“Dia Anak Harapan Keluarga. Saya Mahu Lihat Dia Berjaya. Saya Mahu Lihat Dia Berkahwin.”

Trending

“Dia Anak Harapan Keluarga. Saya Mahu Lihat Dia Berjaya. Saya Mahu Lihat Dia Berkahwin.”

Saya harap dapat berada di mahkamah untuk melihat wajah-wajah mereka. Saya nak mereka tahu kemarahan dan kekecewaan yang saya rasakan.

Paan2AN
Inilah kata-kata ibu kepada Pegawai Kadet Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) Zulfarhan Osman Zulkarnain, 21, apabila mendengar mengenai pertuduhan terhadap mereka yang dituduh membunuh anaknya yang merupakan anak sulung dari empat adik-beradik.


Hawa Osman, 54, masih cuba menerima kehilangan anaknya. Tetapi apa yang dia mahukan saat ini hanya keadilan.

Biar mereka yang bertanggungjawab atas pembunuhan anak lelaki saya menerima hukuman yang setimpal. Mereka tak rasa apa-apa ke masa mereka seksa anak saya begitu?

Saya harap mereka terima hukuman yang selayaknya.

Dia berkata begitu ketika ditanya mengenai lima pelajar universiti yang didakwa di Mahkamah Majistret semalam atas pertuduhan membunuh Zulfarhan Osman.

Pelajar tahun akhir UPNM itu meninggal dunia pada 1 Jun jam 9.00 pagi di Hospital Serdang kerana diserang satu kumpulan pelajar yang mengesyaki dia telah mencuri sebuah komputer riba.

Zulfarhan Osman dibawa ke hospital setelah mengalami kecederaan serius termasuk melecur tahap dua dan tiga pada 80 peratus tubuhnya.

Polis menahan 36 orang, termasuk 32 pelajar UPNM dan 4 orang pelajar Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), berusia antara 20 hingga 21 tahun untuk membantu siasatan pembunuhan tersebut.

imageHawa, yang merupakan seorang Pembantu Tadbir di SMK Aminuddin Baki di sini, berkata dia menerima kematian itu sebagai ketetapan tuhan. Tetapi dia mempersoalkan keadaan yang menyebabkan serangan ganas dan pembunuhan anaknya.

Hawa berkata keluarganya tidak tahu menahu apa yang sebenarnya telah berlaku pada Zulfarhan Osman, menambah yang kejadian itu disembunyikan dari mereka dan hanya diberitahu setelah Zulfarhan Osman meninggal dunia.

Apa punca sebenar? Mengapa dia diseksa tanpa belas kasihan? Kesan melecur pada jasadnya ada di depan badan hingga ke belakang.

TertuduhAN
Hawa berkata dia tidak dapat menerima cara penyeksaan kejam anaknya yang telah dilakukan mereka.

Saya boleh menerima tragedi (kehilangan anak saya) ini, tetapi cara mereka mencederakan dia tidak berperikemanusiaan. Dia melecur di 80 peratus badannya, apakah mereka langsung tiada rasa simpati?

Sekurang-kurangnya bila sesuatu seperti itu terjadi pada seseorang, dia dihantar ke hospital untuk dirawat. Ini langsung tiada hati perut.

Saya harap pertuduhan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan dikekalkan. Keluarga saya mahukan keadilan untuk kematian anak lelaki saya.

Menceritakan mengenai Zulfarhan, anak lelakinya itu tidak pernah mengganggu sesiapa dan sentiasa membantu orang dalam kesusahan.

image

Dia menambah dia mempunyai harapan yang tinggi terhadap anak sulungnya itu yang mahu menjadi seorang kelasi dan menyimpan impian menjadi seorang jurutera.

Dia anak harapan keluarga. Saya mahu lihat dia berjaya. Saya mahu lihat dia berkahwin.

Bapa Zulfarhan, Zulkarnain Idros, 53, berkata dia lega kerana lima tertuduh telah didakwa, tetapi dia tidak merasa gembira.

Saya lega…tapi tak gembira. Tiada apa yang boleh mengembalikan Farhan.

Saya lega polis siasat dengan cepat.

imageHawa berkata, tiga anaknya yang lain, Zulhelmie Idros, 19, Zulfaiqah Lyana, 17, dan Zulhelyna Fatimah, 15, masih bersedih dengan pemergian abang mereka.

Saya berdoa untuk Farhan setiap hari. Dengan Hari Raya yang makin hampir, kami selalu teringatkan dia. Adik-adiknya merinduinya.

Sumber: NST Online

Advertisement

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

20 Comments

  1. AO

    June 19, 2017 at 12:41 am

    Bersabit membunuh, tali gantung jawabnye.

  2. Mohd Ariff bin Manan

    June 19, 2017 at 12:39 am

    302 KK di kekalkan.

  3. Sya-nadia

    June 18, 2017 at 9:19 pm

    Alfatihah arwah…semoga tenamg dikau disana.tabahlah kluarga arwah,allah menguji hambanya.berat mata memandang berat lg bahu memikul..semoga ke lubang cacing digali asbab kenapa oerilaku spt binatang ini berlaku??????allahu..sedih.dunia kita makin tua

  4. Kakja

    June 18, 2017 at 4:53 pm

    Dah buat orang tu sampai melecur,,dan dab pulak nak rawat balik..akai takdak

  5. yg tersakit hati

    June 18, 2017 at 11:52 am

    assalamualaikum… terdahulu sy mohon maaf dan takziah buat keluarga arwah.. kuatkan hati dengan ujian Allah swt… budaya samseng seperti ini sebenarnya da lama berleluasa di kalangan kita.. xpyh ckp budak2 muda, org tua pun sama jer.. bila ade pencuri peragut malah yang dituduh belum terbukti bersalah pun terus mereka pandai2 ambil jalan sendiri, belasah, mengaibkan.. macam institusi polis tu xpenting, ego terlalu tinggi,nak tunjuk bagus.. memalukan!!! tak payah ckap budak2 muda, dr mana mereka blajar? dengan lihat org2 tua jugak. sikap tak rasional. minta gubal undang-undang baru gandakan hukuman bagi mereka yg nak tunjuk bagus belasah atau aibkan orang tertuduh tanpa peduli undang2. orang-orang seperti ini bukan menolong sebaiknya pengecut dan samseng sebenar yang mengambil kesempatan sesuatu kejadian untuk melakukan jenayah. mohon pihak terbabit selidik.

Loading...