Ini Petua Mudah Rawat Masalah Bentan Ketika Dalam Pantang

Trending

Ini Petua Mudah Rawat Masalah Bentan Ketika Dalam Pantang

Amalan berpantang selepas bersalin adalah perlu bagi memulihkan kembali tubuh badan si ibu. Banyak kebaikannya namun adakalanya si ibu terlanggar pantang lalu mendatangkan masalah bentan.

Advertisement

Bila terkena bentan, si ibu akan rasa sakit urat dan badan terasa sejuk. Pakailah baju sejuk berapa lapis atau selimut tebal macam mana pun tetap akan rasa sejuk menggigil.

Jadi, bagaimana mahu merawat masalah bentan ini? Perunding Jamu, Norliza Mohd Salleh, berkongsi petuanya dengan menggunakan bahan yang sedia ada di rumah.

Alkisah ramai yang mengadu terkena bentan ketika berada dalam pantang. Hari ini saya nak bagi tips untuk merawat masalah bentan.

Kita panggil sebagai Sushi Garlic. Bukan menggunakan beras pulut, nanti tak pasal-pasal bentan semakin menjadi-jadi. Gunakan beras nasi biasa sahaja.

Bahan-Bahan

– Nasi panas (lembik sikit)
– Beberapa ulas bawang putih

Caranya amatlah mudah.

Bakar bawang putih dulu. Jangan bakar sampai rentung, nanti pahit pula jadinya.

Selepas bakar, masukkan seulas bawang yang sudah dibakar dalam nasi dan dikepalkan.

Dah siap, boleh terus makan perlahan-lahan. Sebelum itu bacalah bismillah dulu dan selawat. InshaAllah bentan akan hilang serta berkurangan.

Bentan jangan dibuat main-main, merana jiwa dan raga. Kongsikanlah kepada wanita di luar sana mungkin ada yang sedang berpantang.

Kredit : Norliza Mohd Salleh

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

Comments are closed.