Harga Motosikal Mungkin Naik Tahun Depan, Jika Ringgit Malaysia Terus Jatuh

Trending

Harga Motosikal Mungkin Naik Tahun Depan, Jika Ringgit Malaysia Terus Jatuh

Jika kadar nilai mata wang ringgit Malaysia terus jatuh, ia pasti akan mempengaruhi harga motosikal dijual di mana harganya akan lebih mahal tahun depan, lapor Sinar Harian.

Advertisement

Timbalan Presiden Persatuan Pengedar Motosikal dan Skuter Malaysia (MMSDA), Datuk Tan Tien Chai berkata, ia memandangkan sistem pengankutan awam di negara ini amsih belum sempurna.

Jadi penggunaan motosikal tetap dianggap sebagai kenderaan penitng lebih-lebih lagi kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

“Motosikal adalah pengangkutan yang amat penting di negara kita. Oleh itu harga yang dijual mestilah berpatutan bersesuaian dengan kemampuan golongan yang memerlukan.

“Bagaimana pun, jualan motosikal bukan sahaja dikenakan GST sebanyak enam peratus, malahan turut dikenakan cukai eksais sebanyak 20 peratus.

“Harga motosikal terpaksa dinaikkan mengikut nilai Ringgit Malaysia dalam pasaran.

“Persatuan kami sekali lagi berharap kerajaan dapat memandang serius isu ini agar dapat mengkaji menurunkan cukai eksais ini bagi meringankan beban pengguna yang pendapatan rendah dan sederhana,” katanya seperti dilapor Nanyang Siang Pau.

Menurutnya, sejak GST dilaksanakan pada tahun lalu, jualan motosikal di seluruh negara terjejas dan menyebabkan ramai penjual motosikal rasa bimbang dan tertekan.

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

Comments are closed.