Ibu Bapa Sajat Bersumpah Anaknya Seorang Khunsa – JAKIM

Ibu Bapa Sajat Bersumpah Anaknya Seorang Khunsa – JAKIM

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akhirnya tampil membuat pendedahan mengenai isu identiti usahawan kosmetik, Nur Sajat Kamaruzzaman.

Sebelum ini, JAKIM membuat pendedahan proses pengesahan jantina Sajat mungkin mengambil masa lebih lama kerana terdapat pihak ketiga yang menghalang ujian perubatan dilakukan bagi mengesahkan jantinanya secara rasmi.

Advertisement

Sajat telah memberi reaksi bahawa dia telah memberitahu JAKIM jantinanya yang sebenar.

mStar Online melaporkan, Penolong Pengarah Kanan, Cawangan Sosial, Bahagian Pembangunan Keluarga Sosial dan Komuniti Jakim, Dr Mohd Izwan Md Yusof berkata,  JAKIMdimaklumkan bahawa identiti usahawan itu sebagai khunsa, iaitu seseorang yang mempunyai dua alat kelamin.

Ye betul, ibu bapa Sajat telah bersumpah bahawa Sajat adalah khunsa.

Bagaimanapun, pengesahan secara rasmi memerlukan ujian yang dibuat oleh pakar perubatan yang berautoriti.

Disebabkan itu, JAKIM meminta Sajat menjalankan ujian dengan pakar perubatan untuk memperjelaskan identitinya. Walaupun telah bersetuju, Sajat membatalkan ujian tersebut:

Sebenarnya, Jakim telah pun mengatur temujanji di antara pakar perubatan dengan pihak Sajat.

Namun di saat akhir Sajat tidak hadir atau membatalkan temujanji pemeriksaan pakar perubatan kerana didesak oleh pihak ketiga di pihak Sajat sendiri.

Nur Sajat yang pernah beberapa kali menyertai pertandingan ratu cantik transgender di Thailand itu bagaimanapun ketika dihubungi, enggan mendedahkan siapa ‘pihak ketiga’ yang dimaksudkan oleh JAKIM. – beautifulnara.com

 

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

60 Comments

  1. Anonymous

    February 16, 2018 at 3:58 pm

    Oku sjat ni

  2. Lalalalalala

    February 16, 2018 at 1:25 pm

    Kesian mak pak die x pasai2 kena kecam sbb perbuatan ank cenggini.. Tp ape dia kesah???Gong gong gong (versi jat)

  3. Sumandak

    February 16, 2018 at 12:42 pm

    Yang aku x faham kenapa masih mau up Kan si sajat Ni.. especially org2 melayu.. kata takut ditimpa bala bila org2 mcm sajat d biar berleluasa.. tapi korang jugak yang sorakkan dia Masa ajl.. Masa Kat mana2 function.. korang jugak yg termengah beli produk dia.. yang layan n respond to all his (her?)post n statement korang jugak.. at the same time yang minta phak berkuasa ambik tindakan..minta dia insaf.. mengaku fitrah..pun korang jugak wahai para melayu.. apa you korang mau sebenarnya Ni?

    Khunsa memang ciptaan Tuhan.. kalau dipilih jalan lelaki, jadi la lelaki yang budiman.. kalau dipilih jalan wanita, jadi la wanita yg bersopan.. bukan tayàng darah haid ( betul ka jugak darah tu?). Perempuan Ori pun nda buat jijik gitu la.. to Sajat.. x berdosa pun jdi khunsa.. Ada hikmahnya.. tapi jangan la tipu orang lain.. pasal ko orag lain jadi berdosa bila syak wasanvka Dan kutuk mengutuk.. siap ngan mak bapak n keluarga ko sekali kena.. semoga Tuhan tunjukkan jalan yang benar..

  4. Anonymous

    February 16, 2018 at 10:12 am

    Aku mintak betollah dia nie khunsa.takat mak pak tu biasala boleh kelentong.mcm mak mertua aku,anak putus tunang …sbb katanya tunang mati exsiden,sedangkan duk hidup lagi

  5. Ntah apa2

    February 16, 2018 at 10:06 am

    Mmg sah Sajat tu Jantan..dan Jakim tu yang “pon***”…

Loading...