July 9th, 2019

Baru sahaja dilantik sebagai Ikon Anak Felda, Chef Wan telah mencetuskan kontroversi dengan melontarkan kritikan pedasnya terhadap golongan peneroka Felda yang dikatakan malas bekerja, serta menyamakan golongan berkenaan seperti kucing.

Chef Wan menerusi akaun Instagramnya juga meluahkan rasa ‘muak’ dengan sikap peneroka yang enggan berusaha membantu diri sendiri ke arah yang lebih baik dan hanya mengharapkan bantuan dari kerajaan.

Pada masa yang sama, dia turut membuat perbandingan dengan tanah-tanah pertanian di luar negara yang dibangunkan dengan baik.

Kenyataan Chef Wan itu mengundang kemarahan ramai terutama sekali peneroka Felda. Rata-rata netizen menyifatkan dia tidak sepatutnya membangkitkan isu tersebut yang agak sensitif untuk dibicarakan.

Respon Chef Wan selepas dikecam

Bagaimanapun, menurut Chef Wan apa yang beliau katakan itu sudah disalah tafsir. Namun, masyarakat juga harus menerima kenyataan sememangnya ada sesetengah peneroka bersikap sedemikian.

Ahad lalu, Chef Wan yang merupakan generasi kedua Felda dinobatkan sebagai Tokoh Ikon Felda 2019. Chef Wan menerima pengiktirafan tersebut daripada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada Sambutan Hari Peneroka Felda Peringkat Kebangsaan di Felda Selancar. Rompin, Pahang.

Sumber Berita : Utusan Online


29 responses to “Chef Wan Dikecam Netizen, Dakwa Peneroka Felda Malas?”

  1. anon says:

    dia meroyan bapok tua tu sbb pak dia kawin lain anak meneru, tp dia lupa kerana dia pindah dari spore ke msia kjaan bantu bg tanah utk diusahakan. Dia mulut mmg celupar wajib kena hentam, isu MH370, mcm mcm kontroversi dia punya create. Ya kalau tak de tanah felda tu mmg tak de laa melayu nak hidup senang. Orang tua dulu mmg kuat kerja banting tulang tapi kalau cakap generasi sekarang mmg kena bersaing dah melayu ke belakang dgn isu moral tapi cina india maju ke depan segi pelajaran, pekerjaan dan taraf hidup. Jgn salah kjaan semata tapi diri sendiri kena tgk juga.

  2. Anonymous says:

    Aku peguam…dr ape y chef wan ckp tu btl terutama y kawen 2,3 tu…tu belum campur y cerai…dh tua2 , cucu berderet pn nk bercerai…rmai permohonan poligami kat mahkamah dr peneroka…sbb diorg ni kebanyakan dh tua…so x kuasa nk nikah kat siam wlpn ade je y buat camtu…confident tggi tahap langit ketujuh klu buat permohonan poligami kat court hakim akn luluskan sbb ade byk tanah, kebun…?

  3. Sisi says:

    Memang betul chef wan kata tu, anak jd penagih dan pencuri pun ada. Culture kat sana dan fikiran spt bawah tempurung. Patut berubah. Tp x semua, ada anak peneroka berjaya..
    Pasal chef wan cakap tu benar, dah berusia cucu berderet pun bercerai sebab ada affair dgn janda sebelah kononnya..

  4. Anonymous says:

    Komen2 pedas penah duk felda ke

Loading...