February 27th, 2018

Malam tadi, jutawan dan pelakon Neelofa Mohd Noor telah melancarkan koleksi tudung BeLofa di sebuah kelab malam dengan agen-agen jenama tudungnya. Pemilihan kelab itu sebagai lokasi bagaimanapun dipertikaikan ramai pihak.

Seorang pensyarah di Fakulti Ubatan dan Sains Kesihatan sebuah universiti tempatan, Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar telah menulis mengenai kontroversi tersebut.

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.


–Pelancaran Hijab Neelofa di Kelab Malam The Zouk–

Terasa amat sedih dan terkilan dengan perkembangan terbaru ini.

Betapa jauhnya wanita Muslim kini dari prinsip dan falsafah sebenar kita memakai hijab. Hijab adalah identiti yang berkembar rapat dengan TAQWA , identiti kita sebagai wanita Muslim, yang sepatutnya menjauhi tempat – tempat maksiat, seperti kelab malam, apatah lagi The Zouk yang pernah mengundang berbagai kontroversi kerana penangkapan artis Muslim yang minum arak, dan pertandingan ratu cantik melibatkan peserta Islam suatu masa dahulu.

Adakah difikirkan pelancaran hijab itu, boleh mengIslamkan entiti kelab malam seperti The Zouk

atau

sebenarnya normalisasi yang sedang berjalan bahawa wanita Muslim yang bertudung juga sudah bebas boleh mengunjungi kelab malam?

Alasan yang diberikan adalah tema dan kos penajaaan yang murah? Bukankah terlalu banyak tempat lain yang boleh dipilih yang lebih sederhana kosnya? Yang lebih mulia?

Betul, jangan difikirkan kata – kata orang, namun mohon Neelofa rujuklah semula Ayat-Ayat Al-QuranNya berkenaan hijab dan menghayati semula pesanan Allah SWT. Semoga Allah SWT melindungi kita dari fitnah akhir zaman ini.

Hendaknya menutup seluruh tubuh dan tidak menampakkan anggota tubuh sedikit pun, selain yang dikecualikan karena Allah berfirman, “Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dada mereka dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang biasa nampak.” (An-Nuur: 31)

Allah Subhannahu wa Ta’ala,“Wahai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, “Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka”. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang.” (Al Ahzab :59).

Wahai istri-istri Nabi! Kamu tidak seperti perempuan-perempuan yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk (melemah lembutkan suara) dalam berbicara sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik.” (QS.Al-Ahzab : 32)

Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan (bertingkah laku) seperti orang-orang jahiliah dahulu. (QS.Al-Ahzab : 33)Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (istri-istri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. (Cara) yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. (QS. Al-Ahzab : 53)

Tulisan Dr Rafidah telah menjadi viral di Facebook dengan lebih 12,000 perkongsian setakat ini.

Ada kalanya kita merasakan kita betul, tapi tak salah juga jika kita menerima pandangan orang lain, apatah lagi perkara ini melibatkan sensitiviti agama. Walaupun memberitahu tidak peduli dengan kecaman Netizen, sekurang-kurangnya pendapat mereka yang arif mengenai agama juga, perlu diambil kira.

Terpulang pada Neelofa bagaimana untuk menangani PR stunt yang boleh dikatakan backfired ini. – beautifulnara.com


207 responses to ““Hijab Berkait Dengan Taqwa Untuk Menjauhi Tempat Maksiat Seperti Kelab Malam””

  1. loversvshaters says:

    Beringatlah cik neelofa…..semua nikmat (kaya, cantik, pandai, dikenali, jwtn tggi) yg Allah beri pd kamu tu bersifat sementara…Allah akan tarik segala nikmat yg kamu dah capai dalam sekelip mata shj.

  2. LittleMissKhan says:

    Mcm hanat perangai hijabster2 skrg…lets free hair, bitches!!!

  3. Anonymous says:

    Hijab tu bukan sekadar serkup kepala je..luas pengertian hijab ni. Tak salah yg menegur.memang kita di minta menasihati sesama muslim.

  4. Anonymous says:

    Sebagai muslim kita wajib tegur..berdosa kalau duk diam tapi lofa menggila dlm zouk bawa imej tudung…jatuh maruah islam,ini bukan konsep pakai tudung dlm islam..bukan setakat bungkus kepala..

    Serius..pakat2 kena adu kat jakim..ape hal ni. Waa yg pakai tudung panas hati wehh tgok neelofa gedik ni..

  5. Anonymous says:

    Tudung dia sekarang pun alamak aiii. Sama la mcm si yuna tu. makin lama makin nampak rambut…rimas aku tgk. Tapi nak kata camna lagi fans diorg semua nmpk benda ni bukan isu serius. Idola mcm suci 100% ?

Loading...