Henti Guna Minyak Lain Selain Minyak Sawit Untuk Menggoreng, Mengapa? Ini Sebabnya..

Trending

Henti Guna Minyak Lain Selain Minyak Sawit Untuk Menggoreng, Mengapa? Ini Sebabnya..

Pasti ramai berfikir bahawa untuk menghasilkan makanan bergoreng yang lebih sihat, kita mesti gunakan minyak jagung atau pun bunga matahari.

Advertisement

Namun rupanya tanggapan itu salah sama sekali selepas dibuktikan oleh Professor Martin Grootveld iaitu seorang pensyarah Bioanalytical Kimia dan Patologi Kimia, di Universiti, De Montfort University.

Perkara ini juga dikupas dalam rancangan Trust Me, I’m a Doctor oleh doktor-doktor yang terlibat di portal BBC.

Banyak syarikat claim gunakan minyak yang lebih tinggi dengan polyunsaturated fats (PUFA) atau monounsaturated fats (MUFA) adalah lebih sihat. Contoh minyak tinggi PUFA adalah minyak jagung dan bunga matahari. Manakala contoh minyak yang tinggi MUFA adalah minyak zaitun dan rapeseed (canola).

Namun, minyak jagung dan bunga matahari tidak sesuai digunakan untuk menggoreng kerana ketidakstabilan komposisi kimia akan menghasilkan ‘aldehydes’ daripada minyak tu sendiri.

Kalau di Malaysia tak mustahil ada yang salah faham bahawa menggoreng dengan minyak tinggi PUFA ini lebih sihat berbanding guna minyak masak biasa (since kita guna minyak mostly utk menggoreng) padahal itu SALAH sama sekali!

Kompaun ‘aldehydes’ difahamkan bersifat ‘carcinogenic’ iaitu menyebabkan kanser dan selain itu meningkatkan risiko penyakit jantung sekiranya diambil terlalu banyak.

Oleh itu, adalah disarankan untuk menggunakan minyak yang bersifat ‘saturated fat’ (SFA) seperti mentega atau minyak kelapa sawit yang lebih tinggi SFA untuk menggoreng makanan (deep fry, pan fry atau stir fry).

“Bunga matahari dan minyak jagung adalah amat baik selagi anda tidak dedahkan mereka kepada haba yang tinggi, seperti   menggoreng atau memasak. Ia adalah satu fakta kimia mudah dimana yang dianggap sihat untuk kita ditukar  menjadi sesuatu yang sangat tidak sihat pada suhu menggoreng biasa. ”  – Profesor Grootveld.

Rujukan:

De Montfort University Leicester (DMU).
US National Library of Medicine, National Institutes of Health


Komposisi beberapa jenis minyak masak(warna untuk tahap kestabilan apabila memasak

Cadangan:

Untuk deep fry: Minyak kelapa sawit
Untuk pan fry/sautee: Minyak zaitun, canola, mentega

Walau apa pun, cuba lah kurang kan makanan yang bergoreng. Inilah masa yang sesuai untuk berubah dikala minyak masak naik harga ni.

Sumber : Diet Graphix

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

Comments are closed.