February 15th, 2018

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akhirnya tampil membuat pendedahan mengenai isu identiti usahawan kosmetik, Nur Sajat Kamaruzzaman.

Sebelum ini, JAKIM membuat pendedahan proses pengesahan jantina Sajat mungkin mengambil masa lebih lama kerana terdapat pihak ketiga yang menghalang ujian perubatan dilakukan bagi mengesahkan jantinanya secara rasmi.

Sajat telah memberi reaksi bahawa dia telah memberitahu JAKIM jantinanya yang sebenar.

mStar Online melaporkan, Penolong Pengarah Kanan, Cawangan Sosial, Bahagian Pembangunan Keluarga Sosial dan Komuniti Jakim, Dr Mohd Izwan Md Yusof berkata,  JAKIMdimaklumkan bahawa identiti usahawan itu sebagai khunsa, iaitu seseorang yang mempunyai dua alat kelamin.

Ye betul, ibu bapa Sajat telah bersumpah bahawa Sajat adalah khunsa.

Bagaimanapun, pengesahan secara rasmi memerlukan ujian yang dibuat oleh pakar perubatan yang berautoriti.

Disebabkan itu, JAKIM meminta Sajat menjalankan ujian dengan pakar perubatan untuk memperjelaskan identitinya. Walaupun telah bersetuju, Sajat membatalkan ujian tersebut:

Sebenarnya, Jakim telah pun mengatur temujanji di antara pakar perubatan dengan pihak Sajat.

Namun di saat akhir Sajat tidak hadir atau membatalkan temujanji pemeriksaan pakar perubatan kerana didesak oleh pihak ketiga di pihak Sajat sendiri.

Nur Sajat yang pernah beberapa kali menyertai pertandingan ratu cantik transgender di Thailand itu bagaimanapun ketika dihubungi, enggan mendedahkan siapa ‘pihak ketiga’ yang dimaksudkan oleh JAKIM. – beautifulnara.com

 


60 responses to “Ibu Bapa Sajat Bersumpah Anaknya Seorang Khunsa – JAKIM”

  1. iamadoctor-- says:

    Kes khunsa ni mcm ni. Masa lahir mmg akan ada 2 alat kelamin. Selalunya doktor akan bgtau parents untuk buang alat kelamin yang tidak dominan. cth kalau dia ada rahim, mesti doktor akan cadangkan untuk kekalkan jantina ‘perempuan’ dan buang alat kelamin lelaki. iyelah, kalau dibuang alat wanita, alat lelaki tak boleh berfungsi pulak. kilang sperma pon tak ada. tak dapatlah jadi lelaki sejati. Mungkin dalam kes sajat ni, parents dia sama ada tak pernah buang mana2 satu alat kelamin sajat masa lahir dulu, so mendatangkan masalah sekarang. atau, parents sajat decide untuk kekalkan alat kelamin lelaki (jika itu dominan). obvious la kan dah suara pon lebih kpd lelaki. so parents dia x silap buat kputusan. tp mgkin sajat ni mbesar lebih tertarik dgn sifat prmpuan. tu yg jadi mcm sekarang.

  2. jasmin says:

    Kedudukan Golongan Khunsa Di Dalam Islam

    KHUNSA, berasal dari perkataan Arab yang bererti lembut.

    Menurut Kamus Dewan, pengertiannya ialah orang yang mempunyai dua alat kelamin.

    Golongan istimewa ini Allah ciptakan sebagai sebahagian bukti kekuasaan Allah. Mereka mempunyai ciri fizikal dan naluri istimewa sejak lahir.

    Dari segi fiqh Islam, golongan khunsa terbahagi kepada dua, khunsa musykil iaitu khunsa yang diragui dan khunsa ghair musykil atau khunsa yang tidak diragui.

    Khunsa musykil adalah khunsa yang tidak langsung dapat dipastikan jantinanya kerana mereka dilahirkan tanpa sebarang alat kelamin dan hanya punyai alat untuk membuang air kecil.

    Khunsa ghair musykil pula, dapat dipastikan keterampilan mereka sama ada menjurus kepada perempuan atau lelaki melalui tanda-tanda fizikal atau dipastikan jantina secara klinikal.

    Harus dari sudut hukum syarak bagi khunsa ghair musykil untuk berkahwin tetapi haram bagi khunsa musykil untuk berkahwin.

    Dalam bahasa Inggeris, khunsa disebut sebagai hermaphrodite. Jumhur ulama menetapkan mereka bersolat Jumaat pada saf ketiga iaitu selepas saf kanak-kanak lelaki dan di hadapan perempuan.

    Ini bukan diskriminasi tetapi peraturan dalam Islam. Islam menetapkan saf perempuan paling belakang bukan bermakna Islam mendiskriminasikan perempuan.

    Dalam solat, Imam yang paling hadapan paling bertanggungjawab dalam sah batalnya solat itu. Lelaki pula adalah golongan yang paling bertanggungjawab di hadapan Allah SWT nanti.

    Khunsa diletakkan di barisan ketiga melambangkan tanggujawab mereka yang ringan berbanding lelaki bukan khunsa.

    Islam menerima golongan khunsa musykil (mempunyai dua jantina), bagaimanapun menolak golongan yang mengamalkan gay dan lesbian yang jelas sekali haram di sisi agama.

    __________________________________________________________________

    Kaedah Menentukan Identiti Khunsa

    Oleh yang demikian, terdapat beberapa faktor lain selain daripada kelainan fizikal alat kelamin seperti kromosom dan gonad (testis dan ovari) yang turut boleh digunakan untuk mengklasifikasikan seseorang itu sebagai khunsa.

    Para fuqaha turut mengambil kira beberapa faktor selain perbezaan fizikal alat kelamin dalam menentukan identiti khunsa. Antaranya ialah faktor pertumbuhan bulu yang lebat pada tubuh badan, misai, janggut, suara yang lebih keras, dan seumpamanya, maka para fuqaha lebih kuat menyatakan dia adalah seorang lelaki. Jika sebaliknya, maka dia diklasifikasikan sebagai seorang perempuan.

    Demikian juga para fuqaha menyatakan beberapa cara lain untuk mengenalpasti jantina khunsa. Di antaranya ialah kecenderungan perasaan kepada jantina berlainan. Sekiranya seorang khunsa itu kecenderungan perasaannya kepada seorang lelaki maka dia adalah perempuan dan jika kecenderungannya kepada perempuan maka dia adalah lelaki.

    Perlu juga dijelaskan bahawa khunsa yang dimaksudkan di sini adalah khunsa musykil. Kata Al-Imam Al-Suyuthi Rahimahullah : Ketika digunakan perkataan khunsa di dalam feqah maka yang dimaksudkan dengannya adalah khunsa musykil. Rujuk Al-Asybaah wal Nazhair, Al-Suyuthi (1/202).

    Imam Al-Nawawi Rahimahullah berkata: Khunsa itu ada dua jenis: Ada yang mempunyai faraj orang perempuan dan juga zakar orang lelaki. Manakala terdapat juga khunsa yang tidak memiliki satupun daripada keduanya (sama ada faraj atau zakar). Akan tetapi dia memiliki lubang yang keluar daripadanya sesuatu. Bagi golongan yang pertama (yang memiliki zakar dan juga faraj), terdapat beberapa tanda-tandanya:

    Pertama: Air kencing.

    Sekiranya dia kencing melalui saluran zakar lelaki sahaja, maka dia adalah lelaki. Manakala jika dia kencing melalu faraj, maka dia adalah perempuan. Namun jika dia kencing melalui kedua-duanya, maka diambil kira saluran manakah yang dahulu ia keluar.

    Kedua dan Ketiga: Keluar mani dan darah haid.

    Sekiranya keluar air mani dan darah haid pada waktunya, maka jika air mani tersebut keluar melalui zakar maka dia adalah lelaki. Sekiranya air mani keluar melalui faraj ataupun keluar darah haid, maka dia adalah perempuan. Dengan syarat ia keluar secara berulangkali bagi menguatkan lagi sangkaan akan perkara tersebut.

    Keempat: Kelahiran anak.

    Wiladah ataupun proses melahirkan anak membawa bukti yang pasti akan sifat keperempuanannya. Bahkan ia mendahului kesemua tanda-tanda lain yang bercanggah dengannya.

    Kelima: Tidak datang haid pada waktunya.

    Ini merupakan tanda kelelakian bagi khunsa tersebut. Ia juga boleh menjadi tanda penentuan ketika seorang khunsa tersebut sama dari sudut keluar air kencing. Maka keluar haid pada waktunya atau tidak menjadi pemberat ke arah jantinanya.

    Keenam: Kecenderungan

    Sekiranya seorang khunsa itu cenderung perasaannya kepada orang perempuan maka dia adalah lelaki. Begitu juga jika dia cenderung kepada lelaki maka dia adalah perempuan. Namun, tanda ini digunakan apabila sudah tidak mampu mencari tanda-tanda yang lain.

    Ketujuh: Munculnya keberanian, bersabar dalam melawan musuh, serta sifat-sifat kekuatan. Maka ini menunjukkan akan kelelakiannya.

    Kelapan: Tumbuhnya janggut, atau timbulnya buah dada, serta keluarnya susu badan.

    Manakala bagi golongan yang kedua (tidak memiliki zakar ataupun faraj), maka tanda-tandanya tidak dapat ditentukan melainkan dengan melihat kepada kecenderungannya.

  3. miss_oppppssssss says:

    Kalau betul khunsa, ok fine….. (tak nak sentuh soal pengakuan dia lelaki dlm video klip lama dulu)…

    TAPIIIII, tolong perangai tuh elok skit…. Nak jadik, pompuan, perangai tuh biarlah mcm pompuan… Sbb pompuan yang asli ni xda la gedik loncat sana sini, pakai kemban and upload kat IG, “fuh fuh sambil tunjuk isyarat ‘p*p*t pompuan” segala…..

Loading...