Boleh Jalan Kaki Tengah Laut, Fenomena ‘Lautan Terbelah’ Pulau Pangkor Jadi Tumpuan

Travel

Boleh Jalan Kaki Tengah Laut, Fenomena ‘Lautan Terbelah’ Pulau Pangkor Jadi Tumpuan

Baru-baru ini tular di aplikasi TikTok, satu video yang memaparkan fenomena unik yang berlaku hanya sekali setahun di Pulau Pangkor.

Menerusi video tersebut, fenomena yang dikenali sebagai lautan terbelah ini membolehkan pengunjung untuk merentasi lautan dari Pantai Teluk Nipah ke Pulau Giam.

Advertisement

Ketika fenomena ini berlaku, laut akan surut sehingga membolehkan pengunjung berjalan kaki ke Pulau Giam sejauh 400 meter.

pulau pangkor

Difahamkan, fenomena air surut ini hanya berlaku pada bulan Febuari dan musim perayaan Tahun Baharu Cina.

Meninjau diruangan komen, rata-rata netizen turut terpegun melihat fenomena tersebut dan sekaligus Pulau Pangkor menjadi tumpuan orang ramai.

“Wow, kuasa Allah, jadi kena datang ni,” tulis seorang pengguna TikTok.

Dalam pada itu, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak akan sentiasa melakukan pemantauan di darat dan di laut bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku ketika fenomena air surut di Pulau Pangkor yang menjadi tumpuan ramai.

Genting Skyworlds
10 bulan lalu

Taman Tema Genting Skyworlds Akan Dibuka 8 Februari, Harga Tiket RM189

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : TikTok

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...