Fenomena Supermoon Bakal Berlaku Malam 6 Mei 2012

Trending

Fenomena Supermoon Bakal Berlaku Malam 6 Mei 2012

Supermoon ialah istilah bulan purnama yang besar dan lebih terang dari bulan purnama yang biasa. Para ahli astronomi menyatakan malam 6 Mei 2012 ini Supermoon akan muncul semula di mana fenomena ini terjadi kali terakhir pada 19 Mac 2011.

Menurut perkiraan ahli astronomi ketika itu bulan hanya berada 336.955 kilometer dari planet bumi. Supermoon pada 6 Mei ini akan lebih indah dan istimewa kerana sedang berada di titik paling dekat dengan Bumi iaitu 336.955 kilometer.

Advertisement

Menurut perkiraan Space.com. pada 6 Mei 2012 nanti bulan akan tampak 16 peratus lebih terang. Namun pada 28 November nanti, bulan akan berada pada titik terjauh dari Bumi. Para ahli astronomi mengingatkan yang tidak ada potensi bahaya yang akan ditimbulkan oleh Supermoon 6 Mei nanti. Tidak akan ada arus pasang dan surut yang ekstrim mahupun gempa bumi.

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

7 Comments

  1. manisluarcantik

    May 5, 2012 at 8:54 pm

    fuhhyoooo..

  2. Pingback: Fenomena Supermoon 6 Mei 2012