(FOTO) Tujuh Ekor Anjing Liar Ditemui Mati Akibat Diracun

Trending

(FOTO) Tujuh Ekor Anjing Liar Ditemui Mati Akibat Diracun

Penduduk di Taman Medan Petaling Jaya, Selangor menemukan bangkai tujuh ekor anjing mati bergelimpangan dalam keadaan mulut berbuih yang dipercayai akibat diracun oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Menerusi perkongsian Persatuan Haiwan Malaysia di Facebook, kesemua anjing yang mati itu merupakan anjing yang sering datang ke tempat ianya meminta makanan. Namun, sikap tidak berperikemanusiaan individu dimana makanan yang diberikan kepada anjing-anjing tersebut diletakkan racun.

Advertisement

Masyarakat sedar ada segilintir pihak yang tidak selesa dengan kehadiran anjing liar namun tindakan mereka seperti ini sangatlah tidak wajar dilakukan.

Penduduk perlu melibatkan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk membuat tindakan sekiranya anjing-anjing liar menganggu ketenteraman penduduk.

Advertisement

Hal ini demikian kerana pihak PBT akan memberi ruang kepada mana-mana individu yang ingin membela anjing-anjing liar ini dan sekiranya tidak dituntut barulah pihak PBT sendiri yang akan melupuskannya.

Rakaman CCTV individu yang meracun anjing-anjing di perumahan masih ditunggu dan ia bakal ditayangkan bagi tujuan untuk pengajaran orang ramai. Jika bukti sudah ada, pelaku bakal dikenakan tindakan undang-undang haiwan sedia ada kerana sengaja membunuh dan mendatangkan sengsara kepada haiwan liar.

Sumber 

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...