapan kita kepada seseorang adalah satu DOA. Kenapa anak degil? kenapa isteri degil? kenapa suami jadi pemarah? semak kata-kata kita.

Moga perkataan yang baik-baik sahaja keluar dari mulut kita setiap hari. Insyaallah.

Sumber : Encik Matt

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

1 Comment

  1. Maverick

    January 26, 2017 at 7:33 am

    Huuuh amat rare sekali…article yg kasihani kaum suami…mahupun lelaki…asyik-asyik media kita all the time momokan kaum wanita/isteri dgn suami/lelaki jahat itu ini…dan kaum wanita golongan teraniaya…serta kaum wanita sama level dengan kaum lelaki pada masakini..