Written by Bella | July 9th, 2019

Baru sahaja dilantik sebagai Ikon Anak Felda, Chef Wan telah mencetuskan kontroversi dengan melontarkan kritikan pedasnya terhadap golongan peneroka Felda yang dikatakan malas bekerja, serta menyamakan golongan berkenaan seperti kucing.

Chef Wan menerusi akaun Instagramnya juga meluahkan rasa ‘muak’ dengan sikap peneroka yang enggan berusaha membantu diri sendiri ke arah yang lebih baik dan hanya mengharapkan bantuan dari kerajaan.

Pada masa yang sama, dia turut membuat perbandingan dengan tanah-tanah pertanian di luar negara yang dibangunkan dengan baik.

Kenyataan Chef Wan itu mengundang kemarahan ramai terutama sekali peneroka Felda. Rata-rata netizen menyifatkan dia tidak sepatutnya membangkitkan isu tersebut yang agak sensitif untuk dibicarakan.

Respon Chef Wan selepas dikecam

Bagaimanapun, menurut Chef Wan apa yang beliau katakan itu sudah disalah tafsir. Namun, masyarakat juga harus menerima kenyataan sememangnya ada sesetengah peneroka bersikap sedemikian.

Ahad lalu, Chef Wan yang merupakan generasi kedua Felda dinobatkan sebagai Tokoh Ikon Felda 2019. Chef Wan menerima pengiktirafan tersebut daripada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada Sambutan Hari Peneroka Felda Peringkat Kebangsaan di Felda Selancar. Rompin, Pahang.

Sumber Berita : Utusan Online

29 responses to Chef Wan Dikecam Netizen, Dakwa Peneroka Felda Malas?

  1. unknown says:

    kebenaran memang menyakitkan

    50

    0
    • betul pun says:

      mmg betul pun apa yg Chef Wan cakap. yg melenting / kecam tu mesti tgolong dlm yg malas berusaha. nak hidup senang, tapi malas. gila agaknya!

      30

      0
      • amoi says:

        itu hakikatnya..mmg betul..kebykkan org felda pemalas..x semua tp 90% tu itu lah hakikatnya..si anak2 yg pemlas nak blaja n xnak keja pon menghrpkan bantuan kerajaan bagai..xnak usaha…plg sian, makbapak yg rajen cari duit mcm nak mati, anak2 x guna yg habiskan…itulah melayu…

        30

        0
  2. gampang says:

    Felda = malas hanya tau bantuan kerajaan saja

    21

    2
  3. Anon says:

    Aku setuju apa chef wan cakap. Segelintir mmg bersikap mcm tu.

    35

    0
  4. farera says:

    mmng betul apa yg dia cakap…knp nk melenting

    24

    0
  5. farera says:

    mmng betul apa yg dia cakap…knp nk melenting..hanya segelintir jk yg mcmtuh

    13

    0
  6. faraj says:

    Felda kan byk org UMNO dan PAS…memang btoi lah…Pemalas pastu kawin ramai suruh bini cari duit..pastu kad Bank deroang pegang..itulah PASUMNO…

    14

    4
  7. Bawang says:

    Ada betulnya tapi segelintir je. Yang lain rajin je. Orang Melayu memang suka membeli. Tak suka menyimpan. Tengok beli online. Melayu yg suka membeli. Jadi gaji 8k sentiasa xcukup. Patut umo 25 start beli rumah dah. Kadang emak bapak menyimpan, anak pulak tak guna suka perabih harta. Cuba set dalam otak, duit cari sendiri jgn ambik duit makbapak walau 20 hengget.

    23

    0
  8. puki says:

    wei faraj ckp ko tu btl. aku da kwin ni laki yg pgg kad bank. bkn aku je. biras2 pn sme. laki dorg yg pgg kad bank. ble mak mertua yg baru kwin ni aku sembang2 (mak mertua btl da mninggal)..rupenye duit dia pn bpk mertua aku yg kontrol..

    6

    1
    • Anonymous says:

      Mcm sama kisah tu dgn apa yg aku alami masa remaja. Bapa aku seorang peneroka meninggal awal…..mak janda ada 10 ekar tanah kebun..so jiran satu felda yg dah ada bini kawin mak aku…hasil kebun abah dia control…dia yg dah ada 10 ekar campur mak aku 10 ekar hasil kebun…aku belajar sampai dapat degree kena buat part time keje macam2 utk tanggung diri di uni. Bla mak dah tua…dah tak larat…dan hasil kebun dia dah takleh control…dia ceraikan mak camtu je..apa yg chef wan cakap tu betul…segelintir peneroka mmg camtu. Target kehun lg 10..20 ekar…kawin ngan janda2 peneroka

      7

      0
  9. miss says:

    saya anak felda…setuju sangat apa yg chef wan ckap walaupun tak semua peneroka macam tu…cuba bandingkan berapa ramai anak peneroka yg berjaya dari yg menjadi penagih dadah…yg menghabiskan harta mak bapak…

    23

    0
  10. Anonymous says:

    setuju.. dok ngangkak & ngopi kt warung 24jam tapi harap duit dari gomen..huuuhuuuu

    13

    0
  11. Anonymous says:

    Mmg betul apa yg chef wan cakap…mgkin x semua..tp majoriti mmg pemalas…nk hrp subsidi je manjang..Jibby n the gang pulak putar belitkan keadaan dan ambik peluang…padahal mmg ya..Felda sudah hancur sbb byk mismanagemnet yg dibuat oleh bos melayu sendiri. Melayu yg hancurkan Melayu sendiri…bkn DAP pun..dah malas ..mula nk salahkan bangsa lain.

    15

    0
  12. hana says:

    memg betul apa yg chef wan cakp tu..
    aku pun anak felda. memg ada yg jenis macam tu.
    ada yg jenis anak-anak mals nak useha kan kebun sawit mak,ayah.
    tahu nak duit je. kadang tu bila gaji boleh pulak dia ambik untuk diri dia. bila ayah @ mak dia datang nak ambik gaji dah x dapat.
    sb duit gaji tu dah habis anak sapu buat beli dadah..

    17

    0
  13. biase-biase says:

    dia ni memang suka hina melayu dan islam,kalau kaum cina tu senantiasa dipujinya…

    0

    9
    • bukan cina says:

      dia puji cina sebab walaupon cina ni penipu dan sampah, diorang tak malas macam FELDA bongong. Sebab anak melayu yg pemalas ni la cina ambik kesempatan melampau lampau. Cuba la muhasabah diri oiiiii

      11

      1
    • unknown says:

      cima menipu guna kepala otak.. melayu tipu guna kepala lutut..

      4

      0
  14. anonymous says:

    for ur info not only melayu mohon bantuan cina dan india pun sama juga ,what about the big tycoon cina mostly yg dok ‘hurung’ menteri mlayu BN nak mintak projek skrg dah tukar govt nak kutuk melayu dasar hanjing

    8

    3
  15. Anonymous says:

    sebenarnya pada pndpt aku yg kurang bijak ni tpi aku mcm ada pglaman dri kecik.
    Setahu saya, org2 yg dipindhkan ke felda, adalah org2 yg tiada tanh pada suatu masa dahulu. Mereka yg tiada tnh ini sebelum adanya felda, mereka duduk menyewa rmh2 org yg sudah tiada berpenghuni tetapi tuan tnh mmg ada. Mereka di pelawa / di bagi rmh kecil dijadikan tmpt tinggl kerana utk mengusahakan sawit. Tanah sawit tu bkn kepunyaan mereka, itu kepunyaan kerajaan, setelah berkurun2 dn bergenarasi demi generasi. Kalau nk usahakan tnh kerajaan, kenalah minta dulu dri kerajaan, bkn terjah bawa cangkul penyodok je nk tnm sawit atau sayuran. Felda itu hasilnya sawit, bukan padi.

    Berbeza dgn org yg ada tnh, x kiralah sawit ke, sawah ke, samada duduk di mana sekalipun, sikap org melayu mmg mcm tu..suka “pawah” kan tanah pada org lain, hasil “pawah” itu dibahagi 2 dgn owner tnh.

    0

    0
  16. Anonymous says:

    asalnya org2 felda x ada apa2. Dulu rmh pisang sesikat, skrg rmh dh bsr, 8 bilik dh tentu, ada yg balik bawa BMW, kalau bapa2 mereka x berjaya di kpg2 felda, skrg anak2 mereka dh berjaya masuk U dn ada syarikat sendiri di bdr2 bsr, ada yg berjawatan tinggi juga dlm pekerjaan, itulah untungnya ditubuhkan felda. Bukan semua org melayu mls dn x berjaya, bersyukurlah dulu razak tubuhkan felda. Org2 india pula diberi estet2 anak2 mereka pun berjaya. Org2 cina zmn dulu di beri peluang memajukan kuala lumpur bersama imigran2 yg lain. Dari dulu org melayu ni lembut hati, smpai lh skrg.. Bersyukurlah skrg awak ada apa2 chef Wan sbb u pun belajar pandai dn asal dri felda..

    3

    2
  17. Sinar Harian says:

    Aku sokong apa chef wan ckp tu, nk terasa pulak, fikir n luaskn mata lihat apa dh terjadi org2 felda skrg mmg pemalas harap bantuan je, tak mau salahkn generasi yg pertama mereka mmg gigih n rajin meneroka, generasi ke 2 ,3 n seterusnya ni yg sgt teruk perangai, perabis duit n harta org tua. Tak mau kerjakn kebun kadi upah semua kat org indon, mmglh dpt ciput je, satu lg dhlh sekolah main2 lps tu mendadih, cer tengok dlm 1 keluarga tu pasti ada yg mendadih tegar..hrmmmm…tak tau lh apa nk jadi warga felda ni tapi bkn semua cuma 80% mmg pemalas…oh melayu Ku…

    11

    0
  18. Anonymous says:

    Memang betul pn. Macam2 perangai boleh tgk. Peneroka yg senang-senang ni kebanyakan bkerja sambilan. Kalau tggu hasil ladang belum tentu cukup makan. Yg bgus2 sempat la jaga nak kasi belajar elok2 sampai jd manusia. Memang struggle sbb cabaran masalah sosial kat felda. Tp Masa dh senang buah sawit dh mahal mcm2 hal pulak. Kawen baru la, peneroka kena tgkap khalwat dgn bini peneroka lain la, scandal dgn ank peneroka la, janda la. Bersyukur lah kalau ank felda skrg mampu servive kat luar berkat didikan parent yg kental kat felda, dh xmenyemak 4 keturun kat rumah mak bapak.

    0

    0
  19. anonymous says:

    melayu kondem melayu cina dan hindu melompat kegirangan

    3

    2
  20. Anonymous says:

    bukankah felda itu tnh gomen…bukan tnh org2 felda..nk buat sesuatu pekerjaan di tanh gomen nnti “penceroboh akan di dakwa”pulak oleh felda.

    0

    2
  21. Anonymous says:

    Komen2 pedas penah duk felda ke

    0

    3
  22. Sisi says:

    Memang betul chef wan kata tu, anak jd penagih dan pencuri pun ada. Culture kat sana dan fikiran spt bawah tempurung. Patut berubah. Tp x semua, ada anak peneroka berjaya..
    Pasal chef wan cakap tu benar, dah berusia cucu berderet pun bercerai sebab ada affair dgn janda sebelah kononnya..

    5

    1
  23. Anonymous says:

    Aku peguam…dr ape y chef wan ckp tu btl terutama y kawen 2,3 tu…tu belum campur y cerai…dh tua2 , cucu berderet pn nk bercerai…rmai permohonan poligami kat mahkamah dr peneroka…sbb diorg ni kebanyakan dh tua…so x kuasa nk nikah kat siam wlpn ade je y buat camtu…confident tggi tahap langit ketujuh klu buat permohonan poligami kat court hakim akn luluskan sbb ade byk tanah, kebun…?

    4

    0
  24. anon says:

    dia meroyan bapok tua tu sbb pak dia kawin lain anak meneru, tp dia lupa kerana dia pindah dari spore ke msia kjaan bantu bg tanah utk diusahakan. Dia mulut mmg celupar wajib kena hentam, isu MH370, mcm mcm kontroversi dia punya create. Ya kalau tak de tanah felda tu mmg tak de laa melayu nak hidup senang. Orang tua dulu mmg kuat kerja banting tulang tapi kalau cakap generasi sekarang mmg kena bersaing dah melayu ke belakang dgn isu moral tapi cina india maju ke depan segi pelajaran, pekerjaan dan taraf hidup. Jgn salah kjaan semata tapi diri sendiri kena tgk juga.

    0

    0

Tinggalkan Komen Anda Di Sini