Written by Bella | June 20th, 2015

Menjelang Syawal pasti kita akan disajikan dengan pelbagai iklan dengan konsep yang berbeza. Ada yang mampu mencuit hati kita dan ada yang mampu menyentuh hati kita dengan jalan cerita agak sedih sehingga terpahat di memori kita selamanya.

Salah satu karya iklan Aidilfitri yang masih berada di dalam hati Bella sendiri adalah iklan dimana seorang anak tidak mahu menjaga ayahnya yang sakit dan menantu yang sering mempersendakan mertuanya bertajuk Aku Ingin Pulang. Ingat tak ungkapan ini “nanti bila kakak besar abah dengan mak duduk sini, kakak dengan adik duduk rumah. Abah jangan lupa pakai lampin tau.”

Bercakap tentang filem pendek sempena Aidilfitri, satu karya terbaharu bertajuk Kad Raya Syafiqa kini menjadi viral.

Iklan terbitan PTS Media Group yang dibintangi aktres cilik berbakat besar adik Puteri Balqis ini cukup menyentuh hati ramai yang menontonnya.

Diarahkan oleh Khairul Azwan, ia mengisahkan seorang murid bernama Syafiqa dan cikgunya yang bernama Hayati. Satu hari Syafiqa terdengar perbualan cikgu Hayati bersama ibunya yang memberitahu dia tidak dapat pulang beraya kerana sibuk dengan kerja. Tanpa pengetahuan sesiapa, Syafiqa rupanya mengidap penyakit barah otak dan meninggal dunia. Sebelum meninggal, Syafiqa ada membuat sekeping kad raya khas untuk cikgu Hayati.

Ingin tahu kisah penuh Syafiqa? Mari tonton video dibawah:
Sumber : PTS MEDIA GROUP

59 responses to Filem Pendek Kad Raya Syafiqa Lakonan Puteri Balqis Boleh Buat Anda Menitis Air Mata

  1. Semoga lebih banyak filem seperti ini di dalam industri hiburan malaysia.

    0

    0
  2. budakbrunei says:

    Ya Allah…. terharunya tgk ceta singkat ni. Walaupun singkat tpi bemakna.. menyentuh jiwa.. membuka mata.. bkn mata pejam celik.. tapi mata hati.. semoga sukses selalu.. selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak.

    0

    0
  3. Tiara says:

    Sedihnya filem pendek tu . C. hayati tu guna bhs srwak ke?? Gud luck puteri balqis

    0

    0
  4. Anonymous says:

    Hampir terkeluar air mata

    0

    0
  5. Tiara says:

    Hampir terkeluar air mata

    0

    0
  6. mami mamu says:

    Minah jambu..pasukan tgganu kena denda laaaa…sebab tak kawal penonton. They have to play without supporters.

    0

    0
  7. konpius says:

    Someone tlg explen. Ak xphm, kn kad tu syafiqa tulis. Knape dye tulis anakku hayati? Hayati kn cg dye? Ke ak yg slh tgk n dgr?

    0

    0
    • ???? says:

      Syafiqa tu buatkan kad raya on behalf ibu n ayah kpd ckgu hayati
      Moral of the story: ibu bapa tu penting dlm khidupan kita

      0

      0
  8. nyonya mansor says:

    Bukan semua pelakon mampu buat org menangis…puteri balqis lakonan dia ikhlas tu yg buat makan dalam

    0

    0
  9. CC says:

    Tahniah kerana membuat aku meraung balqis… Uwaaaaaa….

    0

    0
  10. debah says:

    sob! sob! sob!

    0

    0
  11. Belajar 3 tahun di USA, tak pernah pulang beraya. Masa mengacau kuah satay, raya tahun pertama di perantauan, membelakang kakak, airmata tak mahu berhenti. Last2 aq kantoi jga. Sekarang, anak bungsu belajar di Melbourne. Lpas exam ada dua bulan cuti….Cepat2 suruh book tiket pulang berpuasa dan beraya walaupon baru pulang ke Melbourne bulan Februari utk cuti sebulan ari tu. Tak nak dia beraya tahun kedua di sana tanpa lemang, rendang dan biskut2 kegemarannya.

    0

    0
    • Anonymous says:

      encik/cik/puan ni cakap ada anak bongsu belajar kat Melbourne which is maybe around 19 tahun ke atas la kan.

      Tapi bila eja aku jadi ‘aq’. selalunya ejaan ni untuk budak-budak baru nak up je. orang yang ada anak dah besar tak eja macamni.

      0

      0
      • lesbian says:

        Ni makcik-makcik baru nk up..hahaha

        0

        0
      • ema says:

        huhu…ade je orang yang dah berumur ejaan macam budak kecik…tapi tak banyak la…ade yang aku kenal pkataan ‘tak’ jadi ‘ta’..padahal umur dah boleh jadi suami orang…

        0

        0
  12. Sayakomenje says:

    Hm walaupun ada pengajaran tapi rasanya sangat cliche. Mati sebab barah otak, budak miskin tak mampu beli kaler pensil, scene pagi-pagi cakap “selamat pagi cikgu”. Rasa macam dah overdone. Pendapat ikhlas, tapi mesti ramai yang tak setuju.

    (Tgh2 tgk boleh terfikir bila la nak abis)

    0

    0
    • Anonymous says:

      Aku setuju jew. Tu la, pk jgk bile nk menangis ni.
      Perlu ke aku nk nangis buat2? Huhu. Okbai !

      0

      0
  13. Kah says:

    Biasa je. Tak sedih pun.

    0

    0
  14. munah says:

    Cikgu hayati guna telefon sekolah untuk tujuan peribadi…tak amanah
    syafika tak reti ucap terima kasih selepas dapat hadiah..tak patut
    Ikat pensel kaler mcm tu..selalu aku buat, kawan2 aku banyak buat mcm tu…lagi senanng nak bawak dewan masa xm….
    budak tu dah meninggal seminggu…bapak dia tak bagtahu sekolah? Kawan2 pu tak tahu? Pelik….aku budak india yang pergi USA untuk bedah ..mati kat sana , kami boleh tau esoknya, pengetua bagtau…..
    pendek kata….tak dak sapa boleh gangi yasmin ahmad

    0

    0
  15. sepanjang umur aku 37 tahun ni..tak tahu la pulak CIKGU TAK DAPAT CUTI RAYA….HU..HU..(tak kan mengajor sorang2 dlm kelas)…klu jururawat ke..polis ke..askar ke..logik la jugak…sapa setuju angkat tangan.. nak buat iklan pun kena la kaji lebih mendalam bro…simpan air mata salam mak ayah nanti raya lagi bagus….

    0

    0
  16. sepanjang aku hidup 37 tahun ni…tak tahu pulak CIKGU TAK DAPAT CUTI RAYA….HU..HU..(ngajor sorang2 dlm kelas la tu)..lain la klu kerja jururawat ke …polis ke..askar ke…tak logik langsung…baik simpan air mata salam dgn mak babak nanti raya…sapa setuju angkat tangan…

    0

    0
  17. anon says:

    Ini adalah adaptasi cerpen tulisan tuan Bahruddin Bekri. Cepen Aidilfitri dan kita dari buku “Padanya Ada Cinta”

    0

    0
  18. chipsmore says:

    Mcm xlogik plak..dh seminggu meninggal..pihak sekolah still xtau…huhu..anywy..good effort..tp xleh lwn lgi iklan arwah yasmin ahmad…superbbb n menosokqalbu

    0

    0
  19. LittleApple says:

    At first rasa macam hambar je. Mesag macam tak sampai. Last2 menangis juga. Bukan sebab apa, bila terfikir ibu bapa kita, sebak rasa di dada. Cepat je mak aku potong bawang harini. Belum nak buka puasa lagi ni. hmmm. apa2pun kipidap.

    0

    0
  20. Makmal says:

    Filem yang baik, adaptasi dari buku yang juga baik. 8/10 untuk penulis asal buku Padanya Ada Cinta.

    Bukunya masih terjual di bookcafe: https://goo.gl/2UBZd9

    0

    0