Dr Redza Kongsi Cara Untuk Didik Anak Usia 2 Tahun Berdikari

Trending

Dr Redza Kongsi Cara Untuk Didik Anak Usia 2 Tahun Berdikari

Selama pandemik Covid-19 melanda Malaysia, tidak dapat dinafikan ibu bapa sudah ada banyak masa untuk bersama anak-anak di rumah. Disebabkan itu Ohmedia tertarik dengan perkongsian Dr Redza Zainol di Twitter tentang betapa pentingnya ajar anak berdikari sejak kecil.

Dr Redza menceritakan pengalamannya melihat seorang kanak-kanak darjah 1 bersama ibunya yang sangat manja.

Advertisement

Makin lama saya tengok budak ni, makin dia menjadi-jadi. Buku jatuh atas lantai, dia minta mak kutip. Selipar tercabut minta mak kutip dan pakaikan balik. Sekali anak ni minta nak minum, mak dia keluarkan botol susu dari beg. – Tulisnya.

Jadi, apa yang harus dilakukan ibu-ibu untuk memastikan anak dapat berdikari?

Menurut Dr Redza lagi, sekiranya anak tidak dilatih berdikari sejak kecil, kita risau anak itu akan hilang rasa tanggungjawab, tidak pandai urus masa, kenyakinan diri juga rendah dan tak pandai jaga kebersihan.

Advertisement

Perkongsian ini amat baik sekali untuk para ibu bapa di luar sana untuk ajar anak dari sekarang. Tidak salah manjakan anak, tapi salah jika kita terlampau manjakan mereka.

Sumber

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...