Didakwa Dapat Duit ‘Haram’ Kerana Pegang Anjing, Doktor Veterinar Ini Beri Penjelasan

Kehidupan

Didakwa Dapat Duit ‘Haram’ Kerana Pegang Anjing, Doktor Veterinar Ini Beri Penjelasan

Tular di media sosial baru-baru ini apabila sebuah video memaparkan seorang doktor veterinar tampil memberikan penjelasan setelah dikritik tidak memakai ‘gloves’ ketika merawat anjing di klinik haiwan.

Berikutan kritikan itu, pengguna Twitter @drimavet ini memberi penjelasan mengapa doktor haiwan tidak memakai sarung tangan ketika merawat haiwan yang haram disentuh oleh umat Islam seperti anjing.

Advertisement

Katanya dalam video TikTok yang dimuat naik di Twitter itu, adalah penting untuk mendapatkan kepercayaan anjing melalui sentuhan pakar perubatan sebelum memulakan sebarang rawatan.

Selain itu, pemeriksaan fizikal yang teliti juga dapat dilakukan dengan menggunakan tangan tanpa pemakaian ‘gloves’ berikutan fizikal mereka yang berbulu.

TwitterSumber : Twitter  

Kata Dr Ima lagi, ramai yang menjatuh ‘hukum’ tanpa mengetahui dan mendengar penjelasan kerana sebagai seorang doktor haiwan yang beragama Islam, dia akan sentiasa melakukan prosedur ‘sertu’ menggunakan air mutlak dan juga produk sertu yang mengandungi bahan diluluskan bagi menggantikan tanah serta sah disisi syarak.

Sehubungan dengan itu, Dr Ima berharap penjelasannya itu dapat memberi kesedaran kepada netizen di luar sana yang gemar ‘menghukum’ dan memberi andaian bahawa pekerjaa sebagai doktor haiwan adalah haram untuk muslim hanya disebabkan keperluan untuk menyentuh anjing.

mysj
9 bulan lalu

"Dah Terlambat Ke Nak 'Uninstall'?" - Netizen Risau Kalau Betul Mysejahtera Dah Dijual

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Twitter

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

2 Comments

  1. Anonymousjugak

    March 29, 2022 at 5:35 pm

    M’sian ramai yg bodoh, tau nak menghukum jer

  2. noreen

    March 29, 2022 at 11:57 am

    kalau tak tahu tatakerja doktor haiwan, tak usah lah nak komen yang bukan bukan..am sure they know what they’re doing..and they have reason/s of doing it..

Loading...