Written by Bella | November 1st, 2019

Bukan mudah bergelar selebriti, semua benda yang dilakukan pasti akan mendapat perhatian ramai. Hati kena kental agar tidak mudah goyah dengan kecaman dan kritikan.

nabila huda husky

Baru-baru ini foto Nabila Huda bersama seekor serigala baka Husky ketika bercuti di New Zealand mendapat perhatian ramai. Meskipun sudah memberikan penjelasan awal dia telah samak, ia masih mengundang kontroversi.

nabila huda husky

Isu tersebut turut mendapat perhatian pendakwah bebas, PU Syed yang menegur tindakan pelakon itu dan menegaskan agar masyarakat beragama Islam tidak terikut dengan aski sedemikian.

“Jangan tiru aksi Nabila Huda, boleh

undang fitnah”

nabila huda huskypu syed tegur nabila hudaMeskipun Nabila sudah memaklumkan dia telah pun samak, namun, tiada bukti menunjukkan dia berbuat demikian. Bukan itu sahaja, tindakan memuat naik foto bersama anjing boleh menimbulkan fitnah buat agama Islam itu sendiri.

Hukum menyentuh anjing

nabila huda

“Kalau pun mazhab lain, tak payah up

gambar sebegitu”

pu syed nabila huda

Nabila bukanlah seorang yang mudah melatah dan tidak kisah dengan kecaman netizen. Apa-apa pun, harapnya teguran PU Syed ini dapat diterima dengan hati yang terbuka.

19 responses to Foto Pegang Husky : PU Syed “Tarbiyah” Nabila Huda

  1. Anonymous says:

    Bab ni i setuju. Mmg ada cara penyucian tp bila kita x sengaja / darurat (cth jika kita nak tlg anjing tu dlm kemalangan/ kesakitan etc yg membuatkan kita TERpaksa pegang) . bukan sukasuki pegang nak berfoto bagai. moga semua lebih memahami. after all, setiap hari adalah proses pembelajaran k.

  2. Anonymous says:

    Bella ni tak boleh beza serigala dgn anjing ke?

  3. Pubkmak says:

    Dalam agama ada provision untuk pegang dan samak. So wtf is your problem? PU ni menyusahkan agama je, only pikir benda remeh temehbje. No brain on crtical issues

  4. Lala says:

    ridiculous!!

  5. Damai says:

    itu kalau mmg harus pegang seperti menolong anjing itu dalam kesakitan, perkerjaan seperti polis atau bahagian vet, ini mmg sengaja untuk suka2, kau rasa apa, PU cuma nak kita lebih berhati2, dia tu public figure, so jagalah tertib tu

  6. Anonymous says:

    PU ni kebanyakkan sibuk komen pasal retis sebab nak naik nama je. Dulu Pu Abu tu tinggal bini sekor PU pon tak muncul nak komen. Kalau retis buat salah berduyun2 komen. Sampah je sesetengah PU kat Malaysia ni

  7. Anonymous says:

    Dunia semakin hampir kiamat, tanda2 kiamat, org yg soleh dan benar dihina, dicaci, disisihkan, diumpat, diketepikan sebaliknya org yg melakukan kesalahan dipuji, dijunjung… Ingt seblom terlewat, pintu taubat sentiasa trbuka selagi nyawa belum tiba dikhalkum..

  8. gajahterbang says:

    so, if abil bermazhab lain pn, abil x boleh praktis mahzab die ke? kalau mazhab lain blh pegang anjing, let them be la kenapa nk timbul fitnah pulak?? muslim malaysia shud be lebih terbuka menerima perbezaan mazhab lain bukan asyik nk condemn. banyakkan membaca plssss ?

  9. Anonymous says:

    Yes…baca alquran dan faham maksud. Baca kitab2 dan rujuk pada pakar. Jgn pemikiran terbuka sampai masuk liang lahad. Org skrg nk ambil mudah..nk senang..nk.openmi ded…boleh tapi hukum tetap hukum kecuali awak free thinker.

  10. NANA says:

    PEGANG TANPA SBB MMG LA JATUH HUKUM HARAM. LG SELFIE BEGITU. KAU NI PEGI BLAJA AGAMA. JGN JAHIL SGT.

  11. Anonymous says:

    lor…vet itu kan emang kerjanya dong. sempit bangat pikirannya.

  12. Anonymous says:

    SEMUA KENA TIPU..ITU ANJING DLAM APPS..PANDAI2 KITA EDITLAH…HAHA BODOH SEMUA..AKU PUN ADA APPS TU..PADAN MULA NETIZEN KENA TIPU..TULAH KEPO SGT…HAHAHA BANGANG!!!!

  13. meetomato says:

    susah betul tinggal di malaysia skrg. ustaz2 ustazah2 suka betul kecam wanita melayu yang sikit2 buat benda terlarang. ni la sebabnya di kalangan komuniti melayu, wanita melayu selalu ditindas.

    yg lelaki yg merokok, tgk porn, kawen dgn underage, POLIGAMI tak mengikut ajaran islam, tak bagi nafkah dgn anak2, yg main basikal lajak, penjawat awam esp lelaki yg suka minum pkl 10am la, 3pm la, para PU ni tak pulak kecam.dasar double standard!

    kalau melayu begini, mmg malaysia akan kena tinggal dr segi economy..mmg vietnam, thailand & indonesia will overtake msia soon…good luck la meleis!

  14. Anonymous says:

    Tidak perlu peduli retis2 sekarang. Tak minat boikot je. Ini muslihat mereka untuk dapat duit segera. Nak saman2 konon mereka difitnah.terhina supaya mereka dpt duit dan berita supaya tidak dilupakan. Mereka sanggup buat apa sahaja untuk kemasyuran dan duit, telanjang, rampas laki orang, jadi anak ayam anak ikan. Pegang benda2 haram mcm nabilah ini padahal bapanya bukan main menunjuk jutawan yg budiman menolong bekas rakan hingga meninggal buka sekolah tahfiz .
    Laki kuat mencari duit tapi dayus.
    Retis murahan lepas tu ckp kena kemurungan,anxiety,depression dan semua masalah sebab netizen konon

  15. Anonymous says:

    dia ada tegur la bahenol ! kau tu duk dlm gua mana la tau ! biaq pi la PU ad tegur nasib ad yg tegur lagi.. nk tunggu hg tegur mmg tak la ..dasar bahenol betol !

  16. Anonymous says:

    SokonG

  17. Anonymous says:

    Kau dengan komen kau boleh pergi jahanam.

  18. Anonymous says:

    firstly, Musnad is a kompilasi of hadits yang dikumpul. sahih nya datang dari Alquran bukan hadis dari Musnad. Jangan Bida’ah kan Islam dan Rasulullah dalam hadis yang direka. Abu Hurairah sahabat Nabi SAW paling rapat. Musnad ini tegas kan bahawa buruk nya tingkah nabi kita terhadap haiwan.

    “Seorang perempuan masuk neraka gara-gara seekor kucing, dia mengikat kucing tersebut, lalu tidak memberi makan dan tidak pula membiarkannya memakan serangga tanah,” sabda Nabi Muhammad

    Nabi Muhammad adalah orang yang sangat halus, lembut, dan penuh kasih sayang kepada semuanya. Bukan hanya kepada manusia saja, tetapi juga kepada seluruh makhluk Allah di muka bumi ini -termasuk kepada binatang. Beliau termasuk orang yang sangat menyayangi binatang. Tidak rela dan akan langsung menegur manakala ada orang yang mempermainkan dan menyakiti salah satu makhluk ciptaan Allah itu.

    Sifat kasih sayang Nabi Muhammad sudah ditegaskan Allah di dalam QS at-Taubah ayat 128. Di situ disebutkan bahwa Nabi Muhammad adalah seorang nabi yang penyantun dan penyayang. Juga dalam QS al-Anbiya ayat 107:

    “Dan Kami tidak mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi seluruh alam.” Di sini jelas bahwa Nabi Muhammad adalah rahmat bagi seluruh alam, bukan manusia saja.

    Banyak riwayat yang menceritakan tentang sikap kasih sayang Nabi Muhammad pada binatang. Diantaranya beliau memberi makan hewan-hewan piaraannya sendiri. Kisah lain yang paling terkenal adalah, Nabi memotong kain bajunya saat kucingnya tidur di atasnya. Agar kucingnya tidak terbangun. Nabi tidak segan-segan menegur sahabatnya yang menyakiti dan tidak memberi makan hewan peliharannya.

    Menariknya, kasih sayang Nabi Muhammad pada binatang tidak diskriminatif. Tidak hanya tertuju pada hewan yang boleh dan halal di makan saja, namun beliau juga mencurahkan kasih sayangnya pada hewan yang tidak boleh dimakan. Juga pada binatang yang diharamkan sekalipun seperti anjing.

    Dalam kitab al-Maghazi karya al-Waqidi, seperti dikutip dari buku Akhlak Rasul Menurut Al-Bukhari dan Muslim (Abdul Mun’im al-Hasyimi, 2018), Nabi Muhammad pernah ‘menyelamatkan’ seekor anjing yang sedang menyusui anak-anaknya. Ceritanya, ketika itu Nabi Muhammad dan pasukan umat Islam sedang dalam perjalanan dari Madinah menuju Makkah saat ingin membebaskan kota itu. Di tengah perjalanan, Nabi Muhammad melihat ada seekor anjing betina sedang menggonggong dan menyusui anak-anaknya.

    Seketika itu, beliau memerintahkan salah seorang sahabatnya untuk berdiri di dekat anjing tersebut. Tujuannya adalah agar para tentara umat Islam tidak mengganggu anjing yang sedang menyusui tersebut. Juga agar anjing tersebut tidak menggigit para tentara. Sehingga masing-masing tentara dan anjing bisa terus melanjutkan aktivitasnya, tanpa saling mengganggu satu sama lain.

    Begitulah sikap kasih sayang Nabi Muhammad kepada seekor anjing. Masih menurut keterangan kitab tersebut, kalau seandainya Nabi Muhammad tidak memiliki sifat belas kasihan yang luar biasa pada hewan, maka beliau tidak akan memiliki perhatian seperti itu. Yakni mengupayakan agar para tentaranya tidak sampai mengusik seekor anjing betina yang sedang menyusui.

    Dari kisah tersebut, bisa diambil pelajaran bahwa kasih sayang Nabi Muhammad pada hewan tidak hanya sebatas ucapan saja, tetapi juga sudah menjadi perbuatan atau akhlak. Karena bagaimanapun, sekali lagi, sebagaimana manusia binatang juga adalah makhluk ciptaan Allah yang perlu diberikan kasih sayang dan perlakuan yang baik.

    “Barang siapa tidak mengasihi, dia tidak akan dikasihi,” demikian kata Nabi Muhammad saw. dalam sebuah hadits riwayat al-Bukhari. (MR)

    Please lah. Allah maha pengasih dan penyayang. Tidak ada ertinya gelaran 99 nama Allah kalau di ciptakan Anjing untuk di hina dan dipandang rendah. Malah anjing itu dicipta untuk kita perlihatkan manusia – pencetus umah mana, yang tidak ada ciri dan sifat kasih terhadap haiwan ciptaan Allah SWT. Baru macam ni dah macam2 anjing kena fitnah.

    haaaaaa kenapa babi haram??? cuba cerita? so Babi tu diciptakan Allah hanya untuk dihina?? Zalim nya Allah. 99 nama Allah boleh dipunahkan kalau macam tu!! Please lah…macamana jadi pencetus umah kalau sifat – pertama mengaibkan kan lain.

    balik pada akidah, balik pada hadis dan AlQuran. Jangan perlekehkan sifat Nabi yang tidak bakal buruk sangka terhadap ciptanan kekasih Nya.

    Semoga kita diberikan hidayah!!!

  19. bawang bombay says:

    Biar kena tinggal kat dunia… asalkan tak tercicir kat akhirat…

Tinggalkan Komen Anda Di Sini