Written by AbangNara | December 29th, 2009

siti nurhaliza disaman

Biar betik ??? Dengar ceritanya dah panas di Indonesia yang penyanyi tersohor Malaysia, Dato’ Siti Nurhaliza bakal disaman atas tuduhan menciplak lagu dari Indonesia. Lagu yang katanya diciplak itu bertajuk Wanita dan telah dinyanyikan oleh Dato’ Siti sekitar tahun 2007. Mengikut sumber, pencipta asal lagu ini ialah Ervil Revylda (gambar kat atas), seorang warganegara Indonesia dari Jakarta Selatan.

Khabarnya lagi dah dekat 2 tahun si Ervil Revylda nie cuba nak setelkan hal nie secara baik dengan Dato’ Siti tapi Dato’ Siti buat derk jer. Disebabkan dah tak boleh nak tahan lagi setelah menunggu hampir 2 tahun, Ervil Revylda kini dah bersiap sedia untuk turun naik mahkamah dan menyaman Dato’ Siti Nurhaliza.

Hmmmmm. Sukar nak cakap sapa yang betul dalam hal nie sebab takkanlah tunggu sampai 2 tahun baru nak bukak balik kes saman nie? Nampaknya macam biasa kena tunggu Dato’ Siti bagi penjelasan tentang hal nie. Kami rasa sudah tentu Dato’ Siti sudah bersedia untuk menjawap tohmahan durjana nie.

P.S: Dah dengar lagu baru Dato’ Siti berduet dengan Kris Dayanti? Tajuk dia kalau tak silap “AMARAH”. Kami dah dengar dan kami rasa agak tak best lagu tue. Korang plak?

300 responses to Dato’ Siti Nurhaliza Bakal Disaman Kerana Ciplak Lagu Indonesia?

  1. rosh says:

    kita tunggu jer kenyataan dr DSN psl smua nie…

    0

    0
    • damia zahra says:

      ermmm..klu buat derk tu..ader reason ar tu!..

      0

      0
      • akukate says:

        right sesebuah lagu dipegang oleh publishing company. lagu tu pun bukan DCT claim dia yg buat. so napa plak nama DCT yang di highlight kan ? patotnya pencipta lagu tu la.. sbb tu DCT diam je sbb dia xde kene mengena.

        0

        0
    • lipanbara says:

      Mungkin ada benarnya juga dakwaan neng tu tapi tak boleh nak salahkan siti, dia hanya tau nyanyi je. Tengok je le cara dia pilih laki. Dah jodoh apa nak buat ye tak? Kita kat luar ni meraung sekuat mana pun kalau dah ketentuan Tuhan terima aje lah.

      0

      0
  2. pEnArI pOcO2 says:

    xper…tok k byk duit…

    0

    0
  3. stormz says:

    xbest pn lagu amarah ctkd tu..

    0

    0
    • Clipkertas says:

      mmg…. ntah ape2 ntah..
      suara KD pun cam tanak nyanyi jer,,,

      lagu org tak tau rentak.. kalam kabut..
      semenjak tok T wat lagu sndiri nie, ntah ape2 ntah lagu die smue..
      cam bagusssss,,,,, jer..

      0

      0
      • rumput says:

        aku p0n rasa tak sedap langsung lagu DSN tuh..

        0

        0
        • jane says:

          lagu yg dia cipta utk dato k masa wedding lagi belia… dia boleh nyanyi je tak boleh cipta tah ape2 liriknye

          0

          0
        • akukate says:

          erm…. lagu amarah tu bukannya DCT yg buat. sama ade aubrey suwito @ audi mok… so dua2 ni th terbukti pun dorg nya kepakaran dalam buat lagu… kenapa tetibe DCT plak yg diperslahkan ? dengki ke ? tepuk dada, pikir sendiri k…. NI la org Malaysia,, kalau pencipta buat lagi lain rentak sikit cakap mcam2.. tapi kalau lgu barat buatla mcm mana pun, xplak ckp pape… ish2.. cm na la bangsa n negara sendiri nk maju…

          0

          0
      • ferawer43 says:

        sedap je aku dgr..biasala tu,lagu baru lagi,nnt lama2 sedap r..
        nak lagu sedap buat sendirila..huhu
        p/s:sejak bila siti buat lagu ni,tulis lirik dalam album tu adala,budus!!

        0

        0
  4. mayrien says:

    tak dgr lagi….

    0

    0
  5. BumbleBee says:

    tul ke ni? ke sengajer nk carik issue utk naikkan lg kemarahan antara 2 negara serumpun ni??

    tulaa Tok T…asyik nk nyanyi lgu org endon jer… kan dh payah..(kalo tul laa)..

    0

    0
  6. blackberry00 says:

    indon ni mcm2 nk carik pasal tollah….

    0

    0
  7. wAwa says:

    ho3… saper2 jela… asalkan yg buat lagu tu manusia bukan antu… hik3~

    0

    0
  8. Qaseh says:

    ala….xper kita tunggu dulu statement dari Ct…..
    kami ttp sokong CT..muahhhhh

    0

    0
  9. pEnArI pOcO2 says:

    aku endon2 nih bkn aku pcaya sgt…
    org gaji aku tuh, 3 org anak, xleh harap tul…
    duduk termenung jerk bl wat keje…
    last2 suh balik kpg jerk laaarr…
    menyusahkan…

    mslhnyer mak aku tuh suke tgk channel endon…
    aduuusss…

    0

    0
    • blackberry00 says:

      mesti crita intan, puteri yang terbuang, hikmah, pesantren ntah apa2 lah…

      0

      0
      • pEnArI pOcO2 says:

        yerk…whatever lar…
        yg penting dari channel 121 aruna…

        0

        0
      • BumbleBee says:

        aku paling tak lalu bler cter SEKAR… dahlaa kt astro back to back kalo weekend tu dr pagi smpi malam.dah sekar..sekar lagi dan lagi dan lagi….ya rabbi… dhlaa berbayar. rasa nk tampar je org yg susun atur program…

        0

        0
        • jane says:

          betul tu Bee….aku naik muak ngan astro ni….kalau ada station berbayar lain memang aku kensel terus astro ni… aku baling balik piring terbang tu kat dia org …kalau citer friends dan nanny tu dah berapa kali khatam…..hari ni dia tunjuk last episod esok dia tunjuk balik first episod hiiiii tension

          0

          0
        • peminat bn says:

          betul betul betul…asik2 sekar sekar sekar..tah ape bende sekar pun tak tahu..astro ni bosan lah asik cter indon..dah lah aku menyampah gler kalau pelakon utama sekar tu, nama apa nth, pompuan yg berlakon jd intan tu, bajet cantik, asik2 citer kene rebut 2 3 laki kacak..indon wat cter tak realistik…
          psl dato ct ni betul ke dia ciplak lagu indon..sok2 bergaduh lg indon msia…

          0

          0
        • anja says:

          btul ckp korang, aku pun dh boring dgn astro skrg nie.. asyik nk duit kite je, tambah cannel mustika, pas2 mintak kite tambah duit lg, astro kirana diorg tutup terus. bosan.. patutlah astro dh x maju skrg ni..

          0

          0
  10. blackberry00 says:

    tak paham tol la…
    endon ni mcm takleh nak tengok org senang
    nape nk kene tunggu 2 tahun
    ke endon nk tunggu tok t kumpul byk rm
    pastu dpt saman byk sikit…

    kes manohara pun lom selesai lagi tuh….
    bengong tol….

    0

    0
    • huhuhu tok ti banyak duit boleh jer bayar

      0

      0
    • BumbleBee says:

      kemaruk duit tu… duit juta2 tp xde nilai kt mata dunia… tu yg sebok nk kacis RM dr tokT.. at least berbaloi baloi~

      0

      0
      • ish3…agak2 brape juta ek dier nk saman…?

        0

        0
        • BumbleBee says:

          mau smpai 1juta RM… kata TokT taraf diva~

          0

          0
        • Clipkertas says:

          diva pun manusia gak bee..
          manusia wat kesilapan,,,

          ngok la sok… mesti ade sidang berdamai…
          sedangkan bawah meja nah!! kau RM 1juta

          dunia ini byk nya lakonan….
          kite plak penonton…

          0

          0
        • akukate says:

          adakah anda tidak boleh berfikir ? siti nurhaliza tidak boleh disaman becoz dia bli lagu tu dr pencipta n syarikatnya. sepatutnya pencipta tu la yg kene saman. simple pun xleh pikir ka ?

          0

          0
        • boystrup76 says:

          clipkertas ni mmg tak reti bahasa btul,setiap lagu tu ada pnciptanya.so dlm kes ni,pencipta lagu yg kasik lagu tu kat ct r yg bersalah.lagipun cuba piki logik,asal dalam masa 2 tahun tu dia takde usaha nak dtg msia,kata artis mst r byk duit..msia ngn indon bukan jauh pun..nmpk sgt nak burukkan org.
          yg kita plak org luar serang pegi sokong lak orang tu.sepatutnya kita supot ngr sendiri,ni tidak..mmg bengap..kalau tak suka pun ct tu,tp cubala piki rasional skit,takyah emosi sgt..satu lagi nmpk sgt ko jeles…
          akukate aku rasa clipkertas ni makan clip kertas byk sgt kot,tu r sebab muka pun macam clip kertas~

          0

          0
  11. sapa yang nyanyi algu kak nara

    0

    0
  12. blackberry00 says:

    endon ni dah takde modal lain dah…
    create something which is so funny…..
    besok2 ngaku lak dye penah jadi bini Datuk K plak….
    huhuhu…..tak senonoh tol lah dorg nih…

    0

    0
  13. Clipkertas says:

    poco ko tukar name ker?

    melur ker desa,,,,,, ahaksss ahaksss..

    0

    0
  14. ladybird says:

    aq ckp sorang2 je rupenye kat rmh lame…
    tensennye dahlah tenet slow..
    korang tgglkan aq kat umah lama..
    huwaaaaaa………..

    0

    0
  15. ladybird says:

    poco ko dah ilang ingatan ape?????
    btubi2 soklan aq kat ko, rupe2nye ko kat cni…
    cissss…

    0

    0
  16. cili says:

    indon saja nk cri pasal jerk.busuk hati tol indon.ganyang indon!

    0

    0
  17. anNeDeSiLva says:

    hye…
    i dtg..

    0

    0
  18. anNeDeSiLva says:

    mana betol..mana salah..

    0

    0
  19. EclipsE says:

    sp jer lg ade ney??

    0

    0
  20. [email protected]…… dua2 invuduni SENGAL… hehehhe….. jangan nak pertikaikan sapa poco sapa melur… heheheheh

    0

    0
  21. blackberry00 says:

    weiya..
    ko tak jawab pun
    pesal ko hepi sakan?

    0

    0
  22. EclipsE says:

    bosanla…pet mn?

    0

    0
  23. EclipsE says:

    rindula kat seseorg…

    0

    0
  24. Clipkertas says:

    pet……………BB carik ko nih!

    pet ngah tak puas ati ngan poco…
    die nak jd lemah lembut pun salah ker…
    sian poco….
    dr td die ngah bengang tu….
    tak tau pasal pe..

    0

    0
  25. anNeDeSiLva says:

    weiya nak hantar kad rombongan kew??
    bestnyaa…
    amik ni email anne…
    misz_anz [at] yahoo.com

    0

    0
  26. EclipsE says:

    jd ct…duit bkn 1 masalah….
    ble la aku nak dpt org kaya ney….

    0

    0
    • ladybird says:

      BB ko cari lah org mcm BUNG 2…
      dah tentu kaye….
      senang idup ko..
      tp mata sakitlah nengok laki tua

      0

      0
  27. sakura says:

    pnat nye blari….

    0

    0
  28. yerk…double pet…
    ko mengata aku yerk…
    sumpah…aku x tau sapa poco tuh…
    mungkin muka kami jerk serupa…
    ish3…fitnatun dosain…

    0

    0
  29. fifie says:

    hai sume..fifie dtg blk..
    line x clear la..sebok jek bos ni lalu lalang plak..huhu
    ala xpe,tok k kan kaye..stakat nk byr minah endon nih kacang jek..huhu

    0

    0
  30. anNeDeSiLva says:

    pet bg anne email weiya,…

    0

    0
  31. anNeDeSiLva says:

    cerita menyayat hati kita…

    DERHAKA…ANAK TAK GUNA!!

    PUTRAJAYA: Dia mempunyai tiga anak, semuanya lelaki, tetapi tiada seorang pun sudi menjaganya, malah tergamak menghantar si ibu berusia 60-an ini ke rumah orang tua, dua tahun lalu.

    Sejak itu, tiada seorang pun anaknya pernah menjenguknya termasuk ketika dia sedang nazak, baru-baru ini.

    Sebaik jenazah si ibu siap dikebumikan, dua daripada tiga anaknya muncul di tanah perkuburan. Itupun, bukan untuk mendoakan kesejahteraannya, tetapi kerana mahu bertanyakan harta ditinggalkan.

    Lebih memilukan, dua beradik derhaka itu saling berebut harta peninggalan ibu mereka tanpa menghiraukan orang ramai yang masih berada di kubur kerana menguruskan pengebumian jenazah wanita malang itu.

    Malah, mereka juga tidak menunjukkan perasaan menyesal atau bersalah walaupun tidak berkesempatan bertemu arwah ibu buat kali terakhir selepas dua tahun ‘membuangnya’ di Pusat Rawatan dan Jagaan Orang Tua Al-Ikhlas di Pulau Meranti, dekat sini.

    Tiga beradik itu menghantar ibu mereka ke pusat berkenaan selepas mengaku tidak sanggup menjaga sendiri ibu yang dianggap satu bebanan, apatah lagi warga emas itu menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi.

    Sebagai helah, tiga beradik itu mendakwa tidak mampu menjaga ibu kerana mempunyai tanggungan ramai walaupun pada hakikatnya mereka mempunyai pekerjaan tetap.

    Menceritakan peristiwa itu, pengasas pusat berkenaan, Muji Sulaiman berkata sejak warga emas berkenaan terlantar sakit, dia kerap menghubungi ketiga-tiga anak wanita terbabit supaya datang menziarahi ibu mereka berikutan keadaannya agak kritikal.

    Namun, semuanya sia-sia apabila mereka memberi alasan terlalu sibuk dan tidak sempat menziarahi ibu walaupun sekejap.

    Malah, sehari sebelum wanita itu meninggal, Muji turut menghubungi ketiga-tiga anaknya supaya datang memohon ampun sebelum terlambat selepas mendapati ibu mereka sudah nazak.

    Malangnya, akibat keras hati tidak seorang pun anaknya mengunjungi ibu tua berkenaan sehingga dia menghembuskan nafas terakhir Ramadan lalu di sisi Muji dan beberapa rakan yang tinggal di rumah jagaan itu.

    “Selepas wanita itu meninggal, saya sekali lagi menghubungi anaknya untuk memberi peluang mereka menatap wajah ibu mereka buat kali terakhir, tapi sia-sia kerana masing-masing tetap memberi alasan sama, iaitu sibuk, sekali gus memaksa kami menguruskan pengebumian tanpa menunggu anaknya.

    “Apa yang menyedihkan saya, dua daripada tiga anak lelakinya hanya tiba di tanah perkuburan selepas jenazah ibu mereka selamat dikebumikan dengan satu tujuan, iaitu bertanyakan harta ditinggalkan arwah ibu mereka.

    “Abang sulung bertanyakan di mana barang kemas ibunya, manakala si bongsu meminta sijil kematian bagi membolehkannya mengeluarkan wang dari akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB) milik arwah ibunya,” katanya kepada Harian Metro, semalam.

    Muji berkata, hatinya hancur apabila mendapati dua lelaki terbabit hanya sanggup menziarah kubur ibu mereka semata-mata untuk mendapatkan harta tidak seberapa ditinggalkan arwah ibu tanpa menghiraukan orang ramai yang menguruskan pengebumian wanita terbabit.

    Katanya, dia memaklumkan kepada anak sulung wanita terbabit bahawa ibunya tidak pernah memakai barang kemas sepanjang menghuni rumah orang tua berkenaan menyebabkan si anak seolah-olah tidak berpuas hati.

    Bagaimanapun, Muji terpaksa menyerahkan surat kematian kepada anak bongsu kerana tidak berhak memegangnya walaupun arwah sudah berpesan supaya menyedekahkan wang ASB miliknya kepada mereka yang memerlukan.

    “Tidak sangka ada anak yang tergamak datang pada hari pengebumian ibu untuk berebutkan harta sedangkan sebelum ini mereka tidak pernah datang menjenguk walaupun beberapa kali diminta berbuat demikian.

    “Kejadian ini membuka mata saya bahawa segelintir anak hanya sanggup menjaga ibu yang sudah uzur jika mempunyai harta, tapi sanggup membuang orang yang mengandung dan melahirkan mereka sekiranya tidak mempunyai harta untuk menyenangkan kehidupan mereka,” katanya sebak.

    0

    0
  32. EclipsE says:

    weiya nak kawen ble?
    kira2 mn ha?
    lm xnmpk….

    0

    0
  33. aMmey says:

    testttttttt

    0

    0
  34. anNeDeSiLva says:

    sape ada email weiya??

    0

    0
  35. [email protected]@pEnArI pOcO2 says:

    k guyz…im out first…
    tenet slow motion jerk nih…
    salam…

    0

    0
  36. KAU DAH XTAU NAK KOMEN YANG MANA SATU

    0

    0
  37. anNeDeSiLva says:

    mana korg?

    0

    0
  38. Clipkertas says:

    hi… aku [email protected]

    ahhaaakss… bleh ker pet?

    0

    0
  39. hantupensil says:

    hello…
    ade lagi ke orang…?

    0

    0
  40. natu n clip adik beradik upernyer…..

    sesuai ler korang ni…. NAMA SEMUA BERKAITAN GAN ALAT TULIS

    0

    0
  41. anNeDeSiLva says:

    apesal korg arini?
    kena badi melurr nie..

    0

    0
  42. ladybird says:

    geng… aq out dulu arrrr….
    salam sume…

    0

    0
  43. u all aku nak KELIK DULU LAH. esok2 kito chat lagi ek….

    tetih doh aku nih puah cemuh doh aku dok laye puok mu ari ni…..

    nok kelik dulu lah…. dadaa,,,,,, jange gelenya2 ek… muah3

    0

    0
  44. miss annur says:

    sy pun dah dgr lagu tu.. x brapa nak best la.. atau sebab lagu tu masih baru lagi so blom biasa dgr kat halwa telinga…

    0

    0
  45. moning u all umah lama lagi ker

    0

    0
  46. BEE says:

    lagu siti yg duet ngan kris dayanti tak best langsung.dua hari lepas hot fm siar suh undi lagu ni aku tensen sampai pening mendengarnya..nape dato’siti dah makn tak best lagu2nya??

    0

    0
  47. anNeDeSiLva says:

    Morning..

    0

    0
  48. Clipkertas says:

    salam… smue
    morning….
    pet, mr black, hantu, weiya, anne, bumblebee, ladybird, [email protected], eclipse dan smue…..

    tak de umah baru lg pagi nie…
    hummm… bosan la,, dtg keje org opis tiggal berape kerat jer…
    smue cuti, habiskn cuti tahun…

    0

    0
  49. AG JUNIOR says:

    td AG msk sume org xde..
    la ni rame plak da yg on9..
    jap g nak kua blk nak g sarap

    korg sume da sarap ke?

    0

    0
  50. EclipsE says:

    morning all…
    erm…pgku tdk bgitu indah..huhuhu

    0

    0
  51. ramai le pulak masuk BN heheh

    0

    0
  52. anNeDeSiLva says:

    korg…
    arini maybe kak nara nk buat voting main bowling utk gathering sabtu nie…
    so tguu k..

    0

    0
  53. fifie says:

    morning sume.. :)
    pe kabo kwn2?sehat x arini..

    0

    0
  54. lady BLACK ilang ke mana lak

    0

    0
  55. bella says:

    halah mmg dasar endon..sme nak kate depa punye

    0

    0
  56. Zaza Muhammad says:

    tnggu je aa statement siti laks..

    0

    0
  57. sham says:

    sesekali dengar lagu ni macam lagu KU Mahu

    0

    0
  58. peminat siti says:

    lagu tu best la bongok

    0

    0